Kaikki uusin tek­niik­ka Mit­su­bis­hin pa­ke­toi­mas­sa pa­ke­tis­sa

Mitsubishin 90-luvun alussa myynnissä olleessa Sigmassa oli tarjolla käytännössä kaikki se autoelektroniikka, jota siihen mennessä oli keksitty. Uudella Concept PX MiEV -malilla merkki tuntuu tavoittelevan samaa, sillä autoon on pakattu suunnilleen kaikki tunnettu ajoneuvotekniikka ja päälle on kehitetty koko joukko uutta.

Mitsubishin kokeiluauto Concept PX MiEV anta käsityksen siitä, mitä kaikkea huomispäivän tuotantoautojen tekniikka voi tarjota kuluttajille.
Mitsubishin kokeiluauto Concept PX MiEV anta käsityksen siitä, mitä kaikkea huomispäivän tuotantoautojen tekniikka voi tarjota kuluttajille.

Mitsubishin 90-luvun alussa myynnissä olleessa Sigmassa oli tarjolla käytännössä kaikki se autoelektroniikka, jota siihen mennessä oli keksitty. Uudella Concept PX MiEV -malilla merkki tuntuu tavoittelevan samaa, sillä autoon on pakattu suunnilleen kaikki tunnettu ajoneuvotekniikka ja päälle on kehitetty koko joukko uutta.

Concept PX-MiEV -mallin etu- ja takapyörät saavat voimansa kestomagnetoiduista sähkömoottoreista, mutta autossa on myös 1,6 l -bensiinimoottori, joka tarvittaessa antaa käyttövoimaa etupyörille ja toimii akkujen latausgeneraattorina.

Lisäksi autossa on vasta kehitetty Mitsubishi Plug-in Hybrid System -järjestelmä, jonka elektroniikkakytkennät vaihtuvat automaattisesti optimaaliseen ajotilaan ajo-olosuhteiden ja ajoakustossa jäljellä olevan energian mukaisesti, jotta sähkömoottoreista ja bensiinimoottoreista saisi mahdollisimman suuren hyötysuhteen. Tämän ansiosta Concept PX-MiEV polttoaineen kulutus on vain 2 l / 100 km.

Concept PX-MiEV sisältää myös MiEV OS (MiEV Operating System) -käyttöjärjestelmän, joka valitsee optimaalisen voimanlähteen hyödyntämällä sähkömoottoreiden ja bensiinimoottorin yhteistä ohjausjärjestelmää. Järjestelmä ylläpitää optimaalista lataustilaa ja tehontuottoa valvomalla ajoakustossa jäljellä olevaa energiamäärää. Jotta ajoakuston käyttö olisi mahdollisimman tehokasta, autossa on lisäksi erityinen virransyöttötila, joka ohjaa osan akkutehosta kodin sähkölaitteille. Siten auto voi toimia hätävirtalähteenä esimerkiksi luonnonkatastrofin sattuessa.

(1) Sähkökäyttötila Pienillä ja keskisuurilla ajonopeuksilla Concept PX-MiEV -mallin ajoakusto syöttää virtaa etumoottorille, joka käyttää pääosin etupyöriä. Lumella, sateella tai muussa kitkaa vähentävässä tilanteessa, jossa auton on oltava mahdollisimman vakaa, järjestelmä kytkeytyy automaattisesti nelipyörävetoiseksi siirtämällä voimaa auton takapyörien moottorille. Tämä tila kytkeytyy toimintaan myös, kun anturit havaitsevat etupyörien luistavan.

(2) Sarjahybriditila Kun ajoakuston varaus laskee määritetylle tasolle, järjestelmä käynnistää bensiinimoottorin, joka tuottaa akuille sähköä siirtyen automaattisesti sarjahybriditilaan, jossa sähkömoottoreita käytetään bensiinimoottorin synnyttämällä sähköllä. Myös tässä tilassa järjestelmä kytkeytyy nelipyörävetoiseksi käynnistämällä takamoottorin ajo-olosuhteista riippuen.

