Pääkirjoitus

Volvo ja Saab rotkon reu­nal­la

Ruotsin teollisiin ylpeydenaiheisiin kuuluvat Volvo ja Saab ovat nopeasti valahtaneet ennennäkemättömän tukalaan asemaan. Tällä hetkellä ne eivät ole enää kansantalouden vetureita vaan uppotukkeja.

Ruotsin teollisiin ylpeydenaiheisiin kuuluvat Volvo ja Saab ovat nopeasti valahtaneet ennennäkemättömän tukalaan asemaan. Tällä hetkellä ne eivät ole enää kansantalouden vetureita vaan uppotukkeja. Valmistajat vajosivat ahdinkoon, kun maailmanlaajuinen talouskriisi romahdutti niiden tuotteiden kysynnän. Tilannetta on pahentanut se, että yhtiöiden amerikkalaisomistajat Ford ja General Motors ovat nekin kriisissä.

Erityisen uhkaavalta vaikuttaa Saabin tilanne, sillä sen omistaja, konkurssin partaalla hoippuva GM on ilmoittanut panevansa ruotsalaismerkin myyntiin. Mikään himoittu kohde ei perinteikäs valmistaja kuitenkaan nykytilanteessa ole. Sen hinta on arvioitu hämmästyttävän matalaksi, vain 200-300 miljoonaksi euroksi.

Pilkkahinnasta huolimattakaan ei ole varmaa, löytyykö ostajaa. Jos ei löydy, Saabin tarina automerkkinä voi olla lopussa.

Volvon asema on vain hiukan helpompi. Sen emoyhtiön Fordin tilanne ei ole aivan yhtä paha kuin GM:n. Silti myös Volvo voi joutua emoyhtiön rahapulan vuoksi myyntiin. Volvonkaan myyntihinta ei nykyisessä tilanteessa ole huima. Se on arvioitu yhden miljardin euron pintaan.

Volvon häviäminen automaailman kartalta vaikuttaa sen kriisistä huolimatta epätodennäköiseltä. Vaikka yhtiö ei ole kyennyt vastaamaan automaailman uusiin tuuliin kuten ympäristöajattelun nousuun, yrityksen brändi on tavattoman vahva.

Ruotsin autoteollisuus työllistää tätä nykyä alihankkijoineen 140 000 ihmistä. Yhtiöiden pelastumista pitää toivoa myös suomalaisten osatoimittajien vuoksi. Volvon kriisistä on jo joutunut kärsimään esimerkiksi johdinsarjatoimittaja PKC Group, joka voi joutua vähentämään tuotantonsa jopa puoleen.

Ruotsissa puhutaan nyt suuresta autokriisistä, ja se on jo koko kansantalouden kriisi. Maa on vielä riippuvaisempi viennistään kuin Suomi. Länsinaapurissa viennin osuus bruttokansantuotteesta on 51 prosenttia ja Suomessa 45. Autoteollisuus on puolestaan Ruotsin vientiteollisuuden ydintä. Nyt maassa povataan vuodelle 2010 jopa yli 10 prosentin työttömyyttä.

Ruotsin hallitukselta on jo vaadittu järeitä toimia Saabin ja Volvon pelastamiseksi, jopa yhtiöiden ottoa valtion haltuun. Toistaiseksi Fredrik Reinfeldtin porvarihallitus on nämä vaatimukset torjunut. Jos kriisi vain syvenee, voi edessä kuitenkin olla toisen tai kummankin hankinta valtiolle ainakin väliaikaisesti.

paakirjoitus@kaleva.fi