Lukijalta
Mielipide

Ihmetellen kysyn sitä, kenelle hyöty kaupunkiemme keskustojen autioittamisesta menee?

Monien kaupunkimme keskustat ovat muuttumassa. Keskustaan alkaa olla hyvin vaikea mennä omalla autolla.

Monien kaupunkimme keskustat ovat muuttumassa. Keskustaan alkaa olla hyvin vaikea mennä omalla autolla. Sinne voi mennä, jos suostuu ajamaan maanalaiseen luolaan ja jatkamaan sieltä matkaa jalkaisin.

Luolasta on raahauduttava hissien kautta maanpinnalle ja vaellettava yhteen tai kahteen liikekeskukseen, joille ollaan antamassa uutta sirkusmaista nimeä elämyskeskus. Paluu sitten kasseja kantaen samojen mutkien kautta.

Tällaiset kaupungit eivät tarvitse enää näyteikkunoita tai muutakaan katseltavaa, eli asioita, jotka houkuttelisivat ihmisiä jopa maaseudulta saakka katselemaan, parhaimmillaan ihailemaan, ja mikä tärkeintä, tekemään ostoksia. Toisin sanoen tuomaan kaupunkiin elämää, elinvoimaa ja yhdellä sanalla sanoen rahaa.

Meidän maamme Suomi on harvaan asuttu kaunis puhdas alue, jota maailmalla ihaillaan laajana maaseutumaisena alueena harvoine kaupunkeineen. Henkilöautojen yleistymisen jälkeen kuljetaan kaupunkeihin eniten omalla autolla, joka on maaseudulla asuvallalle välttämätön väline.

Oulu on esimerkillinen polkupyöräilijöiden kaupunki. Polkupyörä on hyvä kulkuväline kaikkina vuodenaikoina silloin, kun väylät ovat turvallisia, kuljettamisen tarve vähäinen ja henkilö fyysisesti kykenevä sillä ajamaan. Uusien ajatusten mukaan kaupungeissa tulisi liikkua nykyisin vain jalkaisin tai polkupyörällä. Henkilöautolla liikkuminen keskustassa on tehty hyvin vaikeaksi. Tämän takia maaseudulta ei tulla enää asioimaan kaupunkien keskustoihin.

Liikehuoneistot tyhjenevät ja asukkaat alkavat siirtyä pois, koska palvelut katoavat, jopa terveyspalvelut siirretään sieltä parempien liikenneyhteyksien tuntumaan.

"Uusien ajatusten mukaan kaupungeissa tulisi liikkua nykyisin vain jalkaisin tai polkupyörällä. Henkilöautolla liikkuminen keskustassa on tehty hyvin vaikeaksi."

Tiedämme hyvin, että polkupyörällä tai jalkaisin asioiva henkilö voi kuljettaa mukanaan kenkäparin tai sukkahousupaketin lisäksi enintään huulipunapuikkoa. Näillä ostoksilla eivät liikkeiden ovensaranat kulu eivätkä maksukortit syökse rahaa yrittäjille. Paljon ostavat asiakkaat menevät niihin liikkeisiin, joiden vapaille ulko-oven lähellä oleville parkkipaikoille voi jättää autonsa ja työntää tavaransa ostoskärryillä suoraan autolle.

Näitä huolestuttavan muutoksen kourissa korahtelevia kaupunkeja on useita. Yksi niistä on valitettavasti pohjolan valkea kaupunki Oulu. Jyväskylässä menetetään tulevan kesän aikana 150 katuvarsiparkkipaikkaa. Muutoksen takia siellä jo nyt tyhjät liikkeiden ikkunat katselevat murheellisena ohikulkevaa entistä asiakastaan. Turun torin ympäristö on aidattu, möyrintä meneillään ja ostavat asiakkaat etsivät autoillaan ulospääsyä.

Tiedämme ketkä ovat häviäjiä ja sen, että kiusan vuoksi muutoksia ei tehdä. Olisivatkohan uuteen kaupunkisuunnitteluun ja sen hyväksyntään osallistuneet käyneet opintomatkalla etelänmailla, kilistelleet viinilaseja tavernassa kävelykadun melskeessä ja napanneet valmiin mielestään viihtyisän kaupunkimallin kameroihinsa ja ajatuksiinsa kotiin tuotavaksi?

Ovatko maapallon ilmaston lämpötilan nousua ihmettelevät päättäneet niin, että me suomalaiset pelastamme koko maailman, kun jätämme yksityisautot talleihin ja siirrymme jalkamiehiksi? Ihmetellen kysyn vieläkin sitä, kenelle hyöty kaupunkiemme keskustojen autioittamisesta menee? Missä kohotellaan maljoja? Ketkä ovat voittajia?

Oiva Välikangas

Ii

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.