Alman alueel­lis­ten lehtien kauppa Sa­no­mal­le lisää to­teu­tues­saan median kes­kit­ty­mis­tä Suo­mes­sa

Suomeen on muodostumassa kolme suurta mediayhtiötä, joiden suhteellinen valta on kasvanut. Ne ovat Sanoma, Yle ja Keskisuomalainen.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven ja uutis- ja featuremediayksikön liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta kertoivat Alman alueellisten lehtien kaupasta Aamulehden tiloissa tiistaina. Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne istuu oikealla.
Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven ja uutis- ja featuremediayksikön liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta kertoivat Alman alueellisten lehtien kaupasta Aamulehden tiloissa tiistaina. Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne istuu oikealla.
Kuva: Eriika Ahopelto

Suomeen on muodostumassa kolme suurta mediayhtiötä, joiden suhteellinen valta on kasvanut. Ne ovat Sanoma, Yle ja Keskisuomalainen.

Jos kilpailuviranomaiset siunaavat Alma Median maakuntalehtien ja paikallislehtien myynnin Sanomalle, kyseessä on merkittävä askel kohti keskittyneempää mediaa.

Aamulehti ja Satakunnan kansa ovat merkittäviä maakuntalehtiä Suomessa. Kun ne aikanaan siirtyvät Almalta Sanomalle, Suomen suurin mediayhtiö Sanoma kuroo eroa muihin, Alma taas heikkenee.

Suurin on Sanoma, jonka liikevaihto oli vuonna 2018 peräti 1 315 miljoonaa euroa. Verovaroin rahoitettavan Ylen liikevaihto oli 471 miljoonaa euroa. Alma Median liikevaihto oli 354 miljoonaa euroa, kun Keskisuomalaisella se oli 166 miljoonaa euroa.

Pienemmistä mediayhtiöistä perheyritys TS-Yhtymän liikevaihto oli 122 miljoonaa vuonna 2018. Ruotsalaisomisteisen televisioyhtiön MTV:n liikevaihto oli Markkinointi & Mainonta -lehden mukaan 180 miljoonaa euroa vuonna 2018. Molemmilla on kuitenkin rajoittunut tuotevalikoima Suomessa.

Kun katsotaan lehtien omistusta, Sanoma ja Keskisuomalainen ovat jatkossa omassa luokassaan.

Keskisuomalainen ei kilpaile suurimman tittelistä rahalla vaan määrällä. Portfoliossa on suhteellisen maltillisesta liikevaihdosta huolimatta Suomen suurin lehtikattaus: 15 päivälehteä, 28 paikallislehteä ja 26 kaupunkilehteä. Keskisuomalainen on myös kasvattanut lehtimääräänsä viime vuosina.

Sanoma vahvistaa otettaan merkittävimpänä mediatalona

Sanoma nokittaa lehtien merkittävyydellä. Sillä on johtava päivälehti Helsingin Sanomat, Suomen luetuin verkkolehti Ilta-Sanomat.

Lisäksi Sanomalla on useita aikakausilehtiä kuten Aku Ankka ja Vauva ja muun muassa televisiokanavat Nelonen, Jim ja Liv sekä Radio Aalto, Radio Rock ja Radio Suomipop.

Se omistaa myös enemmistön Suomen tietotoimistosta STT:stä. Sanoma osti Alma Median ja TS-yhtymän osuudet STT:stä vuonna 2018.

15 lehteä lisää siirtymässä Sanomalle

Tuoreessa kaupassa Sanomalle siirtyisi Almalta kaksi maakuntalehteä ja kolmetoista paikallislehteä.

Näiden lehtien alustava liikevaihto vuodelta 2019 on Inderesin analyysin mukaan vajaa sata miljoonaa euroa, mikä pudottaisi Almaa kohti Keskisuomalaisen liikevaihtolukuja. Almalle jäisi merkittävistä valtakunnallisista medioista merkittävimpinä Iltalehti ja Kauppalehti.

Nykyisistä Alman lehdistä Aamulehti ja Satakunnan Kansa ovat Lännen Median osakkaita.

Uutista on korjattu kello 12.00: Kuvatekstistä sai sen käsityksen, että Kai Telanne olisi puhumassa Susan Duinhovenin vieressä. Telanne istuu kuitenkin oikealla.