

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.
Ennakoiva ajaminen on tärkeässä roolissa polttoaineen säästämisessä, mutta se ei suinkaan ole ainoa kulutukseen vaikuttava tekijä. Sadat eurot odottavat kevyellä kaasujalalla ajavia.
Polttoainemittarilla vieraillessa tulee usein harmiteltua tankkauksen kalleutta – olisipa polttoaine edullisempaa. Tankattavan polttoaineen hintaan voi itse asiassa vaikuttaa, mutta ongelmaa voi lähestyä myös toiselta kantilta.
Tankkauksen loppusumma muodostuu polttoaineen hinnan ja määrän tulosta. Auton kuluttaman polttoaineen määrään voi kuitenkin vaikuttaa monella toisistaan merkittävästi poikkeavalla tavalla.
Erityisesti kovien nopeuksien välttäminen tuo polttoainesäästöä pienemmän ilmanvastuksen muodossa, mutta on hyvä opetella tinkimään myös kiihdyttelyistä ja jarrutteluista. Kevyempi auto kuluttaa vähemmän kuin painava, ja korkeat rengaspaineet pitävät vierintävastuksen alhaisena. Pienillä muutoksilla on saavutettavissa satojen eurojen vuotuiset säästöt.
1. Auton valinta
Kun auton vaihto on ajankohtaista, myös kulutus nousee usein keskusteluun. Erilaisia vaihtoehtoja on valtavasti. Jo pelkästään käyttövoiman valinta saattaa osoittautua haasteelliseksi tehtäväksi. On hyvä muistaa, että myös kaasu- ja sähkökäyttöiset ajoneuvot ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. Moni tässä jutussa kerrottava säästömahdollisuus koskee myös niitä, mutta ei välttämättä täysin samalla tavalla.
Automainoksissakin näkyviä NEDC-syklin mukaisia kulutuslukemia jahdatessa saa hien pintaan. Niihin on teoriassa mahdollista päästä, mutta todellisissa olosuhteissa se on äärimmäisen vaikeaa.
Jotkut auto-moottoriyhdistelmät tuntuvat pääsevän todellisessa käytössä lähemmäksi luvattuja kulutuslukemia kuin jotkut muut, joten soppa on valmis. Autolehtien suorittamat vertailutestit ovat edelleen suuressa arvossa myös silloin, kun auto valitaan kulutuksen perusteella.
2. Paineet ylös – painoa alas
Rengaspaineet vaikuttavat kulutuksen lisäksi auton käyttäytymiseen, renkaiden pitoon ja ajomukavuuteen. Suosituspaineita on syytä noudattaa, mutta kulutuksen kannalta alhainen rengaspaine on pahasta. Eli renkaisiin kannattaa pumpata ilmaa mieluummin kymmenys liikaa kuin liian vähän. Selvästi liian korkeat paineet heikentävät sekä mukavuutta että renkaan pitoa, joten liioitteluun ei kannata sortua.
Kylmissä olosuhteissa ilman tilavuus pienenee, jolloin myös rengaspaineet laskevat. Jos lämpötila on laskenut selvästi edellisen paineidentarkistuksen jälkeen, rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja lisätä tarvittaessa ilmaa. Muutenkin rengaspaineita on hyvä tarkkailla useamman kerran yhden rengaskauden aikana, jotta paineet ovat varmasti aina oikealla tasolla.
Paineiden lisäksi painolla on vaikutusta kulutukseen. Suuren massan liikuttelu kuormittaa moottoria enemmän ja nostaa näin ollen kulutusta. Tässä on yksi syy, miksi autonvalmistajat ovat viime aikoina keskittyneet keventämään autojaan. Pienet autot ovat yleensä kevyitä, joten ne myös kuluttavat yleensä vähemmän kuin isommat menopelit.
Samasta syystä autossa ei kannata kuljettaa mitään ylimääräistä tavaraa. Vararengas tai paikkapullo, ensiapulaukku ja renkaanvaihdossa tarvittava tunkki on järkevää pitää autossa, mutta ylimääräiset työkalut ja tavarat kannattaa säilöä jossakin muualla.
3. Sähkölaitteet sammuksiin ja huollot kuntoon
Virallisissa NEDC-syklin kulutusmittauksissa kaikki sähkölaitteet ovat pois päältä. Tämä temppu pienentää kuluvan polttoaineen määrää, sillä kaikki sähkölaitteet kuormittavat laturin välityksellä moottoria. Esimerkiksi ilmastoinnin ja radion sulkeminen pienentää hieman kulutusta. Liikennesäännöt ja liikenneturvallisuus tulee kuitenkin asettaa etusijalle.
