
Katsastusmiehillä riitti ihmeteltävää, kun Lakeuden katsastus Oy:n pihalle ilmestyi häkäpönttöauto. Ratin takana istui kempeleläinen puuhamies Juha Sipilä, joka rakensi vuoden 1987 Chervolet El Caminosta puukaasulla käyvän "El Kaminan".
"Ajatus auton rakentamisesta syntyi jo vuonna 1998, kun mietin, miten voisin päästä henkilökohtaiseen öljyttömään talouteen. Rakensin mökille tuulimyllyperusteisen sähköntuotannon ja puuhakkeella toimivan lämmityksen. Kysymykseksi jäi, miten auton voisi saada toimimaan ilman bensiiniä", Sipilä taustoittaa.
Häkäpönttöauto onekologinen kulkuneuvo. Puu on sitonut kasvunsa aikana saman verran hiilidioksidia, mitä sen poltossa vapautuu. Auton voi ottaa muutoskatsastuksen jälkeen normaaliin tieliikennekäyttöön.
"Puukaasulla käyvästä autosta ei mene polttoainemaksua eikä ajoneuvoveroa. Sain myös aivan tavallisen vakuutuksen, jopa palovakuutus tuli ilman lisäkysymyksiä", Sipilä selvittää.
Yhdellä tankillisella ajaa reilut 200 kilometriä, mutta jos lavan pilkevaraston täyttää lähtiessä, on auton toimintasäde yli 800 kilometriä. Tankissa palaa parhaiten nyrkinkokoinen koivupilke.
"Ajossa puukaasu palaa kyllä puhtaasti ja päästöt ovat nykyautojen tasolla, mutta käynnistyksessä tietysti tulee vähän enemmän savua. En ehkä parkkeeraa sitä parkkihalleihin, sillä kyllä sen vierellä on semmoinen savusaunan tuoksu", hän mainitsee.
Häkäpönttöjen myötäauton paino kasvoi 350 kiloa, joten kaikki ylimääräinen paino oli poistettava. Sipilä teki muun muassa alkuperäisten puskurien tilalle 45 kiloa kevyemmät lasikuitupuskurit. Myös auton jousitusta täytyi vahvistaa.
"Ensimmäinen iso yllätys oli se, että itse autossa oli niin paljon korjattavaa. Autoksi piti hankkia yli 20 vuotta vanha auto, koska EU ei tunne sellaista polttoainetta kuin puukaasu eikä sille ole päästömääräyksiä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ostaa ennen EU-määräysten voimaantuloa käyttöönotettu auto ja muuttaa se häkäpönttöautoksi", Sipilä kertoo.
Ekoauto valmistuivajaassa vuodessa. Alusta loppuun saakka käsityönä tehty projekti koetteli välillä rakentajansa kekseliäisyyttä. "Esimerkiksi käynnistystuulettimen kotelon tein emännän pottukattilasta", Sipilä naurahtaa.
Auton aihio sen sijaan piti valita tarkkaan, sillä minkä tahansa auton lavalle ei voi rakentaa häkäpönttöjä.
"Suomessa lava-autot ovat verotuksellisista syistä rekisteröity pakettiautoiksi, mutta häkäpönttöjen asentamisen jälkeen auto ei olisi enää täyttänyt pakettiauton lavan minimikokovaatimuksia. Helpointa oli tuoda henkilöautoksi katsastettu lava-auto Ruotsista, jonka lavalle sai rakentaa pöntöt."
Suomessa on Sipilän auton myötä 15 henkilöautoksi rekisteröityä häkäpönttöautoa. Sota-aikana puulla käyvät kulkuneuvot olivat huomattavasti yleisempiä, sillä vuosina 1939-1944 valmistettiin peräti 43 028 puukaasutinta.