Kaleva uutisoi 13.12. pysäyttävästä asiasta: joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii ahdistuksen ja masennuksen oireista. THL:n ja Kelan tekemän tutkimuksen mukaan ahdistus ja masennus ovat korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa yleisempää kuin muussa aikuisväestössä. Naisopiskelijoista peräti 40 prosenttia kertoi kärsivänsä ahdistuksen ja masennuksen oireista.
Koronaepidemialla ja siihen liittyvillä toimenpiteillä, kuten pitkillä etäopiskelujaksoilla ja muilla erityisjärjestelyillä, on varmasti ollut tähän osansa ja koronan vaikutukset tuskin ovat lyhyellä aikavälillä ratkeamassa.