Kaleva jul­kai­si hy­per­pai­kal­li­sen Plink-pal­ve­lun

Kaleva tarjoaa karttapohjaista palvelua kuville, viesteille ja käyttäjien kommenteille.

Vasemmalta Juha Väyrynen, Mika Vitikka ja Titta Järvelä.
Vasemmalta Juha Väyrynen, Mika Vitikka ja Titta Järvelä.
Kuva: Jukka Leinonen

Mikä oikein on Plink, Kalevan liiketoimintajohtaja Juha Väyrynen?

”Plink on vuorovaikutteinen media, jonka yhteinen nimittäjä on paikka: käyttäjien tietyssä pisteessä tuottamaa tekstiä ja kuvaa välitetään kartan kera. Viestejä voi kommentoida. Mukana on myös Kalevan menokalenteri. Palvelu auttaa suunnistamaan tarjottuun osoitteeseen, se tarjoaa karttaan kytkettyjä uutisia verkkotoimituksesta sekä etuja erilaisilta yrityksiltä.”

Minkälainen olisi tyypillinen plinkkaus?

”Viesti voi kertoa, mitä missäkin tapahtuu, vaikka tulvasta alikulkusillan kohdalla, kolarista tai hauskasta tapahtumasta torilla.”

Kenelle palvelu on suunnattu?

”Nuorenmielisille. Olemme kehittäneet tätä yhdessä opiskelijoiden kanssa. Nuorethan räpläävät koko ajan kännykkää. Kaleva taas haluaa olla mukana kaikkialla, missä ihmiset käyvät. Heti ensimmäisellä viikolla palvelun kävi lataamassa puolentuhatta, mutta tarvitaan tuhansia, että tällainen hyperpaikallinen palvelu lähtee liikkeelle.”

Miten itse olet käyttänyt Plinkiä?

”Välitin kuvan raivaamattomista myrskytuhoista koiralenkiltä Virpiniemestä. Olen huomannut, että uteliaisuus myös muiden viestejä kohtaan on herännyt ja olen löytänyt tapahtumia, joiden en tiennyt olevan olemassakaan.”

Missä palvelu toimii?
”Tällä hetkellä koko maassa, mutta sisältö painottuu Oulun seudulla. Lisäksi sillä voi siirtyä mihin tahansa maapallolla. Äsken Sisiliassa kokeillessa olin kyllä tämän kanssa vielä aika lailla yksin.”

Onko mukana jo yrityksiä?
”Jonkin verran, etenkin ravintoloita. Tarjolla on ollut lounasta tai esimerkiksi kaksi creme bruleeta yhden hinnalla.”

Uhkaako käyttäjää tarjousten tulva?
”Käyttäjä voi suodattaa, mitä haluaa. Jos esimerkiksi valitsee veitset ja haarukat -ikonin, saa vain ravintoloita, sitten on urheilua ja erikseen miehille tai naisille suunnattuja tarjouksia. Jos minua eivät kiinnosta nuo naisten alusvaatteet, en aktivoi niitä.”

Kuka viestejä valvoo?
”Kaleva. Tämä on sosiaalista mediaa, erona vain paikallisuus, kaikki tapahtuu omassa lähiympäristössä.”

Minkälainen puhelin tarvitaan?
”Android tai iPhone, ainakin toistaiseksi. Palvelun voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai Google Playsta.”

Joutuuko käyttäjä paljastamaan nimensä muille?
”Ei, rekisteröinnin yhteydessä saa lyhenteen.”

Minkälainen olisi villi visiosi Plinkistä?
”Tämä voi auttaa yhteen samanmielisiä ulkoilmakonsertissa, voivat vaikka lähteä syömään yhdessä. Parhaimmillaan tämä synnyttää ajatuksia ja keskustelua, joilla on laajempaa merkitystä, jopa uutisia. Yliopistosta jäi mieleen käsite innovaatiodiffuusiosta. Toivottavasti Oulussa siis syntyy muoti, joka leviää Suomessa, Tampereelle, Helsinkiin ja niin edelleen ja parhaimmillaan, kun ihmiset lomailevat vaikka Sisiliassa, sielläkin lähetetään viestejä.”

Ketä Plinkin takana on?
”Kaleva on miettinyt idean. Kumppaneina on oululaisia yrityksiä, entisten nokialaisten perustama Oikian sekä Boogie Software.”

Tutustu Kalevan uuteen mobiilipalveluun Plinkiin!