Suviseurat: "Nämä ovat oikein hauskat fes­ta­rit", sanoo nuori seu­ra­vie­ras Anna Kar­hu­maa Lopen su­vi­seu­roil­la

Koronarajoitukset: Ko­ro­na­toi­met päät­ty­vät Suomen ra­joil­la per­jan­tai­na

Uimavedet: Katso Kalevan ui­ma­ran­ta­ko­nees­ta, kuinka puhdas vesi lä­hi­ran­nal­la­si on

Tilaajille

Aa­ve-MiG las­keu­tui siis­tis­ti korpeen – ilman oh­jaa­jaa sata ki­lo­met­riä len­tä­neen koneen hylky löytyi viimein Kai­nuus­ta.

Neuvostoliittolaiset MiG-hävittäjäkoneet ostettiin osana politiikkaa 1960-luvulla ja Suomi lensi niillä 35 vuotta.

Karjalan lennoston MiG-21Bis, tunnusmerkillä MG-117 sai yölentoharjoituksessa vian laskutelineeseen. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella ja kone lensi ohjaamatta noin sata kilometriä. Se rysähti Sotkamon eteläosaan.
Karjalan lennoston MiG-21Bis, tunnusmerkillä MG-117 sai yölentoharjoituksessa vian laskutelineeseen. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella ja kone lensi ohjaamatta noin sata kilometriä. Se rysähti Sotkamon eteläosaan.
Kuva: Seppo KarppinenArkisto

Pimeä tiistai-ilta Kainuun korpimaisemissa 30 vuotta sitten 5. marraskuuta 1991 kääntyi yötä kohti. Metsässä liikkui tuskin mikään. Etelästä Kuopion suunnasta lähestyi hiljaa suhiseva lentokone, josta puuttui ohjaaja ja jonka moottori alkoi sammua polttoainesäiliön käytyä tyhjäksi. MiG-21bis -hävittäjä, tunnusmerkiltään MG-117 lensi itsekseen.

Kone eteni vaakalentoa kohti metsän ylärajaa kunnes yhtäkkiä teki täyskäännöksen ja rojahti maahan normaaliin laskeutumisasentoon omille pyörilleen.