Pääkirjoitus

Venäjän vallanpitäjät pelkäävät omia kansalaisiaan – siksi nämä yritetään pitää propagandakanavilla, erossa kriittisestä journalismista

Venäjällä käydään merkittävää kamppailua, jossa kolme arvostettua lehteä ja iso joukko toimittajien on noussut yhteen rintamassa viranomaisia vastaan.

Tutkiva journalisti Ivan Golunov on hengissä, mutta on joutunut Venäjän turvallisuusviranomaisten ja oikeuslaitoksen myllytykseen.
Tutkiva journalisti Ivan Golunov on hengissä, mutta on joutunut Venäjän turvallisuusviranomaisten ja oikeuslaitoksen myllytykseen.
Kuva: SERGEI ILNITSKY SERGEI ILNITSKY

Venäjällä käydään merkittävää kamppailua, jossa kolme arvostettua lehteä ja iso joukko toimittajien on noussut yhteen rintamassa viranomaisia vastaan. Kremlin huoli on, että kansalaiset hylkäävät tv-kanavien propagandan.

Kolme tunnettua venäläislehteä lähetti maanantaina julkisuuteen poikkeuksellisen viestin. Kommersant-, Vedomosti- ja RBK-lehdet julkaisivat samanlaiset etusivut, joissa oli iso otsikko: "Me olemme Ivan Golunov."

Sanamuoto viittaa ranskalaisen Charlie Hebdo -lehden tapaukseen runsaan neljän vuoden takaa. Pilalehden toimitusta vastaan tehty verinen terrori-isku nostatti maailmanlaajuisen tukiliikkeen, jonka tunnuksena oli "Je Suis Charlie" eli "Minä olen Charlie".

Tutkiva journalisti Ivan Golunov on hengissä, mutta on joutunut Venäjän turvallisuusviranomaisten ja oikeuslaitoksen myllytykseen. Viikonloppuna hän oli oikeudessa syytettynä huumerikoksesta. Oikeus määräsi Golunovin kahden kuukauden tutkintavankeuteen odottamaan varsinaista oikeudenkäyntiä.

Golunovja hänen tukijansa pitävät syytöksiä huumerikoksista tekaistuina ja todisteita väärennettyinä. Heidän mukaansa viranomaisten tavoitteena on vaientaa kiusallisia paljastuksia tehnyt toimittaja.

Rohkean julkisuustempauksen nyt tehneet talouslehdet pyrkivät yhä kantamaan Venäjällä riippumattoman journalismin lippua, jota on revitty alas koko presidentti Vladimir Putinin valtakauden ajan. Kriittinen journalismi on Venäjällä vielä elossa, mutta sitä esillä pitävien sanomalehtien rooli tiedonvälittäjänä on takavuosiin verrattuna vaatimaton.

Television pääkanavat uutislähetyksineen ovat olleet venäläisille keskeinen uutislähde vuosien ajan. Ne ovat suoraan tai epäsuorasti Kremlin peukalon alla.

Golunov on toiminut Meduza-nimisen, netissä toimivan uutissivuston palveluksessa. Hän on raportoinut muun muassa korruptiosta Moskovan kaupungin hallinnossa. Ja siksi hänet halutaan hiljentää.

Juuri netissä toimivista julkaisuista on tullut Putinille ja hänen liittolaisillaan entistä suurempi ongelma, sillä nämä viestimet ovat alkaneet syövyttää television asemaa venäläisten keskeisenä tietolähteenä.

Nuoren kaupungissa elävän sukupolven kohdalla vaakakuppi on arvioiden mukaan jo kallistunut netin puolelle. Esimerkiksi Youtuben kautta leviävillä, valtion kontrollista irrallaan olevilla poliittisilla keskusteluohjelmilla on parhaimmillaan jo miljoonia katsojia.

Venäjänvallanpitäjien operointi vapaata viestintää kohtaan on räikeää mutta kylmän loogista. Riippumattoman Levada-tutkimuslaitoksen viime viikolla julkaisema mittaustulos osoittaa, että venäläiset ovat aiempaa valmiimpia osallistumaan katumielenosoituksiin epäkohtien korjaamiseksi. Tämän kytevän palon ei haluta saavan happea.

Loppujen lopuksi sananvapauden kahlehtimisessa on kyse siitä, että vallanpitäjät pelkäävät omia kansalaisia. Siksi näille pitää syöttää viestiä, jonka mukaan ongelmien syyt ovat jossain muualla kuin niissä, jotka päätöksiä tekevät.

Internetin kautta tuleva, vastakkaista tietoa antava uutisvirta on päättäjille kasvava uhka. Siksi on valitettavasti todennäköistä, että sananvapauteen kohdistuu Venäjällä yhä uusia kiristyksiä.