Verk­ko­kaup­pa kasvaa edel­leen, mutta ym­pä­ris­tö­ar­vot voivat tuoda ki­vi­ja­lal­le uuden elämän - "Ehkä kers­ka­ku­lu­tuk­sen aika on pik­ku­hil­jaa ohi"

Oululaisen Rags-vaateliikkeen myymälävastaava Eveliina Ojala uskoo, että kaupan menestys kumpuaa esimerkiksi siitä, että Rags myy useita merkkejä ainoana Oulussa. Asiakaspalvelun tasokkuudella liike kilpailee verkkokauppaa vastaan.

Ragsin Eveliina Ojala on kiitollinen liikkeen kanta-asakkaille, jotka auttavat yritystä pysymään pystyssä.
Ragsin Eveliina Ojala on kiitollinen liikkeen kanta-asakkaille, jotka auttavat yritystä pysymään pystyssä.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Oululaisen Rags-vaateliikkeen myymälävastaava Eveliina Ojala uskoo, että kaupan menestys kumpuaa esimerkiksi siitä, että Rags myy useita merkkejä ainoana Oulussa. Asiakaspalvelun tasokkuudella liike kilpailee verkkokauppaa vastaan.

– Myös myyjien stailausosaaminen ja ekologiset merkit ovat valttejamme, Ojala sanoo.

Menestyksestä huolimatta verkon kasvu huolestuttaa yritystä hieman, koska sillä ei toistaiseksi ole omaa verkkokauppaa. Asiakkaat sanovat joskus suoraan tilaavansa liikkeessä sovittamansa tuotteen verkosta. Rags seuraa verkon hintakehitystä tarkasti.

Verkkokauppa luultavasti kasvaa tulevanakin vuonna kuten se on tehnyt jo monena menneenä.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Lasse Mitronen arvioi kasvuksi noin 10–15 prosenttia. Tällä hetkellä verkkokaupan arvo Suomessa on noin 5 miljardia euroa, kun koko kaupan arvo on noin 40 miljardia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja puolestaan odottaa verkkokaupalle keskimäärin 10 prosentin vuosikasvua vuoteen 2023 saakka.

– Kasvu jatkunee samanlaisena kuin tähänkin mennessä. Myös vuosi 2018 näyttää olleen vahvan kasvun aikaa. Verkon kasvu voisi silti olla kovempaakin.

Kasvava ympäristötietoisuus voi olla tulevaisuudessa kivijalkakaupan valtti.

– Ihmisiä mietityttävät verkkokaupan palautukset ja pakkausmateriaalit sekä tuotteiden hiilijalanjälki, kun esimerkiksi muovijätteestä puhutaan nyt niin paljon. Ehkä kerskakulutuksen aika on pikkuhiljaa ohi, Lasse Mitronen väläyttää.

Verkko- ja kivijalkakauppa tarvitsevat toisiaan. Verkossa ei edelleenkään saa henkilökohtaista asiakaspalvelua eikä siellä voi sovittaa tuotteita kuten kivijalkakaupoissa.

Suomidesignia myyvä oululaisliike Kure ei ole juuri menettänyt asiakkaita verkkoon pitkälti oman verkkokauppansa ansiosta.

– Se tukee kivijalkaa, ja samojen brändien tuotteet saa kaupasta ja netistä samaan hintaan. Asiakkaat saattavat sovittaa liikkeessä ja ostaa verkossa, kertoo Hannu Laukkanen, yksi Kuren yrittäjistä.

Myymälästään Kure on pyrkinyt tekemään mahdollisimman näyttävän, jotta siellä käyminen olisi elämys.