Kylminä vuodenaikoina moottorin esilämmittäminen vaikuttaa merkittävästi liikkeellelähdön jälkeiseen kulutukseen. Jos liikkeelle lähdetään aikaisin aamulla, esilämmitystä kannattaa ehkä tehdä pitkälle kevääseen ja aloittaa se jo aikaisin syksyllä. Moottorinlämmittimen käytön suositusylärajana pidetään viittä celsius-astetta.
Myös auton kunnosta on syytä pitää huolta. Huonokuntoiset sytytystulpat ja likainen moottorin ilmansuodatin nostavat kulutusta. Laahaava jarru onkin sitten jo melkoista myrkkyä ympäristölle ja kulutukselle. Jarrun voimakas laahaaminen saa jarrulevyn lämpenemään voimakkaasti, mikä vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen – ja liikenneturvallisuus on kulutustakin tärkeämpi syy huolehtia auton kunnosta.
4. Ajotapa avainasemassa
Yksinkertaisin tapa vaikuttaa kulutukseen on taloudellinen ajo – mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.
Manuaalivaihteisella autolla on tärkeää hyödyntää vaihteita oikein. Liikkeellelähdön jälkeen tulee vaihtaa mahdollisimman aikaisin pois ykkösvaihteelta. Kiihdytykset tehdään vääntöä hyödyntäen matalilla kierroksilla. Taloudellisesti ajettaessa saa kiihdyttää ripeästi, mutta sitä ei saa tehdä kaasu pohjassa.
Hyvä yleisohje on, että tarjolla olevasta väännöstä hyödynnetään noin 70 prosenttia. Näin saadaan nopeasti käyttöön tilanteeseen sopiva suurin ajovaihde, ja taloudellinen ajaminen tasakaasulla voi alkaa. Liian matalia kierroksia ei tule missään vaiheessa käyttää, sillä liian alhaisilla kierroksilla moottori täristää ja jurnuttaa, mikä ei ole hyväksi moottorille.
Mahdollisuuksien mukaan kannattaa suosia vierintävastukseltaan pienintä ajoväylää. Talvella se tarkoittaa tien loskatonta kohtaa, ja kesällä on suositeltavaa ajaa poissa nastojen karhentamista ajourista. Liikennesääntöjä tulee kuitenkin aina noudattaa, ja kaikki kikkailu kulutuksen minimoimiseksi on pannassa.
5. Nopeuden vaikutus
Myös turhaa tyhjäkäyntiä pitää välttää. Pitkän seisomisen aikana on taloudellisinta sammuttaa moottori, ja nykyautoissa oleva sammutus-käynnistysautomatiikka on kehitetty juuri tästä syystä. Sammuttamisen suurin hyöty jää saavuttamatta lyhyiden pysähdysten aikana, mutta auto ei voi ennakoida tulevan pysähdyksen pituutta.
Nopeus vaikuttaa ilmanvastukseen, jonka kasvu nostaa moottorin tehontarvetta. Tämä ilmenee kasvavana kulutuksena, joka on riippuvainen myös moottorin parhaan hyötysuhteen alueesta ja vaihteiden välityksistä. Erilaiset autot reagoivat tästä syystä eri tavalla tietyllä nopeusalueella tapahtuvaan nopeuden nostamiseen ja laskemiseen.
Moottoritiellä kulutusero suurimman sallitun nopeuden (120 km/h) ja leppoisan ajon (100 km/h) välillä saattaa olla merkittävä – sitä kannattaa kokeilla. Samalla voi myös laskea ajallisesti syntyvän eron. Tunnin matkaan tulee hitaammin ajettaessa lisäystä 12 minuuttia. Litran kulutuserolla nämä 12 minuuttia vastaavat vajaan kahden euron säästöä. Kuljettaja päättää, arvostaako hän enemmän rahan vai ajan säästymistä – ensimmäisestä on konkreettista hyötyä, jälkimmäisestä ei todennäköisesti ole.
Vaikka edessä ajavan takapuskurissa roikkuminen pienentää ilmanvastusta, niin se ei ole missään nimessä kokonaistaloudellista. Liikenneonnettomuuden riskin kasvaminen on hyvällä onnella vain tilastollinen kustannus, mutta etupuskuriin ja konepeltiin tulevien kiveniskemien maalauttaminen tai tuulilasiin syntyneiden iskemien paikkautus rasittavat varmuudella kukkaroa. Riittämätön turvaväli estää myös ennakoivan ajamisen hyödyntämisen, joten jopa kulutussäästö jää helposti saavuttamatta.
