Herman An­ders­son Oy:n ah­taa­jat aloit­ta­vat vuo­ro­kau­den mit­tai­sen lakon Oulun sa­ta­mas­sa – taus­tal­la yt-neu­vot­te­lut

Kaikki Herman Anderssonin terminaalitoiminnot ovat suljettuna vuorokauden kestävän työnseisauksen ajan.

Herman Anderssonin pääluottamusmies Pauli Keränen sanoo, että taustalla ohi menevä kontti joutuu todennäköisesti palaamaan takaisin satamasta tai jäämään sinne perjantaihin asti odottelemaan, että ahtaajat palaavat töihin. Sitä ennen lastille ei ole ahtaajia..
Herman Anderssonin pääluottamusmies Pauli Keränen sanoo, että taustalla ohi menevä kontti joutuu todennäköisesti palaamaan takaisin satamasta tai jäämään sinne perjantaihin asti odottelemaan, että ahtaajat palaavat töihin. Sitä ennen lastille ei ole ahtaajia..
Herman Anderssonin pääluottamusmies Pauli Keränen sanoo, että taustalla ohi menevä kontti joutuu todennäköisesti palaamaan takaisin satamasta tai jäämään sinne perjantaihin asti odottelemaan, että ahtaajat palaavat töihin. Sitä ennen lastille ei ole ahtaajia..
Kuva: Jukka Leinonen

Torstaina vähän ennen kahta Oulun sataman portista alkoi virrata henkilöautoja pois satama-alueelta. Ne olivat töistä poistuvien työnseisauksen aloittavien Herman Anderssonin työntekijöiden.

Kaikki Herman Anderssonin terminaalitoiminnot ovat suljettuna vuorokauden ajan. Kalevan saamien tietojen mukaan lakossa on mukana yhteensä 75 ahtaajaa ja laivat ohjataan työnseisauksen aikana Kemiin. 

Työntekijöiden pääluottamusmies Pauli Keränen kertoo, että sen kummempaa ulosmarssia ei tehdä, eikä lakkovahteja tule portille.

Työnsä lopetti torstaina noin 30 ahtaajaa. Suunnilleen saman verran jää tulematta iltavuoroon.

– Yksi rahtilaiva oli tulossa torstaina, mutta se varmaankin sai ilmoituksen tästä ja kääntyi kohti Kemiä, Keränen kertoo.

Rekkaliikennettä riittää lakosta huolimatta kello kahden jälkeenkin. Pääluottamusmies selittää, että useimmat niistä kuljettavat tavaraa satamassa operoivien muiden toimijoiden ahdattaviksi.

– Tuo kontti tuossa olisi ollut tulossa meidän ahdattavaksi, mutta nyt siellä ei ole ketään tekemässä sitä. Sen täytyy joko lähteä muualle tai jäädä odottamaan perjantaihin, jolloin töitä jatketaan, Keränen osoittaa portista sisään menevää kuljetusta. 

Stora Enson omistama Herman Andersson ilmoitti heinäkuun lopussa aloittavansa elokuussa yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa enintään 40 henkilötyövuoden vähentämiseen. Lisäksi yhtiö ilmoitti varautuvansa tarvittaessa lomauttamaan henkilöstöä. 

Tällä hetkellä yhtiön palveluksessa on 135 henkilöä. 

– Stora Ensohan on Herman Anderssonin omistaja. Emme ole saaneet ohjeistusta emmekä tiedä sitäkään, kuka lopulta päättää irtisanomisista: onko se omistava yhtiö vain meidän oma johtajamme. Hänen kyllä pitäisi tietää tilanne, Keränen ihmettelee.

Pääluottamusmies Keränen kertoo, että varsinaiset, kuusi viikkoa kestävät yt-neuvottelut ovat vasta alkamassa. Neljä viikkoa kestäneissä sopeuttamisneuvotteluissa ei saavutettu työntekijöitä tyydyttäviä ratkaisuja.

– Meille on kerrottu, että irtisanomisuhan alla on 35 ahtaajaa. Kaikkiaan ahtaajia on 83, joten vähennys olisi pahimmillaan niin suuri, että jatkossa satamassa voitaisiin käsityksemme mukaan operoida vain yhtä laivaa kerrallaan.

Keräsen mukaan on selvää, että paperin valmistamisen loppuminen Stora Enson Oulun tehtaalla vaikuttaa ahtaajien työmääriin, mutta työntekijät toivovat, että ennen irtisanomisia katsottaisiin rauhassa, miten kartongin valmistukseen siirtyminen vaikuttaa sataman liikennemääriin. 

Ahtaajat palaavat töihin perjantaina kello 14. Keräsen mukaan mahdollisista jatkotoimista päätetään myöhemmin, kun nähdään, miten yt-neuvottelut etenevät.