Sää: Aika vaihtaa tal­vi­ren­kaat Oulun seu­dul­la: Ennuste lupaa kes­ki­vii­kol­le vuo­ro­kau­des­sa 15 senttiä lunta

Oulu: Jät­ti­mäi­nen os­tos­kes­kus nousee Kaak­ku­riin

Hui­ja­rit urk­ki­vat pank­ki­tun­nuk­sia va­le­mai­nok­sil­la ja teks­ti­vies­teil­lä Oma­kan­nan nimissä

Omakannan nimissä levitetään huijaustekstiviestejä ja valheellisia verkkomainoksia eri kanavissa. Asiasta kertoo Kela tiedotteessaan.

Viestien ja mainosten kautta päätyy sivustolle, jossa yritetään saada haltuun ihmisten henkilö- tai pankkitunnuksia.

Kelan mukaan verkossa on mainoksia, joissa olevien linkkien väitetään johtavan Omakantaan. Mainosta klikkaamalla päätyy kuitenkin tietojenkalastelusivustolle, jonka tarkoituksena on varastaa henkilötietoja ja kirjautumistietoja, esimerkiksi pankkitunnustietoja.

Omakantaa ylläpitävä Kela on ryhtynyt toimenpiteisiin mainosten poistamiseksi ja selvittää asiaa yhdessä turvallisuusviranomaisten kanssa.

Omakanta-palveluun kirjaudutaan turvallisesti osoitteessa kanta.fi. Osoiterivillä näkyy lukon kuva. Kirjaudu Omakantaan -painike ohjaa Suomi.fi-palveluun, joka on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen tunnistuspalvelu. Myös Suomi.fi-tunnistautumisen osoiterivillä on lukon kuva, joka ilmentää suojattua sivua.

Kela painottaa, että tietoturvasyistä arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta, ei pidä koskaan lähettää sähköpostitse. Kanta-palvelut tai Kela ei koskaan kysy henkilötunnusta sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut kirjautumista pyytävän tekstiviestin, toimi seuraavasti:

• Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi vaadittuihin kenttiin.

• Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä.

• Jos epäilet, että luottokorttitietosi tai pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun.