Kaik­kiin uusiin au­toi­hin suun­nit­teil­la au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus ja vä­sy­mys­va­roi­tin

Jos Euroopan komission tuore esitys toteutuu, kaikki uudet henkilöautomallit varustetaan vuoteen 2021 mennessä peräti 11 uudella turvallisuusjärjestelmällä.

Kaista-avustin on yksi pakolliseksi ehdotetuista turvajärjestelmistä. Sen saa moniin nykyautoihinkin ainakin lisävarusteena.
Kaista-avustin on yksi pakolliseksi ehdotetuista turvajärjestelmistä. Sen saa moniin nykyautoihinkin ainakin lisävarusteena.

Jos Euroopan komission tuore esitys toteutuu, kaikki uudet henkilöautomallit varustetaan vuoteen 2021 mennessä peräti 11 uudella turvallisuusjärjestelmällä.

Pakollisiksi tulisivat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus, väsymysvaroitin, peruutuskamera tai -anturi sekä kaista-avustin, joka varmistaa auton pysymisen keski- ja reunaviivojen välissä.

Uusissa automalleissa olisi myös älykäs nopeudenrajoitin, jonka toiminta perustuu kulloisenkin tieosuuden nopeusrajoitukseen ja sen noudattamiseen. Lisäksi autojen suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon mahdollisuus alkolukon asentamiseen.

Autoteollisuudelle heitetty haaste on keskeinen keino EU:n pyrkimyksessä tieliikennekuolemien ja nyt myös vakavimpien loukkaantumisten puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä.

Viime vuonna EU-maiden tieliikenteessä menehtyi 25 300 ihmistä. Arvioiden mukaan ensi vuosikymmenellä säästyisi kuolemalta saman verran ihmisiä, jos uudet turvamääräykset voidaan ottaa käyttöön suunnitellusti vuonna 2021.

– On elintärkeää, että jäsenvaltiot ja Euroopan parlamentti seisovat suunnitelman takana eivätkä annan periksi autoteollisuudelle, joka jo yrittää vesittää osan suunnitelmista, Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston ETSC:n toiminnanjohtaja Antonio Avenoso huomauttaa.

EU:n kolmanteen liikennepaketti korostaa ajoneuvoturvallisuuden lisäksi muun muassa tieinfrastruktuurin parantamista sekä liikenteen automaation kehittämistä.