Kärpät: Pyörälä hur­jas­sa vi­rees­sä juh­la­pe­lis­sään

Työtaistelu: Hoi­ta­jat jat­ka­vat ylityö- ja vuo­ron­vaih­to­kiel­toa Oysissa ja Ou­las­kan­kaal­la

VR-Rata kol­kut­te­li Kii­ru­naan

Oy VR-Rata Ab on vähin äänin kiihdyttänyt vauhtiaan kilpailussa ratojen rakennus- ja kunnossapitourakoista myös Ruotsin puolella. Valtion omistama VR-Rata on Suomen suurimpia rakennusyhtiöitä, jonka markkina-alueita ulkomailla ovat Pohjoismaat, Baltia ja Venäjä.

Ruotsissa junaratojen kunnossapitoon satsataan Suomea enemmän.
Ruotsissa junaratojen kunnossapitoon satsataan Suomea enemmän.
Kuva: pekka ala-aho

Oy VR-Rata Ab on vähin äänin kiihdyttänyt vauhtiaan kilpailussa ratojen rakennus- ja kunnossapitourakoista myös Ruotsin puolella. Valtion omistama VR-Rata on Suomen suurimpia rakennusyhtiöitä, jonka markkina-alueita ulkomailla ovat Pohjoismaat, Baltia ja Venäjä.

"Olemme tehneet Ruotsissa useita merkittäviä tarjouksia sekä ratojen kunnossapitoon että rakentamiseen liittyvistä töistä. Niiden osalta olemme viisaampia viimeistään alkusyksystä", Oy VR-Rata Ab:n kunnossapidon liiketoimintajohtaja Lassi Matikainen paljastaa.

Ensimmäisen ison urakkansa ulkomailla yhtiö nappasi viime keväänä alkaessaan huolehtia niin sanotun Malmiradan (Malmbanan) kunnossapidosta Pohjois-Ruotsissa.

Ruotsissa VR-Radan sivuliikkeenä toimivan VR-Trackin vastuulla on noin 300 kilometrin rataosuus Jällivaarasta Norjan rajalle Riksgränseniin asti. Ruotsin liikennelaitoksen Trafikverketin kanssa solmitun, vähintään viisivuotisen sopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa.

Suomessa VR-Radan markkinaosuus ratojen kunnossapidosta on noin 80 prosenttia, vaikka kilpailu on koventunut. Yhtiötä turhauttaa valtion kitsastelu korjaus- ja muista investoinneista päätettäessä, etenkin kun kansa valittaa yhä kerkeämmin junien myöhästelyistä ja aikataulujen pettämisestä.

"Korvausinvestointeihin rahaa tarvittaisiin noin 200 miljoonaa euroa vuodessa eli lähes tuplasti enemmän kuin sitä nyt on käytettävissä", Matikainen laukoo.

"Tänä vuonna lisärahaa tarvittaisiin vähintään 40 miljoonaa euroa. Muuten syntyy lisää korjausvelkaa ja monet nopeus- sekä muut rajoitukset radoilla ovat jatkossakin välttämättömiä."

Suomen rataverkolla töitä on nyt kuitenkin tiedossa vähemmän kuin viime vuonna, sillä valtion elvytyspolitiikkakaan ei tähän vuoteen enää ulotu. Isot hankkeet esimerkiksi Pohjanmaan radalla kuitenkin jatkuvat. Uusia urakoita muhii etenkin pohjoisen kaivoshankkeissa.

VR-Rata ei hevin ota kontolleen kritiikkiä Suomen rautateiden kehnosta kunnosta.

"Sitä saa, mitä tilaa. Liikennevirasto esittää ja eduskunta päättää. Meidän työhömme vaikuttavat koko ajan monenlaiset vaatimukset ja reunaehdot", Matikainen muistuttaa.

VR-Radan tuore toimitusjohtaja Ville Saksi myöntää, että Ruotsissa yhtiötä houkuttelevat paitsi kotimaisia huomattavasti isommat markkinat, myös Ruotsin valtion into satsata rautateihin ja niiden kunnossapitoon. Ruotsi aikoo käyttää ratatöihin satoja miljardeja kruunuja vuoteen 2021 mennessä.

"Ruotsissa ratatyöt nähdäänselkeämmin tärkeinä investointeina tulevaisuutta varten, ei vain välttämättöminä kuluina."