Kesähelmi: Pe­rä­me­ren saa­ris­toon pääsee ke­sä­ret­kel­le ve­neel­lä

Onnettomuudet : Metsä Fibren Kemin bio­tuo­te­teh­taan työ­maal­la kuo­le­maan joh­ta­nut ta­pa­tur­ma

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Jos il­mas­to­krii­siä ei rat­kais­ta, vai­ku­tuk­set koh­dis­tu­vat kaik­keen ja kaik­kial­le

"Kaikilla ei ole mahdollisuutta uusien ajoneuvojen hankintaan. Meidän pitääkin kyetä mahdollistamaan myös nykyajoneuvoihin ratkaisuja, jotka vähentävät päästöjä."

Vastaus Leevi Ruotsalaiselle (Kaleva 7.4./Lukijalta).

Ensinäkin, matkakuluvähennyksen ”rahallista hyötyä” arvioitaessa on hyvä huomioida, että vähennys ei ole varsinainen palautus, vaan se laskee verotettavan tulon määrää vaikuttaen veroprosenttiin ja sitä kautta siihen paljonko henkilölle jää ns. rahaa käteen. Lopullinen summa riippuu tietenkin tuloista ja mahdollisista muista vähennyksistä. Joka tapauksessa se on pieni- tai keskituloisen suomalaisen osalta huomattavasti merkittävämpi kuin Ruotsalaisen mekaaninen laskutapa esittää.