Mainos

Fodelia lis­tau­tui pörs­siin – mo­nin­ker­tai­nen yli­mer­kin­tä toi yh­tiöl­le nettona neljä mil­joo­naa euroa ja 3600 uutta omis­ta­jaa

Yhtiö haluaa kasvaa ja kansainvälistyä entisestään. Tässä auttavat hyvät tuotteet, joissa on aina jotakin erityistä.

Fodelian toimitusjohtaja Mikko Tahkola on iloinen siitä, että iso osa työntekijöistä osallistui yhtiön osakeantiin. ”Tarjosimme tilaisuutta kaikille työntekijöille, ja moni tarttui tilaisuuteen. Tämä on meille hieno ja yhteinen juttu.”
Fodelian toimitusjohtaja Mikko Tahkola on iloinen siitä, että iso osa työntekijöistä osallistui yhtiön osakeantiin. ”Tarjosimme tilaisuutta kaikille työntekijöille, ja moni tarttui tilaisuuteen. Tämä on meille hieno ja yhteinen juttu.”
Kuva: Anna-Tuulia Hautala

Elintarvikealan yritysten holdingyhtiö Fodelia listautui pörssiin viime vuoden lopulla. Tulos yllätti kaikki, myös toimitusjohtaja Mikko Tahkolan.

”Tietenkin oletimme, että onnistumme hyvin. Moninkertainen ylimerkintä tuli silti yllätyksenä”, Tahkola kertoo.

Yhtiö sai pörssistä nettona neljä miljoonaa euroa ja 3 600 uutta omistajaa. Pörssistä haettiin ensisijaisesti rahoitusta, koska se on aina hankalaa kasvuyrityksille. Fodelia on kasvanut keskimäärin 28 prosenttia vuodessa vuosien 2016 – 2018 aikana.

”Samalla haimme kasvua ja tunnettuutta. Toisaalta listayhtiönä oleminen tuo toimintaan uskottavuutta, varsinkin viennin suhteen.”

Aiemmin Fodeliassa mietittiin myös pääomasijoittajaa ja jopa myymistä. Omistajat päätyivät listautumiseen, koska halusivat pysyä pitkäjänteisesti mukana yhtiössä ja päätöksenteossa.

Pörssistä saadut varat Fodelia aikoo käyttää kasvuun ja kansainvälistymiseen.

”Investoimme tehtaisiin, erityisesti tuotantokapasiteetin kasvattamiseen. Viime vuoden lopussa ostimme kokkolalaisen Beofoodin”, Tahkola kertoo.

Valmisruokia, pakasteita ja sipsejä

Fodeliaan kuuluvat Feelia ja Real Snacks, jonka kuluttajat tuntevat nykyisin Oikiana. Feelia tekee lisäaineettomia valmisruokia, jotka säilyvät avaamattomia kuukausia. Pääsääntöisesti yhtiö toimittaa ruokaa kunnille ja muille isoille toimijoille. Feelia on juuri avannut entistä laajemman verkkokaupan kotitalouksille.

”Tämä on meille iso satsaus. Teemme nykyisen verkkokauppamme alustasta vielä kuluttajaystävällisemmän. Tuotteet voi tilata suoraan kotiin. Ne sopivat nykyajan kiireiselle ihmiselle, koska ne tarvitsee vain lämmittää”, Tahkola sanoo.

Real Snacks tekee erilaisia sipsejä ja snacksejä. Sen nimi päätettiin muuttaa, koska yritys sai paljon palautetta siitä, miksi täysin kotimaisella tuotteella on englanninkielinen nimi.

”10 vuotta sitten oli coolimpaa kuulostaa amerikkalaiselta. Ajamme tarmokkaasti uutta brändiä. Tulossa on lisää kaurapohjaisia snacksejä”, Tahkola valottaa.

Vasta perheeseen liittyneessä Beofoodissa kaikki tuotteet ovat pakastettuja. Fodeliaa kiinnostavat erityisesti sen kasvispohjaiset tuotteet.

”Fleksaus eli lihan ja kasvisten yhdistäminen on iso trendi maailmalla. Esimerkiksi lihapullissa on kasvistäyte. Moni ei halua luopua täysin lihasta, mutta haluaa vähentää lihansyöntiä, joten fleksaus kiinnostaa.”

Yhtiö etsii kestäviä trendejä

Feelian ja Real Snacksin isoimmat omistajat perustivat holdingyhtiön viime vuonna, jotta tytäryhtiöt voisivat keskittyä täysillä liiketoimintaan.

”Tarjoamme emoyhtiön palvelut. Fodelian tarkoituksena on tuoda kasvuvoimaa suomalaiseen elintarviketoimintaan. Panostamme tuotteiden kotimaisuuteen ja jäljitettävyyteen. Viljelijän nimi lukee sipsipussissa”, Tahkola kertoo.

Yhtiö suhtautuu avoimesti uusien tytäryhtiöiden hankkimiseen. Yhtiöiltä edellytetään, että niillä on kasvunäkymää. Niiltä myös toivotaan erityisosaamista alallaan.

”Ei riitä, että on oma maitopurkki, joka erottuu muista maitopurkeista. Pitää olla jotakin, joka kantaa trendien yli. Ruoassa on paljon trendejä, sirkkabuumi meni jo. Meidän pitää tunnistaa kestävät trendit muoti-ilmiöiden takaa”, Tahkola selittää.