Valitus vial­li­ses­ta tuot­tees­ta leviää vauh­dil­la somessa

Nykyään monen ensimmäinen reaktio on se, että huonosta palvelusta ja viallisesta tuotteesta raportoidaan sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalinen media on yhä useammalle keino välittää viesti huonosta kokemuksesta ja viallisesta tuotteesta.
Sosiaalinen media on yhä useammalle keino välittää viesti huonosta kokemuksesta ja viallisesta tuotteesta.
Kuva: Teija Soini

Saitko huonoa palvelua? Oliko ostamassasi tuotteessa moitittavaa?

Nykyään monen ensimmäinen reaktio on raportoida asiasta sosiaalisessa mediassa. Siellä kritiikki leviää nopeasti ja tehokkaasti.

Isot yritykset ovat jo oppineet reagoimaan somen kautta tulevaan negatiiviseen palautteeseen, mutta pienelle yritykselle uudenlaisen palautteen käsittely voi olla vaikeaa.

Pahimmassa tapauksessa yrittäjä ei edes tiedä, että hänen tuotteestaan leviää ikävää viestiä.

– Yksittäiselle yrittäjälle somen lyttäyskampanja voi koitua kohtaloksi, kirjoitti liminkalainen maanviljelijä ja yrittäjä Maija Kylmänen Viranomaisen valvoma -blogissaan.

Julkinen reklamaatio on Kylmäsen mukaan epäreilu varsinkin silloin, kun se pannaan liikkeelle ilman, että itse kohteelle annetaan palautetta, tilaisuutta hyvittää mahdollinen virhe tai kertoa omaa puoltansa tarinasta.