Mainos

Hau­ki­pu­taa­lai­nen tie­to­lii­ken­ne­in­si­nöö­ri Anu Kor­jo­nen ihastui puisiin le­lui­hin ja hyppäsi Le­lu­ai­tan yrit­tä­jäk­si Ouluun

Anu Korjosen mukaan nykyajan äidit haluavat lapsilleen muovilelujen sijaan puisia ja ekologisesti tuotettuja leluja

Anu Korjosen lelukauppa sai alkunsa näistä kahdesta puisesta lelusta, joihin hän ihastui työmatkallaan Kiinassa.
Anu Korjosen lelukauppa sai alkunsa näistä kahdesta puisesta lelusta, joihin hän ihastui työmatkallaan Kiinassa.
Kuva: Maija Pylväs

Kun kysyy haukiputaalaiselta Anu Korjoselta, miten hän päätyi Leluaitan yrittäjäksi, se onkin vähän pitempi tarina se. Alun perin tietoliikenneinsinööriksi opiskellut Korjonen ehti toimia tällä alalla parikymmentä vuotta, kunnes hänen silloinen työpaikkansa lopetti toimintansa Oulussa.

”Siinä rytäkässä poistuin ICT-maailmasta ja ajattelin, että voisin tehdä seuraavaksi jotain ihan erilaista”, Korjonen aloittaa.

Vuonna 2015 hän päätyikin avaamaan taideverkkokaupan, jossa taiteilijat saivat myydä omia teoksiaan. Pian tarjoutui tilat silloiselta Stockmannilta, jonne voisi pystyttää taidegallerian – ja Korjonenhan pystytti. Oli galleriat, kahvilat ja kaikki, mutta kun tilan vuokrasopimus loppui, loppui toimintakin.

”Taidegalleria lähti mukavasti liikenteeseen, mutta se oli niin paikkasidonnainen se kokonaisuus, ettei keskustasta olisi löytynyt samalla hinnalla toista tilaa. Piti alkaa miettiä asioita uusiksi.”

Kaikki lähti kahdesta puulelusta

Seuraavaksi Korjonen perusti kännykän lisätarvikkeisiin keskittyvän verkkokaupan. Tämän tiimoilta hän matkusti messuille Aasiaan ja samalla matkalla törmäsi puisia, kehittäviä leluja valmistavaan kiinalaiseen perheyritykseen.

”Pyörittiin kauan heidän osastolla ja jostakin syystä vaihdettiin yhteystietoja. Sitten kun kännykkätarvikehomma kaatui omaan mahdottomuuteensa, samoihin aikoihin tämä kiinalainen lelufirma otti yhteyttä”, Korjonen kertoo käänteentekevästä hetkestä.

Aluksi Korjonen halusi tietää, että lelut täyttävät kaikki tarvittavat standardit. ICT-alalla muun muassa laatupäällikkönä toimiessaan hän oli tottunut ottamaan tällaisista asioista selvää.

Kun lelujen turvallisuus varmistui, tilaukseen lähti tuhansia kappaleita kahta eri puulelua, joita Korjonen alkoi myydä niin verkkokaupassa kuin kulkemalla päiväkodeissa ja perhepäivähoitajien luona. Hyvin pian kävi kuitenkin ilmi, että valikoimaa pitäisi laajentaa reilusti, joten myyntiin tuli myös tukkutavaraa.

Aluksi varastotilat ja pieni myymälä sijaitsivat Haukiputaalla. Kun viime syksynä Oulun keskustasta lähtivät viimeisetkin lelukaupat, toimelias nainen ajatteli, että nyt voisi olla hänen hetkensä.

”Kauppakeskuksiin ei lähdetä putiikkia pitämään pienen yrittäjän resursseilla, mutta onneksi löytyi yksityinen vuokranantaja, jonka kanssa vuokrasta voi neuvotella.”

Verkkokauppaan laajennus

Kirkkokadulla sijaitsevan kivijalkakaupan myynti on lähtenyt nopeaan kasvuun.

”Lapset haluavat hittileluja, mutta äidit haluavat lapsilleen muovilelujen sijaan puisia ja ekologisesti tuotettuja leluja. Meidän kilpailuvalttimme verrattuna isoihin ketjuihin on se, että pystymme tilaamaan lyhyelläkin varoitusajalla sitä, mitä asiakkaat kysyvät.”

Nykyään Korjosen yritys on osakeyhtiö, josta puolet omistaa hänen miehensä. Suunnitelmissa on laajentaa verkkokauppaa ja keskittyä puuleluihin, joista koko lelukaupan idea alunperin lähti. Korjosen apuna on ollut useita harjoittelijoita, kesäseteliläisiä, työkokeilijoita sekä tällä hetkellä myös yksi osa-aikainen työntekijä.

”ICT-alalla palkka oli hyvä ja työtä oli oma pieni siivu. Nyt on vähän toisinpäin. Palkkaa on pieni siivu, mutta töitä öitä myöten. Mutta ei tässä iässä raha enää merkitse. Omaisuutta ehti hankkia silloin, kun oli muissa töissä.”