Mainos

Doorway Fin­lan­dis­sa luotiin uusi yh­tei­nen visio

itoutuneet työntekijät ovat menestyksen a ja o

Huoltoasentaja Pasi Olkinuora huolehtii Doorway Finlandin palveluiden toimivuudesta.
Huoltoasentaja Pasi Olkinuora huolehtii Doorway Finlandin palveluiden toimivuudesta.
Kuva: Doorway Finland

Kiiminkiläinen Doorway Finland on ottanut uudella tavalla koko henkilöstön mukaan yrityksen strategian ja vision toteuttamiseen. Kun toiminnan arvot ovat jokaisen tiedossa on esimerkiksi henkilöstön sitouttaminen yritykseen helpompaa.

”Aiemmin ongelmanamme oli työntekijöiden suuri vaihtuvuus. Toki siihen on syynä asentajien reissutyö, joka ei kaikille voikaan sopia, mutta tarkoituksemme on, että vastaisuudessa osaisimme jo rekrytointiprosessin aikana löytää ne henkilöt, jotka oikeasti haluavat reissutyöhön”, Doorway Finlandin operatiivinen johtaja Juha Kellokoski kertoo.

Yritys kouluttaa asentajat itse

Kellokoski suoritti Oulun seudun ammattiopiston Yrityksen johtamisen erikoisammattitutkinnon, johon kuului opintoja työyhteisön johtamisesta. Nyt koko 40 henkeä työllistävä yritys on päässyt hyötymään Kellokosken opinnoista.

”Vuotuinen liikevaihdon kasvu on meillä 30 prosentin luokkaa, uusi strategia ja henkilöstön sitouttaminen on tuonut siis mukanaan paljon hyvää”, Kellokoski kertoo tyytyväisenä.

Nosto-ovia, teknisiä ovia ja laiteratkaisuja maahantuova, asentava ja huoltava yritys on kasvanut nopeasti perustamisvuodesta 2012 lähtien. Henkilöstömäärä on lisääntynyt vauhdilla, mutta vauhdikasta on ollut myös henkilöstön vaihtuvuus.

”Työntekijän osaaminen on yrityksen käsissä. Tälle alalle ei ole oikein valmista koulua ja me koulutamme itse työntekijämme, eli tietysti toivoisimme työntekijöiden sitten jäävänkin meille hommiin”, Doorway Finlandin toimitusjohtaja Olli Kellokoski selventää ja jatkaa, että asentajan koulutus kestää noin vuoden.

”Kun myynti kasvaa, kasvaa myös hommien määrä ja ne hommat pitää saada tehtyä aikataulussa. Pulassa ollaan, jos asentajia ei ole.”

Palvelua ja asiantuntemusta

Yrityksen johto toteutti työntekijöille kyselyn, josta ilmeni, että esimerkiksi johdon viestintään ei oltu tyytyväisiä. Tästä otettiin opiksi ja kutsuttiin porukka niin sanotusti saman pöydän ääreen ja luotiin koko henkilöstön kanssa yhteinen tulevaisuuden visio.

”Arvot ovat meidän ohjaava tekijä”, Olli Kellokoski korostaa.

Tällä hän tarkoittaa sitä, että he eivät toimi kertakauppa ja karkuun -periaatteella, vaan palvelevat loppukäyttäjiä vuosia eteenpäin.

”Emme myy vain tuotteita, myymme asiantuntijuutta ja palvelua. Tämä on nyt yhdessä työntekijöiden kanssa luotu strategia ja kun työntekijät otetaan päätöksentekoon mukaan, se sitouttaa työntekijät yritykseen”, Kellokosket tietävät.

Asentajien vaihtavuus ei ole enää niin suurta kuin ennen, yrityksen viestintä on selkiytynyt ja parantunut, keskiössä ovat tekeminen ja myytävien tuotteiden elinkaariajattelu. Näillä eväillä Doorway Finland suuntaa eteenpäin yrityksen yhä kasvaessaan ja kehittyessään vahvemmaksi.