(3) Rinnakkaishybriditila Suuremmissa nopeuksissa auto käyttää bensiinimoottoria, jonka hyötysuhde on suurilla kierrosnopeuksilla parempi kuin sähkömoottoreissa. Rinnakkaishybriditilassa myös bensiinimoottori ohjaa voimaa etupyöriin. Kun kuljettaja vaihtaa äkillisesti kaistaa tai tekee muun ohjausliikkeen, joka edellyttää ajon vakauttamista, järjestelmä kytkeytyy nelipyörävetoiseksi takapyörien sähkömoottorin avulla. Lisäksi järjestelmä kytkee etu- ja takamoottorin toimimimaan bensiinimoottorin tukena ja tuomaan lisää tehoa ohitus- tai muissa tilanteissa, joissa tarvitaan nopeaa kiihtyvyyttä.

(4) Virkistystila Kun auton nopeus hidastuu tai kun autolla ajetaan alas pitkää rinnettä, järjestelmä kytkeytyy virkistystilaan, jossa pyöristä saatavaa liike-energia lataa ajoakustoa.

(5) Lataustila Tuotannossa olevan i-MiEV-mallin tapaan Concept PX-MiEV -mallissa on kolmitoiminen akunlatausjärjestelmä, joka käyttää joko 100 tai 200 voltin verkkojännitettä tai pikalataukseen suuritehoista pikalatausasemaa. Järjestelmässä on myös langaton latausohjelma, jonka avulla akun lataus voidaan määrittää alkamaan tai ilmastointi käynnistymään itsestään ennalta määritettynä ajankohtana.

(6) Virtalähdetila Concept PX-MiEV -mallissa on Smart Grid -ominaisuus, joka hyödyntää sähkön mahdollisimman hyvin ja joka herättää kiinnostusta taistelussa ilmaston lämpenemistä vastaan.

Kun Concept PX-MiEV ei ole ajossa, akut voi ladata yöllä ja käyttää varastoitunutta energiaa latausliittimen kautta kodin sähkölaitteiden virtalähteenä päivällä, kun kotitalouksien sähkönkulutus on korkeimmillaan. Kyseisen ominaisuuden ansiosta ajoakustoa on mahdollista käyttää virtalähteenä luonnonmullistuksen sattuessa. Jos akun varaus putoaa määrätylle tasolle, bensiinimoottori käynnistyy automaattisesti ja ylläpitää sähkövarausta. Tavaratilassa sijaitsevan 100 voltin vaihtovirtapistokkeen ansiosta ajoakustoon varastoitua sähköä voidaan käyttää ruoanvalmistus-, valaistus- ja muiden laitteiden virtalähteenä telttaretkellä ja harrastuksissa.

E-4WD Mitsubishi Concept PX-MiEV -mallissa on Mitsubishin integroitu S-AWC-ajonvakautusjärjestelmä, jonka yhteydessä on E-4WD (Electronically-powered four-wheel drive) -nelivetojärjestelmä. Se ohjaa etu- ja takamoottoreiden voimaa optimaalisesti etu- ja taka-akseleiden välillä.

S-AWC-järjestelmän integroitu ohjausjärjestelmä ohjaa seuraavia järjestelmiä: - E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control), joka jakaa voiman vasemman ja oikean takapyörän välille ja ohjaa energian varastointia hidastuksen aikana - ASC (Active Stability Control), - ABS (Anti-lock Brake System) Lancer Evolution mallin märkää monilevykytkinkokoonpanoa hyödyntävästä AYC-järjestelmästä poiketen E-AYC hyödyntää tasausmoottoria takapyörien välisen voimanjaon säätämisessä. Tasausmoottorin ansiosta järjestelmän hyötysuhde on erittäin korkea ja se vastaa nopeasti voimantarpeeseen. Lisäksi järjestelmä osallistuu tilannekohtaiseen ajonvakautukseen ja tekee autosta S-AWC-järjestelmälle tyypilliseen tapaan erittäin vakaan ajettavan.

