Mielipiteet: Mihin tar­vit­sem­me yliop­pi­las­kir­joi­tuk­sia?

Urheilu: Mün­che­nin EM-päi­vä­kir­ja: Kas­vo­mas­kien paluu

Yli 60-vuo­tiail­le­kin on löy­ty­nyt töitä somen kautta – Voiko vanha so­me­mo­ka haitata työ­pai­kan saa­mis­ta?

Yksityisistä työpaikoista jo 70–80 prosenttia täytetään ilman julkista hakua. Näiden piilotyöpaikkojen täyttämisessä käytetään usein hyväksi myös sosiaalista mediaa.

Rekrytointikonsultti Tom Laine kertoo, että rekrytoijat pyrkivät hyödyntämään oikeita kanavia.
Rekrytointikonsultti Tom Laine kertoo, että rekrytoijat pyrkivät hyödyntämään oikeita kanavia.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Yksityisistä työpaikoista jo 70–80 prosenttia täytetään ilman julkista hakua. Näiden piilotyöpaikkojen täyttämisessä käytetään usein hyväksi myös sosiaalista mediaa.

Miksi piilotyöpaikkoja on, sosiaalisen median rekrytointikonsultti Tom Laine?

Osalla yrityksistä voi olla yt:t menossa ja tuo huonoa julkisuutta, jos uusia työntekijöitä haetaan yhtä aikaa. Jotkut yritykset taas pelkäävät saavansa liikaa hakemuksia, eikä niitä pysty käymään kunnolla läpi. 

Kiirekin voi olla, ei ole aikaa ilmoittaa julkisesti työpaikasta ja odottaa 30 päivää hakemuksia.

Jotkut lähestyvät työntekijöitä suorahaulla, koska kilpailijoiden takia ei haluta ilmoittaa työpaikasta julkisesti, tai halutaan juuri tietynlaista erikoisosaamista.

Onko sosiaalisesta mediasta todella hyötyä työnhaussa?

Verkostoituminen on tärkeää työnhaun kannalta. Sitran vuosi sitten tekemän tutkimuksen mukaan avoimen työntekijähaun kautta töihin pääsi 23 prosenttia, 20 prosenttia henkilökohtaisen verkoston kautta ja 11 prosenttia aikaisempaan työpaikkaan liittyen. TE-keskuksien kautta työllistyi vain neljä prosenttia, eli työpaikan huutelu facebookissa on yhtä tehokasta kuin työvoimatoimisto.

Pitää siis olla hyvin aktiivinen somessa parantaakseen mahdollisuuksiaan työnhaussa?

Tosi monissa somekanavissa sitä vaaditaan. Tosin jos tekee LinkedIniin hyvän ansioluettelomaisen henkilöprofiilin ansioluetteloineen, voi saada yhteydenottoja, vaikkei päivityksiä tekisikään. Aktiivisuus korottaa kuitenkin mahdollisuuksia.

Millainen henkilöprofiilin pitäisi olla, jotta se huomataan?

Otsikkoon heti työnhakustatus ja selkeästi asiasanoina, minkälaista työtä hakee. Muuten profiili on hyvin ansioluettelomainen: työkokemus, koulutus, kielitaito ja niin edelleen. Tunnistettava kuva pitää olla ja yhteystiedot. Ja koska englanninkielellä tehdään merkittävästi enemmän hakuja kuin suomella, profiili kannattaa tehdä pääosin englanniksi.

Paljonko somea käytetään työntekijöiden etsinnässä?

Vuoden 2017 keväällä tehdyn tutkimuksen mukaan rekrytoijista 92,6 prosenttia käytti somea jollakin tavalla. LinkedInin osuus oli 85 prosenttia, Facebookin noin 60 prosenttia ja Twitterin 40 prosenttia.

Entäpä muut somekanavat?

Monella rekrytoijalla on kiinnostusta myös instagramiin. Pinterestissa puolestaan monet kertovat aktiivisesti omasta työnhaustaan. Kenttä on laaja: WhatsApp, Snapchat, jotkut käyttävät jopa Tinderiä. Kun kanavan suosio laajenee, niin läsnä ovat aina myyjä, markkinoija ja rekrytoija. Vuoden 2015 rekrytointitutkimuksessa mainittiin yli 30 erilaista somepalvelua.

Minkälaiset työnhakijat hyötyvät somesta eniten?

Vielä 3–4 vuotta sitten parhaimmat mahdollisuudet hyötyä oli korkeasti koulutetuilla. Nykyään yli 60-vuotiaillekin on löytynyt töitä somen kautta, ja toisessa ääripäässä somen kautta työllistyy kesätyöntekijöitä. Rekrytoijat pyrkivät hyödyntämään oikeita kanavia. LinkedIniä teinit tuskin käyttävät, mutta Instagramia kyllä. LinkedIn on perinteisesti ollut enemmän akateemisten, korkeasti koulutettujen ja erikoisasiantuntijoiden kanava. Perusduunarit käyttävät Facebookia. Rajat ovat kuitenkin häviämässä.

Voiko esimerkiksi joskus tehty somemoka haitata työpaikan saamista?

Suomessa tapauksia ei ole paljon, mutta ulkomailla kylläkin. Jos on julkisia ääripoliittisia kannanottoja, huumeita, sekoilua tai alastomuutta, sillä voi olla vaikutusta rekrytoijan mielipiteeseen.

Vaikka on olemassa lainsäädännöllisiä esteitä, mitä tietoja työnantaja saa työntekijästä etsiä, on otettava huomioon, että työnantaja saattaa googlata.

Suosituimmat somen rekry-tointikanavat

LinkedIn

Facebook

Twitter

Instagram

Periscope

Google+

WhatsApp

Snapchat

ja Pinterest

Lähde: Barona 2017