Ensi kesänä ra­ken­net­ta­va Maik­ku­lan baana tulee olemaan pa­ran­nel­tu versio jo val­mis­tu­neis­ta baa­nois­ta

Baanaa on Oulussa valmiina 7 kilometriä. Viimeisimpänä valmistui Mäntylän baana.
Baanaa on Oulussa valmiina 7 kilometriä. Viimeisimpänä valmistui Mäntylän baana.
Kuva: Pekka Kallasaari

Oulun kaupunki on tehnyt baanaverkkosuunnitelman, jonka tavoitteena on rakentaa vuoteen 2030 mennessä Ouluun 73 kilometriä kävelyn ja pyöräilyn baanaa. Tällä hetkellä valmiina on noin seitsemän kilometriä, josta viimeisimpänä valmistui Mäntylän baana.

Seuraavaksi baanaverkosto täydentyy Maikkulan baanalla, jonka katusuunnitelmat ovat parhaillaan oululaisten nähtävänä ja kommentoitavana.

3,5 kilometrin mittainen Maikkulan baana alkaa Raksilasta ja yhdistyy jo rakennettuun Mäntylän baanaan. Baana rakennetaan nykyisen pääpyörätien paikalle.

Muutokset nykytilanteeseen ovat merkittäviä, sillä nykyinen pyörätie on kunnoltaan vaihteleva, siinä on korjausvelkaa eikä se suurimmalta osin täytä nykyaikaisen pyörätien laatuvaatimuksia.

Maikkulan baanan tarjouskilpailu on aikataulutettu tammikuulle ja sen on määrä valmistua ensi kesän aikana.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 3,2 miljoonaa euroa.

Parannuksia luvassa

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo, että Maikkulan baanaan on luvassa parannuksia jo rakennettujen baanojen käyttökokemusten perusteella.

– Muutoksia on tulossa muun muassa kuivatuksen ja valaistuksen suhteen. Myös väylän korkotasoa nostetaan hieman ympäröivää viheraluetta korkeammaksi jotta kevättalven sulamisvedet eivät valu lumipenkalta väylälle.

Luvassa on parannuksia myös valaistukseen, sillä jo valmistuneiden baanojen valaistus on osoittautunut epätasaiseksi.

Vaarala kertoo, että suunnitelmiin viedään pohdittavaksi myös aiemmin syksyllä järjestetyllä näkövammaisten esteettömyyskävelyllä esiin nousseita baanalla liikkumisen haasteita.

– Esteettömyyskävely näkövammaisten kanssa oli hyvä ja hyödyllinen. Siinä nousi esiin muun muassa jalankulkijoille ja pyöräilijöille eroteltujen kaistojen haasteet näkövammaisten kannalta. Nykymallin mukainen maaliviiva ei erotteluratkaisuna ole näkövammaisten kannalta riittävä, parempi ratkaisu olisi noppakiviraita kaistojen välissä, Vaarala sanoo.

Hän kiirehtii lisäämään, että mitään valmiita tai helppoja ratkaisuja näkövammaisten turvallisuuden lisäämiseksi baanoilla ei ole olemassa.

– Noppakiviraitaa kokeiltaneen jossain vaiheessa, mutta sen kestävyydestä esimerkiksi talvikunnossapitokaluston suhteen ei ole vielä riittävästi kokemuksia.

Liukkauspuheet pötyä

Oululaisten huolenaiheeksi on noussut myös punaisten baanojen liukkaus. Vaaralan mukaan punaisen ja mustan asfaltin liukkaudessa ei kuitenkaan ole eroa.

– Tämä on todettu Linnanmaan baanalla tehdyillä kitkamittauksilla. Uusi asfaltti kylläkin on aina hivenen vanhaa asfalttia liukkaampaa, väristä riippumatta.

Keskustelua on käyty myös punaisesta väristä ja sen haalistumista. Vaarala selventää, että baanojen pitkät linjaosuudet tehdään punaisella asfaltilla, jossa väri saadaan aikaan käyttämällä punaista kiviainesta sekä rautaoksidia.

– Kyseessä on siis läpivärjätty materiaali eikä asfaltin voimakaskaan kuluminen haalista väriä. Sen sijaan pintaan kertyvät epäpuhtaudet voivat haalistaa väriä ja näin tyypillisesti käykin talven jälkeen.

Risteysalueen kirkkaampi punainen väri on puolestaan toteutettu kivisirotepinnotteella.

– Se on kalliimpaa kuin punainen asfaltti eikä siksi sovellu pitkille linjaosuuksille.

Maikkulan jälkeen Kembaana

Maikkulan baanan valmistuttua seuraavaksi on vuorossa Kembaana, jonka 1. vaihe on 2,9 kilometrin mittainen osuus Kauppatorilta Limingantullin eteläosaan.

– Kembaana on tällä hetkellä yleissuunnitteluvaiheessa. Yleissuunnitelma valmistunee vuodenvaihteen tietämillä ja alkuvuodesta käynnistyy rakennussuunnittelu, Vaarala aikatauluttaa.

Rakennussuunnitelman on määrä valmistua ensi vuoden loppuun mennessä ja rakennus ajoittuu kesälle 2022.