6. Ilman jarruja
Taloudellinen ajaminen ei todellakaan tarkoita sitä, että körötellään muun liikenteen tukkeena.
Liiallinen nopeuden alentaminen kaarteisiin, jarruttamisesta puhumattakaan, lisää polttoaineenkulutusta. Kaarteissa pyritään säilyttämään ajonopeus pehmeillä – mutta omalla kaistalla kulkevilla – ajolinjoilla, jolloin kiihdyttämisen tarve minimoituu. Kiihdyttämiseen kuluu paljon energiaa, vaikka sen tekee mahdollisimman taloudellisesti.
Mahdollisimman tasainen nopeus on siis avainasemassa, kun pyritään taloudelliseen ajamiseen. Sitä ei kuitenkaan pidä liioitella turvallisuuden kustannuksella, sillä liian suuri nopeus voi tulla todella kalliiksi. Äärirajoilla ajettaessa myös renkaat kuluvat nopeasti.
Ylimääräisestä jarruttelusta eroon pääsevä säästää rahaa myös siinä, että jarrupalojen ja -levyjen vaihtoväli pitenee.
Kaikki tämä edellyttää tulevien liikennetilanteiden, kelien ja tien profiilin ennakointia – mikä on hyväksi myös liikenneturvallisuudelle.
7. Ennakointi kannattaa
Ennakointi on yksi tärkeimmistä yksittäisistä tekijöistä, millä parannetaan polttoainetaloutta ja liikenneturvallisuutta. Jokainen kuljettaja ennakoi liikennettä jo luonnostaan, mutta taitoa voi helposti parantaa keskittymällä omiin tekemisiinsä – sama pätee tietysti kaikkiin ajotaitoihin.
Ennakointia opettelemalla matkanteosta tulee mielenkiintoisempaa, ja aika tuntuu kuluvan nopeammin, kun aivoilla on mielekästä tekemistä. Ennakointi vaatii katseen nostamista ylös mittaristosta ja pitämistä pitkällä horisontissa. Tämä vaatii totuttelua – ja vielä myöhemminkin muistuttelua, mutta sen tarve vähenee ajan kanssa.
Liikennevaloihin on tehokkainta hidastaa ajoissa moottorijarrutusta hyödyntämällä ja pysähtymistä välttäen. Samaa keinoa voi hyödyntää esimerkiksi silloin, kun edessä on kääntyvä ajoneuvo. Tällainen ennakointi edellyttää riittävää turvaväliä. Manuaalivaihteisessa autossa on syytä vaihtaa pienemmälle vaihteelle ennen moottorin asettumista tyhjäkäynnille, jotta moottorijarrutus jatkuu.
Maantiellä on taloudellisinta pitää kaasupoljin mahdollisimman ”tasaisena”. Tästä seuraa tietysti pientä nopeuden heilahtelua tien profiilin mukaan. Ajatuksena on, että nopeuden annetaan kiihtyä alamäessä, jotta se voi sitten ylämäessä hieman laskea. Tyhjällä tieosuudella tekniikka on hyvä, mutta ruuhka-ajossa se todennäköisesti kiristää takana ajavien hermoja. Eli harkintaa kannattaa käyttää.
8. Seurantaa ja opettelua
Kehittyminen vaatii aina palautetta. Taloudellisen ajon opettelussa palautteenantajana toimivat pitkässä juoksussa kulutuslukemat – harvalla meistä on mahdollisuus käydä ammattilaisten tarjoamilla oppitunneilla.
Se, että tankin tankkaa aina täyteen, helpottaa kuluneen polttoaineen määrän vertaamista matkamittarin lukemaan. Lukemat voi kirjata tietokoneelle Excel-laskentataulukkoon tai kännykkäsovellukseen – nykyään on tarjolla monia sovelluksia, joiden avulla voi seurata autoilun kustannuksia.
Hetkellisen kulutuksen seuraaminen on helpointa, jos autossa on ajotietokone. Sen avulla voi tarkkailla myös keskikulutuksen kehittymistä pidemmällä aikavälillä ja hyödyntää muutenkin taloudellisen ajotavan opettelussa.
Taloudellinen ajaminen on ympäristöystävällistä, sillä hiilidioksidipäästöt laskevat samaa tahtia kulutuksen kanssa. Ennakoivan ajotavan on todettu parantavan myös liikenneturvallisuutta – ja silloin voittavat muukin kuin polttoainetta säästävä kuljettaja.
Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!