Fordin ke­vyt­hyb­ri­di säästää

Oulu
Sama moottori on saatavilla 155-hevosvoimaisena. Ajon jälkeen auto kertoo taloudellisuudesta.
Sama moottori on saatavilla 155-hevosvoimaisena.
Sama moottori on saatavilla 155-hevosvoimaisena.
Kuva: Tommi Ruuskanen

Erilaisilla tekniikoilla toteutettuja hybridiautoja vyöryy markkinoille. Hybriditekniikoihin palamme lähiviikkoina tarkemmin.

Forum24 koeajoi Ford Focuksen, joka on saanut litran moottorille kevythybriditekniikan. Koeajo oli erinomaisen mielenkiintoinen, koska vuoden alussa ajoimme samanlaisen auton ilman kevythybridi tekniikkaa.

Kuinka kävikään polttoaineen kulutuksen?

Ulkonäkö: Focus ei esiinny huomiota herättävillä muodoilla. Keulan ilmeessä on särmää sopivasti, samoin takaosassa. Sivuprofiili on arkisen pelkistetty sisältäen kolme kevyttä muotolinjaa. Koeajetun auton Magnetic-väri ei näyttänyt likaiselta syksyn pahimmassa loskassa.

Ajettavuus: Focus on vakaa ja helppo ajettava, ominaisuus hieman yllätti jo vuoden alussa. Suoralla Focus ei tarvitse korjausliikkeitä, tällä kertaa vertaus junaan on enemmän kuin kohdallaan.

Hidastetöyssyissä Focuksen alusta kertoo paljon, epätasaisuudet kadotetaan ilman hallinnan menetystä.

Äänieristys on luokassaan kärkitasolla. Mittaristo tarjoaa infoa runsaasti, itselle tärkeimmät parametrit voi valita näkyville.

Tilojen käytännöllisyys: Kuljettajan istuma-asento tuntuu aluksi säätöjen jälkeenkin nojatuolilta. Pian lähdön jälkeen pysähdyin tarkistamaan istuimen. Kaikki kunnossa, pian istuimen kanssa olin sinut.

Focus tarjoaa jokseenkin taksiautoon soveltuvat sisätilat. Takaistuimella istuttaessa jaloille on tilaa runsaasti ja mukavuus korkealla tasolla.

Tavaratilan koko on 608/1 620 litraa.

Suorituskyky: Fordin litran turbomoottorit ovat olleet markkinoilla vuodesta 2012. Normaalissa ajossa, johon ei kuulu jatkuvia nopeita kiihdytyksiä, eikä säännöllistä perävaunun vetoa, moottori on riittävän tehokas. Koeajettu kevythybridi liikkuu aina bensiinillä, jolle sähkö antaa lisäpotkua.

Kolmisylinterisestä moottorista on kevythybridinä kaksi tehoversiota, 125 ja 155 hevosvoimaa. Moottorijarrutus ja jarrupoljinjarrutus tapahtuvat sähkömoottorin, joka toimii generaattorina, avulla.

Sähköenergia otetaan talteen 48 voltin litiumioniakkuun. Hybridiakku on ilmajäähdytteinen.

Samalla teholla tämä kevythybridi kulutti 1,6 litraa vähemmän bensiiniä kuin Focus ilman kevythybriditekniikkaa. Bensiiniä kului 6,0 litraa sadalle kilometrille.

Varustelutaso: Active vakiovarusteita: kaistanpitoavustin, törmäyksenestoavustin, älykäs nopeudenrajoitin, liikennemerkkien tunnistus, törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä, peruutuskamera (laajakuvakamera 180 astetta), langaton latausalusta, LED-lähiajovalot ja LED-päiväajovalot, digitaalinen 12,3 tuuman mittaristo, kaksoisautomaattinen ilmastointi DEATC, radio- navigointijärjestelmä 8" kosketusvärinäytöllä, FordPass Connect -integroitu modeemi.

Myynti Oulussa: Wetteri Oy.


Kiitämme

+ Ajettavuutta ja alustaa.

+ Vakiovarusteita.

Moitimme

- Ei automaattivaihteistoa saatavilla.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 125hv Wagon

Pituus 4 693 mm.

Akseliväli 2 700 mm.

Leveys 1 950 mm.

Korkeus 1 844 mm.

Moottori 999 cm3.

CO2-päästöt 120 g/km.

Teho 125 hv.

Vääntömomentti 170 Nm/1 400–4 500 r/min.

Huippunopeus 194 km/h.

0–100 10,6 s.

Kokoluokka: C-segmentti

Kokonaismassa 1 940 kiloa.

Ajoneuvovero 120,81 euroa vuodessa.

Hinta alkaen 27 938 euroa.