5. Lämpökuormitus Concept PX-MiEV -mallin tuulilasi on valmistettu lämpöä heijastavasta lasista. Se vähentää lasin läpi pääsevän lämpöenergian määrää yhdessä infrapunasäteilyä estävien ovilasien kanssa. Myös korin maalipinta sisältää lämpöä heijastavaa ja eristävää teknologiaa. Jokainen matkustamon neljästä istuimesta on erikseen ilmastoitu ja matkustamon ilmankosteus on säännösteltyä. Näiden lämpökuormitusta vähentävien tekniikoiden käyttö mahdollistaa tehokkaan ilmastoinnin mahdollisimman vähäisellä virrankulutuksella, jolloin matkustaminen on erittäin miellyttävää.

6. Turvallisuus Concept PX-MiEV -malli esittelee myös uusinta turvallisuusteknologiaa. • Uusi Multi-around Monitor -järjestelmä käyttää koriin strategisesti aseteltuja kameroita, jotta kuljettaja saa yhdistellyn kuvan auton koko ympäristöstä. Kuljettaja näkee näytöltä lintuperspektiivistä yhdistellyn kuvan, jotta auton ympäristö olisi turvallisempi. • Autossa on Driving Safety Support System (DSSS [taso II]) -järjestelmä, jonka käyttöä Japanin Poliisi parhaillaan pyrkii edistämään. Tässä kehittyneessä turvallisuusjärjestelmässä auton vastaanotin poimii tienvarsilta optisten tunnistinten lähettämiä signaaleja. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos tienvarsitunnistimet ja kamerat havaitsevat muita ajoneuvoja tai jalankulkijoita risteyksissä ja suojateillä.

• Langatonta tekniikkaa hyödyntävä järjestelmä varmistaa muiden ajoneuvojen aseman omaan autoon nähden, ja niiden läheisyyden vaatiessa varoittaa kuljettajaa. Mitsubishi Concept PX-MiEV -malli tukee myös Advanced Safety Vehicle 4 (ASV4) -projektia, jota Japanin maa-, infrastruktuuri-, liikenne- ja matkailuministeriön maantieliikennevirasto pyrkii edistämään. • Autossa on myös Dedicated Short Range Communications (DSRC*1) -järjestelmä, joka hyödyntää tien ja auton välisiä viestintämahdollisuuksia. Niitä käytetään Electronic Toll Collection (ETC) -järjestelmässä määrittämään auton sijaintia ja sitä, onko auto pysäköity vai ei. (1) 8 GHz:n kaksisuuntaiset langattomat viestintäkanavat, jotka on suunniteltu nimenomaan autoalan käyttöön.

7. Vielä... Concept PX-MiEV on varustettu elektronisesti ohjatulla ilmajousituksella, jossa kuljettajan valittavana on kolme eri maavara-asetusta (Auto, High ja Low), jotta ajovakaus paranisi huonolla ajopinnalla ja suurissa ajonopeuksissa ja jotta auton kulku helpottuisi.

Konseptiautossa on myös uuden sukupolven ohjauspyöräkytkimet ja hallintalaitteiden järjestely, joka tarjoaa erinomaista käytettävyyttä ja kytkinten näkyvyyttä, mikä tekee ajosta turvallisempaa ja stressittömämpää. Osa äänentoisto-, navigointi- ja ilmastointilaitteiden säätimistä on sijoitettu ohjauspyörään, jotta kuljettaja voi muuttaa asetuksia irrottamatta kättään ohjauspyörästä.

Kojelautaan sijoitettujen merkkivalojen ansiosta kuljettaja voi tarkistaa kytkinten asennon nopeasti ja helposti. Ajonvalvontajärjestelmässä on kamera, joka seuraa kuljettajan silmien liikkeitä ja määrittelee kuljettajan vireystilan. Jos järjestelmä havaitsee, että kuljettajan keskittymistaso alenee, se herättää kuljettajan huomion ääni-, värinä- ja merkkivalohälytyksillä sekä erottuvalla tuoksulla.

Muihin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi Mitsubishin cocochi-interior, joka luo miellyttävän matkustusmukavuuden.