Esko Jun­tu­nen naut­tii, kun kuulee tur­bo­jen ujel­luk­sen ja ka­si­ko­neen jytinän – vi­han­ti­lai­sen tri­ke-moot­to­ri­pyö­rä on ai­nut­laa­tui­nen ajopeli

Esko Juntusen harvinaislaatuinen trike on valmistettu käyttöä varten, ja sitä käytetään koko kesän ajan.

Esko Juntusen trike-pyörä painaa pienen henkilöauton verran. Leveyttä sillä on 178 senttiä ja pituutta 358 senttiä. Pyörä on Esko Juntusen itsensä suunnittelema. Sen rakentaminen vaati paljon kokeilua ja testaamista.
Esko Juntusen trike-pyörä painaa pienen henkilöauton verran. Leveyttä sillä on 178 senttiä ja pituutta 358 senttiä.
Esko Juntusen trike-pyörä painaa pienen henkilöauton verran. Leveyttä sillä on 178 senttiä ja pituutta 358 senttiä.
Kuva: Heli Nurkkala

Esko Juntusta tohtii nykäistä hihasta ja kysellä tarkemmin miehen menopelistä. Juntunen on nimittäin liikkeellä turbotetulla V8-koneisella trike-moottoripyörällä, jollaista ei toista tule vastaan.

Vaikka harvinaislaatuinen trike onkin kyseessä, ei omistaja aio varjella ajokkia autotallissa. Juntunen tuumaa, että trike on valmistettu käyttöä varten ja useammat reissut on jo merkitty kalenteriin kesäksi.

– Juhannusta edeltävällä viikolla ollaan Kouvolassa Japsistarat ry:n kokoontumisessa.

Juntunen laskee moottoripyöräilleensä nelisenkymmentä vuotta. Ensimmäisen moottoripyörän hän hommasi Ruotsissa asuessaan vuonna 1971. Trike-kantaan mies vaihtoi vakavan sairaustapauksen jälkeen.

– Aivoinfarkti iski vuonna 2015. Kohtaus oli sen verran paha, etten pysty enää ajamaan tavallista moottoripyörää. En joutunut luopumaan harrastuksesta, koska pystyn ajamaan kolmipyöräistä trikeä, jossa on käsikäyttöinen automaattivaihteisto.

Pyörä on Esko Juntusen itsensä suunnittelema. Sen rakentaminen vaati paljon kokeilua ja testaamista.
Pyörä on Esko Juntusen itsensä suunnittelema. Sen rakentaminen vaati paljon kokeilua ja testaamista.
Kuva: Heli Nurkkala

Juntunen ehti ajella jo tovin ensimmäisellä kolmipyöräisellä, mutta mielessä muhi suunnitelma, jonka toteuttamisen mahdollisti ProBoost Finlandin Jarmo Kelahaara. Viime marraskuun vaihteessa suunnitelma pääsi varsinaisesti jaloille, kun trike sai omavalmisteluvan Trafista.

Triken moottorin ja perän rakentamiseen Juntunen osti 740 i -koneella olevan BMV:n. Pyörän keulan rakentamista varten hän hommasi Suzuki Hayabusan.

– Pyörä on omavalmiste, joten rakentaminen vaati paljon suunnittelua, kokeilua, ja se valmistui osa osalta. Rakentaminen vei puoli vuotta, joka on lyhyt aika, mutta Kelahaara onkin oman alansa Houdini pyöränrakentamisessa, Juntunen kehuu moottoripyörärakentajan ammattitaitoa.

Koska kyseessä on uniikki moottoriajoneuvo, Juntunen ei halua paljastaa siitä kaikkia yksityiskohtia.

Triken ominaisuudet testattiin kaksipäiväisessä testiajossa.

– Testiajajat ihmettelivät, miten ketterästi näin massiivinen pyörä kääntyy tiukoissakin testikurveissa. Itse olen samaa mieltä. Trike on tosi tukeva ajaa, mutta se kääntyy yllättävän hyvin ahtaissa paikoissa.

Ihan pienikokoisesta trikestä ei olekaan kyse. Juntunen vertaa, että se painaa pienen henkilöauton verran. Strategiset mitat ovat 145 senttiä korkeus, 178 senttiä leveys ja 358 senttiä pituus.

– Heppojakin löytyy koneesta kuin pienestä kylästä.

Moottoripyöräily ei ole vain miehen oma harrastus, sillä reissuilla mukana kulkee Jesse-poika, 18.

–Jessellä on kehitysvamma, mutta poika lähtee aina innokkaasti moottoripyöräreissuille. Jesseä varten olen asennuttanut aiempiin pyöriin turvavyön ja turvavyö on trikessäkin.