Yh­teis­au­tot tulevat käyt­töön vä­hi­tel­len – kem­pe­le­läis­fir­ma hakee asiak­kai­ta ta­lo­yh­tiöis­tä

Omago pyrkii Kempeleestä taloyhtiöiden kumppaniksi. Tavallisesti yhteiskäyttöauton voi varata kuka tahansa. Ongelmana on se, ettei mahdollisuutta juuri tunneta.

Oulussa ajetaan helpotuksia velvoiteautopaikkojen rakentamiseen, jos alueelle tulee yhteiskäyttöautoja, kertovat projektipäällikkö Tanja Pelkonen rakennusliike LapTista ja Tommi Jokelainen Omagosta.
Oulussa ajetaan helpotuksia velvoiteautopaikkojen rakentamiseen, jos alueelle tulee yhteiskäyttöautoja, kertovat projektipäällikkö Tanja Pelkonen rakennusliike LapTista ja Tommi Jokelainen Omagosta.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Omago pyrkii Kempeleestä taloyhtiöiden kumppaniksi. Tavallisesti yhteiskäyttöauton voi varata kuka tahansa. Ongelmana on se, ettei mahdollisuutta juuri tunneta.

Kempeleläinen Omago Oy aikoo avata edelläkävijänä tietä yhteiskäyttöautoille.

– Auton kulut ovat valtava menoerä, toteaa Omagon toimitusjohtaja Tommi Jokelainen. Etenkin, kun auto seisoo helposti 95 prosenttia ajasta.

Yritysidea alkoi kypsyä syksyllä. Nyt Omago pyrkii taloyhtiöiden kumppaniksi. Tavoitteena on koota yhteiskäyttöautoa kohti taloyhtiöstä aluksi 10 aktiivista käyttäjää.

– Haasteena on se, että tavoitetaan ihmiset.

Kuukausimaksua ei peritä, mutta sitoutumista edellytetään, joten mukaan haluavat haastatellaan. Pääkohderyhmänä ovat alle 5 000 kilometriä ajavat.

Ensimmäinen auto, Volkswagen Polo on juuri varustettu tarroilla.

– Autoon voisi syntyä lämpimämpi suhde, kun se ei ole ihan kaikkien, Jokelainen arvioi.

Autoon liittyy huolto, mutta toisensa tuntevat käyttäjät pitäisivät auton paremmassa kunnossa.

Jokelaisen mukaan esimerkiksi eläkeläiset ovat tärkeä asiakasryhmä. Järjestelmää onkin testattu hartaasti, jotta viestit olisivat mahdollisimman selviä.

Omagon konsepti eroaa tavallisesta, sillä useimmiten yhteisautoja tarjotaan vapaasti varattaviksi.

Oulu ei ole alunperin yhteisautokaupunkien eturintamassa, mutta yhteiskäyttöä pyritään nyt edistämään helpottamalla vastineeksi rakentajien parkkipaikkavelvoitteita. Yleisesti varattavissa olevaa yhteiskäyttöautoa varten on myös listattu ensi kertaa oma parkkimaksu.

Maailmalla yhteisautomarkkinat kasvavat jopa 30 prosentin vuosivauhtia.