OLYMPIALAISET: Italian Jacobs pinkoi satasen olym­pia­voit­ta­jak­si Eu­roo­pan en­nä­tyk­sel­lä

Bo­da­ri­vä­li­pa­lat täyt­tä­vät ta­vis­ten­kin os­tos­ko­rit

Suomalaisten kiinnostus proteiinipitoista ruokavaliota kohtaan on ollut entistä selvemmin näkyvissä viime vuosina, eikä trendi osoita laantumisen merkkejä.

Runsaasti proteiinia. Mainosplakaatit, tv-spotit, pullojen ja patukoiden kyljet lupaavat samaa asiaa – ja viesti näyttää uppoavan hedelmälliseen maaperään.

Suomalaisten kiinnostus proteiinipitoista ruokavaliota kohtaan on ollut entistä selvemmin näkyvissä viime vuosina, eikä trendi osoita laantumisen merkkejä.

Esimerkiksi Valio kertoi toukokuun puolivälissä tuplaavansa Seinäjoen tehtaansa tuotantokapasiteetin, koska runsaasti proteiinia sisältävien rahkatuotteiden kysyntä on kasvanut hurjasti. Urheilijat tankkaavat proteiinia eli valkuaisaineita muun muassa lihasten kasvua edistääkseen, mutta muiden kuluttajaryhmien kiinnostusta selittävät esimerkiksi painonhallintapyrkimykset ja terveellisen elämän tavoittelu. Valion viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin keksii myös vähemmän ylevän syyn.

– Proteiineja saa syödä ihan luvan kanssa ja reilusti, rasvoihin ja hiilihydraatteihin liittyy enemmän syyllisyydentuntoja.

Herkuttelua ja helppokäyttöisyyttä

Nautiskelunäkökulman nostaa esiin myös ravintolisäyhtiö Nutraceuticalsin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Anssi Manninen. Hänen firmansa myydyin tuote on muutama vuosi sitten markkinoille tullut jauhe, josta syntyy maitoon sekoittamalla runsasproteiinista vanukasta.

– Monet haluavat herkutella ruoalla, joissa ei ole käytännössä katsoen sokeria ja muita puhdistettuja hiilihydraatteja. Ei näitä tuotteita syödä puutostilojen takia, proteiiniahan on helppo saada länsimaisesta sekaruoasta, Manninen sanoo.

Mannisen mukaan runsaasti proteiinia sisältävien erityisruokavaliovalmisteiden menekkiä selittää esimerkiksi karppausinnostuksen kirvoittama sokerin välttely ja helppokäyttöisyys.

Samoilla linjoilla on myös Func Foodin toimitusjohtaja Jarkko Jokinen. Func Foodin urheilijoille suunnatut Fast-tuotteet ovat kuuluneet päivittäistavarakaupan ketjujen valikoimiin 2 000-luvun alkupuolelta asti, mutta tavisten parissa ne löivät läpi muutama vuosi sitten. Jokinen uskoo, että niin sanottu healthy snack -trendi tulee edelleen jatkumaan. Fastin markkinoinnissa korostetaan proteiinilisien olevan tavallisia elintarvikkeita ja osa muuta ruokavaliota.

– Olemme alusta asti pidättäytyneet hokkuspokkus-lupauksista. Sillä on ehkä erottauduttukin, ainakin ulkomaisista toimijoista, Jokinen arvelee.

Erityisryhmillä suurempi tarve

Tavallisen ruokavalion merkityksestä muistuttaa myös tutkijatohtori Juha Hulmi. Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitoksella työskentelevä Hulmi varoittelee Lihastohtori-blogissaan proteiiniuskovaisia yliarvioimasta valkuaisaineiden tankkaamisen hyötyjä.

Ravitsemuskeskustelussa Hulmia häiritsee silti toinenkin ääripää eli tarveajattelun korostaminen. Tällä hän tarkoittaa sitä, että proteiinin kohdalla painotetaan vain lihasten ylläpitoon riittävää minimimäärää, kun taas esimerkiksi hiilihydraattien saannista annetaan minimimäärän sijaan ylimitoitettuja suosituksia. ”Liiallisen” proteiinin välttely kun voi johtaa esimerkiksi turhan korkeaan sokerin käyttöön.

– Lisäksi tutkimusten mukaan urheilijoiden ohella tietyt ihmiset hyötyvät suosituksia suuremmasta määrästä proteiinia. Näitä ovat esimerkiksi laihduttajat, vanhukset, vegaanit ja raskaana olevat tai imettävät naiset, Hulmi listaa.