Vau­vo­jen muoti on nyt kes­tä­vää

Merkkivaate kiertää sisarukselta toiselle ja kirpputorille.

Vauvalla on yllään Timberlandin bodypaita (46,90), Timberlandin vuoritetut housut (39,90), Mayoral tossut (19,90) ja Gantin pipo (35,90). Äidillä Mama i Ja -imetyspusero (39,90).
Vauvalla on yllään Timberlandin bodypaita (46,90), Timberlandin vuoritetut housut (39,90), Mayoral tossut (19,90) ja Gantin pipo (35,90). Äidillä Mama i Ja -imetyspusero (39,90).
Kuva: Mikko Törmänen

Kaukana takana ovat ne ajat, kun vauvat puettiin samanlaisiin, värittömiin äitiyspakkausvaatteisiin.

”Vauvojen vaatetukseen satsataan”, sanoo lastenvaatekauppias Hilkka Eskelinen. Hän tietää mistä puhuu, sillä kauppiasuraa on takana jo kaksi vuosikymmentä.

Eskelisen omistama Jasmin myy lapsille merkkivaatteita, kuten Clairea, Tommy Hilfigeriä, Guessia ja Legoa. Yksittäisen hupparin hinta voi hipoa seitsemääkymppiä.

Eskelinen kuitenkin tyrmää ajatuksen törsäämisestä.

”Päinvastoin! Laadukkaan merkkivaatteen elinkaari on huomattavasti pidempi kuin halpisvaatteen. Kierrätys on ajan ilmiö, ja se näkyy meilläkin. Halutaan ostaa laadukkaita, ajattomia vaatteita, jotka elävät pitkän elämän.”

Äiti ostaa

Vauvanvaatteen tärkeimmäksi ominaisuudeksi Eskelinen nimeää materiaalin.

”Vauvoille ostetaan pehmoisia, kestäviä käyttövaatteita. Pelkkä hyvä materiaali ei kuitenkaan riitä, vaan vaatteen pitää myös miellyttää ostajan silmää.”

Ja ostaja on yleensä äiti. Lastenvaatekauppias tietää, että äidit päättävät, millaisiin vaatteisiin lapset puetaan.

Myös käytännöllisyys on vauvanvaatteessa tärkeää. Pukeva bodypaita, vuoritetut housut ja lämpimät töppöset ovat näppäriä arkivaatteita vauvalle.

Retro myy   

Materiaali on tärkeä myös Metsolan yrittäjä–suunnittelijalle Sanna Paakille.

”Lähtökohtana lastenvaatteiden suunnittelussa on, että vaatteen pitää olla kestävä.”

Yritys käyttää tuotannossaan menneiltä vuosikymmeniltä tuttuja materiaaleja joustofroteeta ja velouria. Ne ovat Paakin mukaan materiaaleina melko poikkeuksellisia yleisessä trikoovaatetrendissä.

”Näiden voi luvata kestävän useammallakin lapsella ja ne kestävät 60 asteen pesun”, Metsola-vaatemerkkiä luotsaava yrittäjä vakuuttaa.

Metsolassa pääosassa ovat myös värit ja retrohenkiset kuosit.

”Kun kuusi vuotta sitten aloitin, en arvannut, että värikkäille lastenvaatteille oli näin valtava tilaus. Asiakkaamme eivät ole enää mikään marginaaliryhmä, vaan Metsolan vaatteita ostavat kaikenlaiset perheet. Suurin osa myynnistä tapahtuu nettikaupan kautta”, Paakki kertoo.

Vastaisku Disney-kuosille

Paakki kammoksuu tapaa, jolla lapset halutaan pukea pieniksi aikuisiksi, mahdollisimman neutraalisti.

”Lapsethan ovat kaikkea muuta kuin neutraaleja!” suunnittelija nauraa.

Myös räikeä sukupuolijaottelu saa Paakilta kyytiä.

”Unisex-ajattelu on suunnittelussamme yksi tärkeistä johtoajatuksista. Miksi ihmeessä iloisille pikkupojille on tarjolla vain synkkää mustaa ja tummansinistä? Meillä olen huomannut, että moni pikkupoika on saattanut innostua vaikka pinkistä tai punaisesta, ja hyvä niin.”

Paakki suosii suunnittelussaan ja sisäänostossaan ekologisuutta ja kotimaisuutta. Metsolan tuorein uutuus on yhteistyösopimus Miina ja Manu -kuoseissa.

”Halusin tehdä vastaiskun iänikuisille Disney-kuoseille. Suomalaisetkin hahmot voivat olla kaikkien tunnistettavissa ja kivoja yhdistettynä vaatteisiin”, yrittäjä perustelee.

Eskelinen ja Paakki ovat samoilla linjoilla siinä, että laatuun satsaaminen on lastenvaatteissa perusteltua.

Heidän mielestään muutama hyvä käyttövaate riittää, ja niitä löytää hyväkuntoisina kirpputoreiltakin.

”Useinhan on niin, että tietyistä vaatteista muodostuu niitä lempivaatteita, joita ei raaskittaisi laittaa pesuun kuin vasta sitten, kun on ihan pakko. Lempivaatteet joutuvat kovaan kulutukseen.”