Kuvagalleria: Linnan juhlien säih­ket­tä Kalevan kuvissa – katso kuinka poh­jois­suo­ma­lai­set edus­ti­vat Lin­nas­sa

Kysely: Vär­jö­tel­lään­kö teillä kyl­mäs­sä ja käydään no­peas­ti vii­leäs­sä suih­kus­sa? – Vastaa Kalevan suureen säh­kön­sääs­tö­ky­se­lyyn

Luitko jo tämän: Li­min­kaan juuri muut­ta­nut Iikka Kivi joutui luo­pu­maan tai­tei­li­jai­den­ti­tee­tis­tään, kun keikat lop­pui­vat kuin seinään

Mainos: Kalevan joulutarjous: Kaleva Digi + Lehti 2 kk vain 49,90 euroa, tilaa tästä!

Alkon myynti edel­leen kas­vus­sa – koronan lisäksi kauppaa vauh­dit­ti pää­siäi­nen

Etenkin kuohuviinit ja roseeviinit kävivät maaliskuussa kaupaksi.

Alkon litramyynti kasvoi maaliskuussa edellisvuoteen verrattuna 11,5 prosenttia. Myynnin kasvua selittää niin korona-aika kuin pääsiäinen, joka tänä vuonna ajoittui maaliskuulle, tiedottaa Alko.

Prosentuaalisesti eniten lisääntyi kuohuviinien myynti, joka nousi 52,7 prosenttia. Roseeviinien myynti kasvoi 49 prosenttia, valkoviinien 11,8 prosenttia ja punaviinien 8,7 prosenttia.

Siiderien myynti kasvoi 25,5 prosenttia, oluiden myynti 21,6 prosenttia, longdrinkien 13,9 prosenttia. Muiden väkevien tuoteryhmässä myynti kasvoi 9,6 prosenttia.

Kuohuviini kiinnostaa koronan aikaan

Kun muualla maailmassa samppanjan myynti on korona-aikana laskenut, meillä Suomessa kysyntä on kasvanut, tiedotteessa kerrotaan. Maaliskuussa samppanjan myynti yli kaksinkertaistui edelliseen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

– Korona-aika on lisännyt kotona kokkaamista ja siihen ollaan valmiita panostamaan. Virtuaalikokkien opeilla ja myös ravintoloista haetuilla esivalmisteluilla annoksilla päästään kotioloissakin tunnelmaan, johon saatetaan kaivata seuraksi laadukasta juomaa. Mikä olisikaan enemmän iloa tuottava ja hymyn huulille nostava ruokajuoma kuin pirteästi poreileva samppanja, pohtii tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna tiedotteessa.

Pohjoissuomalaiset toivovat likööreitä ja katkeroita

Alko julkaisi oman Alkotoive-verkkopalvelun syyskuussa 2020. Alkotoiveella asiakas voi toivoa oman lempijuomansa haluamaansa myymälään Alkon valikoimasta tai sen ulkopuolelta.

– Yksittäisessä myymälässä on mahdollisuus ottaa valikoimaan myymälän koon mukaan 50–150 asiakastoivetta, kertoo Taina Vilkuna.

Pääkaupunkiseudulla korostuvat viinitoiveet ja erityisesti valkoviinit. Länsi-Suomessa toivotaan erilaisia oluita, kun taas Lounais-Suomessa toivotaan kuohuviinejä ja punaviinejä.

Itä-Suomessa toiveissa korostuvat kotimaiset pienpanimo-oluet. Pohjois-Suomessa toiveet painottuvat likööreihin ja katkeroihin. Viinien pikkupulloja toivotaan eniten Länsi- ja Itä-Suomessa.

Maaliskuun loppuun mennessä Alkotoiveita oli esitetty 22 600, joista 26 prosenttia on pystytty toteuttamaan.