Festariliput: Qstoc­kin lippuja myyn­nis­sä To­ri.fi:s­sä sa­doit­tain fes­ta­rin lä­hes­tyes­sä

Kuluttajansuoja: Ku­lut­ta­ja­ju­ris­ti: Ter­veys­ta­lo pii­lot­te­lee pal­ve­lu­nu­me­roi­taan ja niiden hintoja

Kolumni

Hy­vin­voin­ti- vai pa­hoin­voin­ti­mit­ta­ri?

Urheilukello värähtää ranteessa kesken työpäivän. On aika lähteä liikkeelle, se muistuttaa. En halua passiivisuusleimaa hyvinvointipäiväkirjaani, joten kipaisen täyttämään vesipullon ja nostan työpöytäni seisoma-asentoon.

Kaupan pihassa laite hoksauttaa, että askelia on kertynyt vasta 4 500. Niitä pitäisi ottaa vähintään 10 000. Jätän auton kauimmaiseen parkkiruutuun.

Kotona kello ilmoittaa jälleen olemassaolostaan. On aika kehittää voimaa, se sanoo ja ehdottaa 50 minuutin kuntopiiriä. Väsyttää, ja olin ajatellut käydä vain pienellä kävelyllä, mutta puristan itsestäni jumpan.

Tunnin kuluttua taas värähtää. Nukkumaan on mentävä ajoissa, sillä edellisyön palautuminen on jäänyt tyydyttävälle tasolle. Kiirehdin kuuliaisesti pehkuihin.

Aamulla kello väittää jälleen yöllisen palautuminen jääneen heikoksi. Vaikka yöunet olivat pitkät, syke ja hengitystiheys olivat keskimääräistä korkeampia ja sykevälivaihtelu matalampi.

Eikö tälle hiivatin laitteelle riitä mikään?

Meitä hyvinvointimittareihin koukuttuneita on kokoajan enemmän. Enää niitä eivät kanna pelkästään himourheilijat, vaan terveysdatan analysoinnista on tullut koko kansan huvia.

Sitra julkaisi viime viikolla kyselytutkimuksen, jonka mukaan Suomessa hyvinvointiaan mittaavia on selvästi verrokkimaita Alankomaita, Ranskaa ja Saksaa enemmän. Aktiivisuusrannekkeiden ja älysormusten kaltaisten laitteiden käyttö on lisääntynyt erityisesti kahden viime vuoden aikana, ja lisääntyy edelleen.

Hyvinvointimittari on hyvä renki, mutta huono isäntä. Parhaimmillaan se innostaa ja ohjaa kohti terveellisempiä elämäntapoja, pahimmillaan se tekee arjesta stressaavaa ylisuorittamista.

Jotta hyvinvointimittarista ei tule pahoinvointimittaria, kannattaa terveysteknologiastakin pitää välillä lomaa. Sallia itselleen jumpan sijaan nokoset jos väsyttää. Luottaa siihen, että jos aamulla olo on energinen, olet nukkunut hyvin, ja jos lihaksissa tuntuu, on treeni mennyt perille.

Mittareista tarkin ja tärkein on edelleen oma keho, eikä sen kuuntelemisen taitoa sovi kadottaa.