Ilmastonmuutos: Ra­port­ti: Ete­lä-Suo­mes­sa lunta ja pak­ka­sia esiin­tyy jat­kos­sa yhä har­vem­min, poh­joi­ses­sa lu­mi­mää­rä voi jopa li­sään­tyä

Rakentaminen: Ter­veel­li­sem­piä ja tur­val­li­sem­pia ra­ken­nuk­sia luvassa - Oulussa aloi­te­taan ra­ken­nus­ter­veys­tee­man DI-kou­lu­tus

Kaboom ja ku­vit­te­lun voima haastoi Oulun teat­te­rin pu­ku­suun­nit­te­li­jan ja la­vas­ta­jan – "En ole koskaan nähnyt täl­lais­ta hah­mo­gal­le­riaa"

Etäpalaverit antoivat oman lisämausteensa lapsille ja lapsiperheille suunnatun teoksen suunnitteluun

Oulu
Pasi Räbinä ja Kalle Nurminen ovat tehneet töitä yhdessä usean vuoden ajan.
Pasi Räbinä ja Kalle Nurminen ovat tehneet töitä yhdessä usean vuoden ajan.
Kuva: Niina Hentilä

– Olen sanonut tämän saman lauseen monelle, mutta niin kauan kuin olenkin ollut alalla, en ole koskaan nähnyt tällaista hahmogalleriaa, Oulun teatterin pukusuunnittelija Pasi Räbinä sanoo.

Lauantaina 21. marraskuuta ensi-iltaan tuleva Kaboom ja kuvittelun voima on haastanut suunnittelijat erityisellä tavalla. Näytelmä on täysin uusi, ja mukana on koko teatterin näyttelijäkaarti sekä kolme sirkustaiteilijaa. Työsarkaa on siis piisannut.

– Ensi tuntumalta ajattelee, että ”ooh, saa keksiä mitä vain”. Sitten huomaa, että täysin uuden luominen ei itse asiassa olekaan niin helppoa, lavastaja Kalle Nurminen sanoo.

Kaksikko piti koronakevään mukaisesti Teams-palavereita ohjaaja Alma Lehmuskallion, käsikirjoittaja Eira Virekosken ja koreografi Jenni Nikolajeffin kanssa siitä, miltä teos tulisi visuaalisesti näyttämään. Ylhäältä päin ei kuitenkaan annettu valmiita vastauksia, vaan Nurmisen ja Räbinän omat visiot ovat nähtävissä lavalla.

Puvuston taidonnäyte

Räbinä kertoo sekä ihastuneensa että kauhistuneensa lukiessaan käsikirjoitusta. Näytelmässä seikkailevat muun muassa Nukkepää, Jalat, Jalaton, Nosse-patalappu, Oraakkeli-pupu, action-figuuri-parturikampaaja Mänmän, Robottikoira, pyyhekumeja, kiviä, mekaanisia nukkeja ja lukematon määrä erilaisia eläinhahmoja.

– Kyllä siinä tuli tunne, että apua, miten nämä toteutetaan. Aina voi suunnitella, mutta siitä on vielä pitkä matka toteutukseen. Tämä on taidonnäyte meidän puvuston huippuammattilaisilta.

Korona ja lomautukset vaikuttivat pukujen työstämiseen niin, että asut tehtiin lopulta syksyllä nopealla aikataululla ja lisätyövoiman avulla.

Räbinä kertoo pyrkivänsä aina miettimään, kuinka vanhoja pukuja voisi käyttää uudestaan.

Tämän näytelmän kohdalla se oli kuitenkin mahdotonta. Myös täysin uusien materiaalien käyttö vei aikaa.

– Olen ollut 30 vuotta alalla, ja nyt suunnittelin ensimmäisen kerran puvun puusta. On täytynyt miettiä tarkasti teknisiä toteutuksia.

– Esimerkiksi Merja Pietilä on kaksi tuntia jäätelötikkuna. Piti miettiä, miten sen voi toteuttaa niin, että puku on elastinen, jotta hän voi liikkua, mutta samalla sen pitää kuitenkin näyttää kankealta. Asut voivat näyttää yksinkertaisilta, mutta sisällä on uskomattomia rakenteita.

Integroitu käsidesi

Kaboom ja kuvittelun voima on suunnattu lapsille ja lapsiperheille, mutta kaksikko näkee näytelmässä tarttumapintaa myös ­aikuisille.

Perinteisestä sadusta se eroaa muun muassa siinä, että lavalla yhdistyy kolme taidemuotoa: sirkus, teatteri ja tanssi.

– Käsikirjoituksessa on vähän dialogia, jolloin sanatonta informaatiota on paljon. Se on iso elementti koko teoksessa.

– Liikutaan lelumaailmassa sekä mielikuvituksen eri tasoilla. Lähin sukulainen on ehkä Liisa Ihmemaassa, Nurminen kuvailee.

Nurmisen ja Räbinän työ Kaboom ja kuvittelun voiman osalta päättyy ensi-iltaan. Siihen saakka he hiovat ja varmistavat, että kaikki puvut ja lavasteet kestävät.

Ja toivovat, että koronavirus pysyy loitolla.

– Itse asiassa integroin lavastuksessa yhteen hyperavaruustelakkaan käsidesipullon, Nurminen paljastaa.