Joka neljäs Suomeen myyty auto tuli VW -kon­ser­nil­ta

Autokaupan omat arviot viime vuoden autokaupasta vaihtelivat tiheään. Vuoden 2008 lopulla tehdyn arvion mukaan uusia henkilöautoja piti myytämän vuoden 2009 aikana noin 92 000 kappaletta. Pessimismi kasvoi kuitenkin koko alkuvuoden ajan, ja toukokuussa arvioryhmä löi pöytään madonluvut: vain 82 000 uutta henkilöautoa.

Autokaupan omat arviot viime vuoden autokaupasta vaihtelivat tiheään.
Autokaupan omat arviot viime vuoden autokaupasta vaihtelivat tiheään.

Autokaupan omat arviot viime vuoden autokaupasta vaihtelivat tiheään. Vuoden 2008 lopulla tehdyn arvion mukaan uusia henkilöautoja piti myytämän vuoden 2009 aikana noin 92 000 kappaletta. Pessimismi kasvoi kuitenkin koko alkuvuoden ajan, ja toukokuussa arvioryhmä löi pöytään madonluvut: vain 82 000 uutta henkilöautoa.

Kesän loppupuolella tapahtui käänne parempaan ja lokakuussa ala nokitti ennustustaan 6 000 autolla. Joulukuun alussa tehty uusi jako antoi taas hieman paremmat kortit käteen ja sen mukana pääteltiin, että 90 000 menee rikki. Ja menihän, sillä viime vuonna myytiin lopulta yhteensä 90 574 uutta henkilöautoa.

Tosin tuloksella voi hieman myös saivarrella, sillä lukuun sisältyy myös 1 473 matkailuautoa.

Viime vuoden kummallisuuksiin kuuluu sekin, että matkailuautojen myynti laski edellisvuodesta vain reilut 25 prosenttia, kun henkilöautokaupan miinuksesi listattiin 35,3 prosenttia.

Kun kokonaismyynnin lasku oli noinkin merkittävä, on ymmärrettävää, ettei yksikään kärkimerkki pystynyt myymään samaa määrää autoja kuin 2008. Tappioiden taso kuitenkin vaihteli. Päälinjan mukaan suuret merkit vahvistuivat edelleen. Loppujen lopuksi kymmenen kärkeen sijoittuneiden merkkien osuus kattoi peräti 72,8 prosenttia autokaupasta.

Vaikka autokaupan taantuma vaikutti kauppaan selvästi, se vaikutti merkkeihin kovin eri tavalla. Osa kasvatti markkinaosuuttaan vaikka myyntimäärät putosivat. Viiden kärkimerkin joukosta vain Volvo menetti markkinaosuuttaan ja sekin kaikesta merkin ympärillä käydystä keskustelusta huolimatta vain 0,2 prosenttia.

Audin markkinaosuuden kasvua voi myös pitää merkittävänä, mutta ajan yleisiä olettamuksia vastavirtaan ui selvimmin Mercedes-Benz, joka nousi samalla Suomen automerkkien kymmenen kärjessä -listalle.

MB:n markkinaosuus Suomen henkilöautokaupasta oli 4,2 % kun vuoden 2008 vastaava luku oli 3,4 %. Tässäkin tapauksessa myytyjen autojen määrä tosin väheni lähes tuhannella kappaleella.

Toisaalta pienen markkinaosuuden merkeillekään vuosi ei ollut pelkästään menetysten vuosi. Markkinaosuuttaan pystyivät nimittäin hieman kasvattamaan Hyundai, Subaru ja Chevrolet.

Yksittäisten merkkien ykkönen oli tuttuun tapaan Toyota. Vaikka se menetti kappalemääräistä myyntiään yli 4 000 yksiköllä, sen markkinaosuus nousi 16,2 prosenttiin. Luku, josta emoyhtiö taatusti kiittää ja josta Toyota voi useimmilla muilla markkinoilla vain nähdä unta.

Volkswagen oli kakkosena, vain hieman alle prosentin kasvulla, 12,8 prosentillaan.

Kuva muuttuu kokonaan, jos katse siirretään konsernitasolle. Konsernin merkkien, VW:n, Skodan, Audin ja Seatin yhteinen markkinaosuus nousi Suomen viime vuoden henkilöautokaupasta yli 25 prosenttiin, eli joka neljäs täällä ostettu auto oli sen valmistama.

Samalla tämä merkitsee sitä, että VW-konserni on jo nyt Suomen markkinoilla ylivoimaisesti suurin autonvalmistaja. Tavoite, johon se on ilmoittanut pyrkivänsä maailmanlaajuisestikin.

Delta-Auton taloudelliset vaikeudet ja konkurssihuhut vaikuttivat myös myyntiin. Sekä Kia että Fiat menettivät selvästi asemiaan. Lisäksi Alfa-Romeo putosi kokonaan pois kolmenkymmenen eniten myydyn merkin listalta, sillä jopa luksusauto Lexusta myytiin enemmän kuin sitä.

Vaan uutuuksilla pärjätään huonoinakin aikoina. Mallitilastoa tutkailemalla huomaa, että reilun nousun taustalla on yleensä uusi malli.

Uusi Toyota Avensis nosti mallia kuusi sijaa ylöspäin ja teki siitä viime vuoden toiseksi suosituimman automallin.

Nissan Qashqai sai rinnalleen isomman version, Ford Fiesta uudistui kokonaan, kuten myös Mercedeksen E-sarja ja Skoda Superb.

Suurin nousija mallitilastossa oli Opel Insignia, peräti 206 sijaa vuodesta 2008 ylöspäin. Tämän nousun taustalla oli se yksinkertainen tosiseikka, että mallia ehdittiin tuoda vuoden 2008 puolella maahan vain 17 kappaletta.

Alkaneeseen vuoteen Autoala lähtee jossakin määrin suuremmin toivein kuin viime vuoteen. Alan tilauskannat ovat noin 20 prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuosi sitten. Niinpä tämän vuoden ensimmäinen ennuste lähtee noin 100 000 uuden auton myynnistä vuonna 2010.