Hoitajalakko: Oulun kau­pun­gin maksama lak­ko­päi­vien "hou­ku­tin­ra­ha" suu­tut­taa hoi­ta­jia

Pääkirjoitus: Kes­kus­tan syytä va­rau­tua vai­kei­siin edus­kun­ta­vaa­lei­hin

Luitko jo tämän: Alasti makoilu vaatii 27 as­tet­ta, mutta kuinka alas kodin lämmön voi laskea? Ou­lu­lai­nen tutkija tietää, missä läm­pö­ti­las­sa ihminen pärjää

Tilaajille

1800-lu­vun lopulla Suo­mes­sa poh­dit­tiin, voisiko yhteys tuon­puo­lei­seen olla mah­dol­li­nen – spi­ri­tua­lis­ti ja meedio Madame d’Espé­ran­ce tajosi vas­tauk­sia

"Järjestelmällisesti kirkko ei ole hyväksynyt uushengellisyyden muotoja, mutta näin tehdessään se on joutunut uushengellisen etsijän näkökulmasta kummalliseen asemaan", avioi professori Marjo Kaartinen.

Fin-de-siècle, vuosisadan eli 1800-luvun loppu, oli Suomessa kiihkeää vaihtoehtoisen hengellisyyden aikaa. Helsingissä järjestetyt spiritistiset istunnot herättivät suurta kiinnostusta ja niistä väiteltiin kiivaasti myös sanomalehdissä.

Turun yliopiston kulttuurihistorian professorin Marjo Kaartisen kirja Spiritistinen istunto (SKS, 2020) kuvaa tätä esoterian ja okkultismin kultakautta maassamme.