Yleisurheilu: Mün­che­nin EM-päi­vä­kir­ja: Miksi en käytä saksan kieltä Sak­sas­sa­kaan?

Pääkirjoitus: Sekavaa joh­ta­mis­ta, mo­raa­li­ton­ta jul­muut­ta – ve­nä­läi­sen so­ta­voi­man taso yli­ar­vioi­tiin

VR ra­hoit­taa radan itse, kil­pai­lu­tus seis 10 vuo­dek­si

VR-konserni on päättänyt rahoittaa Seinäjoen ja Oulun välisen rautatieosuuden peruskorjauksen itse, koska valtiolta ei ollut luvassa tälle vuodelle riittävästi töiden vaatimaa lisärahoitusta. VR-konsernin hallitus päätti asiasta tiistaina.

VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aron mukaan VR:llä ei ollut muita vaihtoehtoja kuin rahoittaa itse Oulun ja Seinäjoen välisen rautatieosuuden peruskorjaus.
VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aron mukaan VR:llä ei ollut muita vaihtoehtoja kuin rahoittaa itse Oulun ja Seinäjoen välisen rautatieosuuden peruskorjaus.
Kuva: Mauri Ratilainen

VR-konserni on päättänyt rahoittaa Seinäjoen ja Oulun välisen rautatieosuuden peruskorjauksen itse, koska valtiolta ei ollut luvassa tälle vuodelle riittävästi töiden vaatimaa lisärahoitusta.

VR-konsernin hallitus päätti asiasta tiistaina.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies hyväksyi rahoitusmallin pitkin hampain.

"Korostan, että tämä on kertaluonteinen päätös eikä tästä saa tulla pysyvää käytäntöä", Häkämies sanoo.

Hän hyväksyi VR-konsernin ratkaisun, koska rataverkon heikko kunto on näkynyt routavaurioina ja jatkuvina myöhästelyinä.

"Siitä syystä VR-konserni on päättänyt toimia näin ja tätä päätöstä haluan tukea."

Samalla Häkämies vihelsi poikki keskustelun henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle rautateillä.

"Kun VR rahoittaa itse ratainvestointeja jotka kuuluisivat liikenneministeriölle, on viimeistään nyt syytä lopettaa keskustelu henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta ja antaa VR:lle ja sen henkilöstölle jo päätetty 10 vuoden työrauha."

VR-konsernin toimitusjohtaja Mikael Aro sanoo, ettei vaihtoehtoa ollut.

"Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa lykätä Oulu-Seinäjoki-radan perusparannusta. Hankkeen valmistuminen aikataulussaan on elintärkeä koko maan kuljetusjärjestelmän ja kilpailukyvyn kannalta", Aro sanoo.

Hänen mielestään kyseessä on tärkein käynnissä oleva ratahanke.

"Lisäksi pätkittäinen toteutus nostaa kustannuksia turhaan".

VR-konsernin tekemä päätös käytännössä pelastaa ratatyöt keskeytykseltä. Ilman lisärahoitusta työmaa olisi suljettu kesän loppuun mennessä.

Lue lisää huomisen Kalevasta!