Älä roikuta roi­kas­sa turhaan – "Auton liian pitkä läm­mi­tys on ener­gian­tuh­laus­ta"

Forum24 selvitti, miten autoa pitäisi lämmittää pakkasilla oikeaoppisesti

Lämmitysjohto tulisi irrottaa sähkötolpan kytkentärasiasta aina, kun se ei ole kytkettynä autoon.
Lämmitysjohto tulisi irrottaa sähkötolpan kytkentärasiasta aina, kun se ei ole kytkettynä autoon.
Kuva: Pekka Kallasaari

Kauanko autoa pitäisi pitää roikassa pakkasilla ennen kuin sillä lähtee liikkeelle, Oulun yliopiston auto- ja työkonetekniikan professori (emeritus) Mauri Haataja?

Lämmitysaika riippuu ulkoilman lämpötilasta. Sähkövastuslämmityksessä (lohkolämmitys) nollan lähellä ja muutaman pakkasasteen olosuhteissa suositeltava lämmitysaika on puolesta tunnista tuntiin. -5 ja -10 pakkasasteen välillä lämmitysaika on 1–2 tuntia. Jos auto on katoksessa, lämmitysaika voi olla lyhyempikin. Kovilla pakkasilla, yli -15 asteessa, lämmitysaika on 2–3 tuntia.

Polttoainetoimisten lämmittimien (esimerkiksi Webasto) lämmitysaika on merkittävästi lyhyempi. Lievillä pakkasilla riittää 10–15 minuuttia ja kovilla pakkasilla enintään puoli tuntia.

Nykyaikaisissa autoissa käytetään myös niin sanottua säteilylämmitystä. Sen lämmitysaika on lohkolämmitykseen verrattuna huomattavasti pidempi. Lämmityslaitteen käyttö tulee varmistaa autonvalmistajan ja huoltokorjaamon ohjeiden mukaiseksi.

Onko jotain haittaa, jos autoa lämmittää useamman tunnin?

Auton liian pitkä lämmitys on energiantuhlausta, jota on syytä välttää. Liiallinen lämmitys voi aiheuttaa häiriöitä tai vikaantumisia auton järjestelmien toiminnassa.

Mitä muita syitä moottorin lämmitykselle on kuin se, että auto lähtee käyntiin?

Moottorin esilämmitys on tarpeellinen kylmissä olosuhteissa, koska se vähentää pakokaasupäästöjä, vähentää polttoaineen kulutusta ja tukee voitelu- ja jäähdytysjärjestelmän sekä apulaitteiden toimintaa. Moottori saavuttaa nopeammin normaalin käyntilämpötilan, jolloin moottorin kuluminen vähenee. Moottorin esilämmitys on myös liikenneturvallisuuden kannalta tärkeää. Se nopeuttaa auton sisätilojen lämpiämistä ja ikkunoiden kosteuden poistoa parantaen näkyvyyttä liikenteessä.

Moottorin esilämmitys parantaa akun toimintaa. Kylmässä ilmastossa akun lataus on erittäin vajaa ja toimii vasta noin tunnin ajon jälkeen.

Täytyykö bensa-autoja ja dieselautoja lämmittää eri tavalla?

Moottorin esilämmitys ei merkittävästi poikkea toisistaan bensiini- ja dieselmoottorissa.

Onko autoa hyvä lämmittää roikalla aina välillä, vaikka sillä ei olisi liikkumassa minnekään?

Ei ole. Turhaa energian kulutusta ja lyhentää lämmitysjärjestelmän elinkaarta.

Pitäisikö kylmällä ajaa korkeilla kierroksilla, jotta auto lämpenisi nopeasti?

Ei pidä ajaa korkeilla kierroksilla, se lisää moottorin mekaanista kulumista ja aiheuttaa kasvavaa polttoaineen kulutusta ja päästöjen muodostusta. Edullisinta on lämmittää moottori asianmukaisella moottorilämmittimellä.

Onko vaarallista jättää lämmitysjohto tolppaan roikkumaan?

Lämmitysjohto tulee aina irrottaa sähkötolpan kytkentärasiasta, kun se ei ole kytkettynä autoon. Kytkentään jätetty roikkuva johto on jännitteellinen ja myös vaarallinen. Esimerkiksi piha-alueilla lapset saattavat uteliaisuuttaan niitä kokeilla käsin ja jopa suuhun, jolloin on jo suuri tapaturmavaara olemassa.

niina.hentila@forum24.fi