Yh­teis­hy­vä ko­lah­taa aiempaa har­vem­man pos­ti­luuk­kuun – lehden saa­dak­seen on os­tet­ta­va S-ryh­män liik­keis­tä noin sadalla eurolla kuussa

S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä on kolahtanut aiempaa harvemman postiluukkuun keväästä lähtien. Asiasta on tullut asiakasomistajilta jonkin verran tiedusteluja.

S-ryhmän Yhteishyvä-lehti on keväästä lähtien kolahtanut postiluukusta vain niille, jotka käyttävät S-ryhmän liikkeissä noin 100 euroa kuussa.
S-ryhmän Yhteishyvä-lehti on keväästä lähtien kolahtanut postiluukusta vain niille, jotka käyttävät S-ryhmän liikkeissä noin 100 euroa kuussa.
Kuva: Joel Maisalmi

S-ryhmän asiakaslehti Yhteishyvä on kolahtanut aiempaa harvemman postiluukkuun keväästä lähtien. Lehti on tuosta lähtien tullut niille, jotka käyttävät S-ryhmän liikkeissä noin sata euroa kuukaudessa.

Kuukauden summa lasketaan neljän kuukauden keskiarvosta. Lehti tulee, kun neljän kuukauden aikana käytettävä rahamäärä ylittää 400 euroa.

Yhteishyvän päätoimittaja Veli-Pekka Ääri kertoo, että painos on nyt jonkin verran yli 200 000 lehteä pienempi. Nykyinen painos on reilut 1,7 miljoonaa lehteä, kun entinen painos oli reilut 1,9 miljoonaa lehteä.

Syyksi painosmäärän pienentämiseen Ääri kertoo paino- ja postikulujen vähentämisen.

– Samalla kustannuspotilla pyritään saada huomioitua mediaympäristön muutos. Saadut säästöt kohdennetaan digisisältöjen tuottamiseen, suomalaiset kun ovat aiempaa enemmän digimaailmassa.

Ääri toteaa, että asiasta on tullut jonkin verran tiedusteluja asiakasomistajilta.

– Olemme reagoineet asiaan siten, että olemme laittaneet lehden tulemaan. Kaikki asiakasomistajat, jotka haluavat Yhteishyvän, sen saavat.

Hän neuvoo ottamaan yhteyttä S-ryhmän asiakaspalveluun tai käymään Prisman asiakaspalvelussa, jos lehti jäi saamatta ja sen yhä haluaa postiluukkuunsa.

Vaikka painosmääriä pienennetään, Yhteishyvän fyysistä painosta ei olla kokonaan lopettamassa. Ääri kertoo, että sitä aiotaan jatkaa pitkälle 2020-lukua.

– Uskon, että laadukkaalla printillä ja aikakausilehdillä on rooli tulevaisuudessa, sitä näyttävät mittarit. Monikanavaisuus ei tarkoita sitä, että kaikki on digissä.

Yhteishyvän digisisällöt tavoittavat Äärin mukaan kuukaudessa noin kaksi miljoonaa käyttäjää.

Keskon viestintäjohtaja Karoliina Partanen kertoo, että Pirkka-asiakaslehden kanssa vastaavaan ostorajamenettelyyn siirryttiin vuonna 2016. Hän toteaa, että printtilehden suhteen voi jälleen ensi vuonna tulla muutoksia.

– Mietimme mahdollisuutta laajentaa levikkiä. Pirkan kohdalla usko printin voimaan on todella vahva. Tavoitteenamme on se, että yhä useampi suomalainen lukisi Pirkkaa.

S-ryhmän ja Keskon asiakaslehdet ovat pitäneet pintansa kansaa tavoittavina lehtinä. Vuoden 2018 kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan Yhteishyvän kokonaistavoittavuus on 1 801 000 ja Pirkan 1 485 000.

Ne ovat luvuillaan KMT:ssa asiakaslehtien ylivoimaisessa kärjessä, niiden jälkeen suurin kokonaistavoittavuus on OP Lehdellä 634 000 lukijallaan.

Kokonaistavoittavuus merkitsee lehden keskimääräisen numeron lukijamäärää, johon lisätään keskimääräinen lehden digitaalista versiota viikon aikana käyttäneiden nettomäärä, jolloin yksi vastaaja voi olla mukana kerran.

Sekä Yhteishyvän että Pirkan kokonaistavoittavuudet ovat lähellä painetun lehden lukijamääriä. Yhteishyvän painettua versiota luki viime vuonna 1 777 000 henkilöä ja Pirkkaa puolestaan 1 459 000.