Hä­tä­kes­kus­lai­tok­sen joh­dol­le tuli yl­lä­tyk­se­nä Oulun päi­vys­tä­jien jul­ki­nen huoli uuden jär­jes­tel­män kou­lu­tus­puut­teis­ta – Tek­ni­nen joh­ta­ja: Tuki on pai­kal­la, kaikki sujunut hyvin

Järjestelmä otettiin käyttöön keskiviikon ja torstain välisenä yönä Oulussa ensimmäisenä Suomessa. Teknisen johtajan mukaan järjestelmän vaihdos on sujunut yöllä hyvin.

Hätäkeskuslaitoksen johdolle tuli yllätyksenä, että merkittävä osa Oulun hätäkeskuspäivystäjistä ilmaisi julkisesti vakavan huolensa uuden Erica-tietojärjestelmän osaamispuutteista juuri ennen sen käyttöönottoa.

Liki puolet eli 32 Oulun yhteensä 70:stä hätäkeskuspäivystäjästä allekirjoitti johdolle lauantaina toimitetun sähköpostikirjeen, jossa he kertovat tarvitsevansa lisää henkilökohtaista tukea Erica-järjestelmän käyttöön, koska järjestetty koulutus on ollut riittämätöntä.

Kaleva uutisoi asiasta torstaiaamuna.

Allekirjoittajat kertoivat olevansa huolissaan, että ihmisten avun saanti voi viivästyä, koska päivystäjien osaaminen järjestelmän viimeisimmän version itsenäisessä käytössä on jäänyt hataraksi riittämättömän koulutuksen takia.

Koulutusta on heidän mukaansa myös annettu eri versioille kuin nyt käyttöön otetulle.

– Tilanne on todella vakava. Olen erittäin huolestunut kansalaisten turvallisuudesta kun he joutuvat soittamaan hätäkeskukseen, kirjelmän ensimmäinen allekirjoittaja, vuoromestari Arto Pirttimaa sanoi Kalevalle.

Järjestelmä otettiin käyttöön keskiviikon ja torstain välisenä yönä Oulussa ensimmäisenä Suomessa.

Hätäkeskuslaitoksen teknisten palvelujen johtaja Jukka Aaltonen luonnehtii julkista kirjelmöintiä "yllättäväksi menettelyksi näin viime metreillä."

– Saimme tietää siitä hiukan aiemmin. Siinä jäi vain pari päivää aikaa reagoida, eikä siinä ajassa ehditä paljoa tehdä, Aaltonen sanoo.

Hän on Oulussa paikalla seuraamassa Erican ensimmäistä käyttöönottoa.

– Sen verran mitä yöllä tätä järjestelmien yliheittoa seurasin, niin hyvin se sujui.

Aaltosen mukaan Oulussa on järjestelmän käyttöönoton ajaksi tehty monenlaisia tukitoimia.

– Vuoroa on vahvennettu, Erica-järjestelmän pääkäyttäjät Suomessa ovat paikalla tukena ja niin paljon koulutusta on annettu kuin voi tässä aikataulussa antaa.

Aaltosen mukaan henkilöstön huolia ja kirjeen sisältämiä asioita on käsitelty luottamusmiesten kanssa.

– Kaikki eivät olleet samaa mieltä asiasta, eli henkilöstöllä on myös eri näkemyksiä tästä [koulutuspuutteista], Aaltonen sanoo.