Näistä ei puhuta: Ou­lu­lai­nen Ari kertoo, mil­lais­ta elämä on, kun käyttää ana­bo­li­sia ste­roi­de­ja treenin te­hos­ta­mi­seen

Vanhat kuvat: 2000-lu­vun nuori Oulussa hai­kai­li vaah­to­bi­lei­tä ja so­vit­te­li 160 euron fark­ku­ja Stock­man­nil­la

Asuminen: Ou­lu­lai­sel­la Sakari Yr­jö-Kos­ki­sel­la on ollut 70 kämp­pis­tä vuo­si­kym­me­nes­sä – Tältä näyttää yh­dek­sän ai­kui­sen koti

Mainos: Tilaa Kaleva Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Tilaajille

1800-lu­vun lopulla Suo­mes­sa poh­dit­tiin, voisiko yhteys tuon­puo­lei­seen olla mah­dol­li­nen – spi­ri­tua­lis­ti ja meedio Madame d’Espé­ran­ce tajosi vas­tauk­sia

"Järjestelmällisesti kirkko ei ole hyväksynyt uushengellisyyden muotoja, mutta näin tehdessään se on joutunut uushengellisen etsijän näkökulmasta kummalliseen asemaan", avioi professori Marjo Kaartinen.

Fin-de-siècle, vuosisadan eli 1800-luvun loppu, oli Suomessa kiihkeää vaihtoehtoisen hengellisyyden aikaa. Helsingissä järjestetyt spiritistiset istunnot herättivät suurta kiinnostusta ja niistä väiteltiin kiivaasti myös sanomalehdissä.

Turun yliopiston kulttuurihistorian professorin Marjo Kaartisen kirja Spiritistinen istunto (SKS, 2020) kuvaa tätä esoterian ja okkultismin kultakautta maassamme.

Esoteerisuudella tarkoitetaan tietoa, joka on vain tietyn suljetun piirin saavutettavissa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.