Ulkomaat

Venäläisillä rau­ta­tie­vau­nuil­la ajetaan puuta itärajan yli tehtaille Suomeen - Suomessa niillä ei saa kuitenkaan puuta kuljettaa

Fenniarail ajaa metsäteollisuuden kuljetuksia pääosin muulla kuin VR:n kalustolla. Esimerkiksi Kemijärveltä se ajaa Kotkan satamaan sahatavaraa ja liimapuuta Ruotsista vuokratuilla vaunuilla. KUVA: RaijaSuopajarvi
Ulkomaat 4.10.2019 6:00
Pekka Mauno

Yksityinen rautatieyhtiö Fenniarail haluaisi kabotaasiperiaatteen rautateiden puutavarakuljetuksiin ruuhkahuippujen tasaamiseksi.

Metsäteollisuuden toiveet saada venäläisvaunuista apua vaunupulaan myös Suomessa tehtäville kuljetuksille eivät toteudu helposti.

Vielä viime vaalikaudella metsäteollisuuden esitystä selviteltiin liikenneministeriössä. Nyt asia on hiljaiselossa.

Fenniarailin hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen kertoo, että kyse olisi venäläisvaunujen käytöstä vain puutavarakuljetusten ruuhkahuippujen tasaamiseen.

Hän vertaa asiaa maantieliikenteen puolella sallittuun kabotaasiliikenteeseen. Se sallii toiseen EU-maahan rekisteröidyn rekan tai linja-auton hoitavan kuljetuksia väliaikaisesti myös Suomessa.

– Puutavaravaunuja käytettäisiin tarkasti rajatulla reitityksellä ja vaunujen viipymä Suomessa olisi vain muutama vuorokausi, minkä jälkeen ne palautuisivat Venäjälle, sanoo Lempiäinen.

Vaunutkin olisivat suomalaisomistuksessa. Kyse olisi esimerkiksi Fenniarailin kuljetuksissa muutamasta tuhannesta vaunullisesta, kun Fenniarail nyt operoi vuosittain noin 30 000 vaunullisella sallitussa yhdysliikenteessä. Sillä tarkoitetaan Venäjältä Suomeen tulevia tavarakuljetuksia.

EU-säännökset estävät venäläisvaunujen käytön

Liikenneministeriön osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala tuntee metsäteollisuuden toiveen. Edellisen hallituksen aikana selviteltiin, salliiko EU-lainsäädäntö sen. Suomen rautateitä koskevat EU:n rautatiesäännökset toisin kuin esimerkiksi Baltian maissa, jossa historiallisista syistä tavarankuljetuksia hoidetaan venäläisillä vaunuilla.

Rantala sanoo, että ministeriössä ei ole hanketta asian edistämiseksi.

Hän ei ota kantaa siihen, onko venäläiselle kalustolle tarvetta vaunupulan vuoksi.

– Jos tällainen hanke käynnistettäisiin, olisi tietysti hankkeen yhteydessä selvitettävä, onko venäläiselle kalustolle tarvetta ja halutaanko sitä. Samassa yhteydessä pitäisi selvittää erilaiset vaikutukset, myös ratoihin, vastaa Rantala.

Asia ei etene ilman ratkaisua, miten hallitus haluaa raideliikenteen kilpailun pelisäännöt toteuttaa. Edellinen hallitus olisi sallinut VR:n kanssa kilpailevien yhtiöiden vuokrata VR:n kalustoa.

Antti Rinteen (sd.) hallituksen linjaus on hallitusohjelmassa. Rautateiden kilpailutus toteutetaan open access -mallin mukaisesti, mikä tarkoittaa, että VR:n kanssa kilpaileva rautatieyhtiö joutuu hankkimaan oman kalustonsa.

Jos kyseistä mallia noudatettaisiin myös rautateiden puutavaraliikenteessä, se olisi metsäteollisuuden kuljetuksista nyt kilpailevan Fenniarailin mielestä resurssien tuhlaamista.

– Ei ole järkevää, että kaikki investoisivat omaan vaunukalustoon. Se tarkoittaisi puutavara-, öljy- ja muihin kuljetuksiin jokaiseen erilaisen vaunukaluston hankkimista, sanoo Fenniarailin Petri Lempiäinen.

 

Venäläistä vaunukalustoa jo yhdysliikenteessä Suomen puolella

Muodollisesti esteenä on se, että Suomen lainsäädäntö sallii venäläisten tavaravaunujen käytön vain yhdysliikenteessä

Sen sijaan venäläisten tavaravaunujen tuominen Suomen rautateille ajamaan täältä alkavia kuljetuksia on kielletty.

Liikenneministeriössä vedotaan tässä EU-lainsäädäntöön. Vaunuille vaadittaisiin erillinen hyväksymismenettely, mikä maksaa niin paljon, ettei vuokraaminen kannata.

Petri Lempiäinen muistuttaa, että venäläiset vaunut ovat jo nyt Suomen rautateillä yhdyskuljetusten vuoksi

Fenniarail Oy aloitti Suomen ja Venäjän välisten raja-asemien ja UPM:n tehtaiden väliset tuontipuun rautatiekuljetukset tammikuussa 2018. Nykyisin se tuo noin 30 000 vaunullista puuta itärajan takaa Kaukaan ja Kymin tehtaille.

"Ei ole järkevää, että jokainen operaattori joutuu hankkimaan oman vaunukaluston"

Fenniarail Oy hallituksen puheenjohtaja Petri Lempiäinen

Hallitus perui

suunnitelmat

Rautateiden tavara- ja myös henkilöliikenteen kilpailun vapauttamissuunnitelmat ovat Antti Rinteen (sd.) hallituksella toiset kuin Juha Sipilän (kesk.) hallituksella.

Rinteen hallituksen liikenneministeri Sanna Marin (sd.) perui käytännössä kaikki edeltäjänsä Anne Bernerin (kesk.) asiaa koskevat suunnitelmat.

Bernerin suunnittelema VR:n pilkkominen ei toteudu, eikä erillistä VR Kalustoyhtiötä perusteta. Esimerkiksi tavaraliikenteessä raiteille kilpailua haluavat rautatieyhtiöt joutuvat liikennöimään omilla vetureilla ja omilla vaunuilla.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (33)

Kirjoituksesta saa senkin käsityksen, jotta kilpailutus rautatieliikenteessä haluttaisiin malliin, kuka kuljettaa halvimmalla tavarat valtioin omistamalla ja rakentamalla rautatiellä. Valtion omistamilla vaunuilla ja vetureilla. Edelleen rautatien ja asemien kunnossapidosta vastaisi valtio. Tehtiinpä mitä tehtiin niin rautatiekuljetusten kanssa, lopputuloksena pelkkää suhmurointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei auta itkut markkinoilla. En saanut minäkään lainata naapurin haravaa kun aloitin kiinteistöhoidon hommissa, oman jouduin ostamaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli Venäläinen rautatieyhtiö haluaa tulla mukaan Suomen rautateille, sille ei ole mitään teknistä estettä.
Helsingin virkamiehet ovat pihalla tässäkin asiassa, EU sallii venäläiset junat jo Baltian maissa.
Porvarihallitus olisi antanut veronmaksajien rahoilla ostetut valtion omistamat junat kilpailijoiden käyttöön, se on erittäin väärin, sitä ei voida sallia.
Jokainen fiksu ja järkevä tietää mitä siitä seuraa.
Berner oli tuhon tien päällä, Pohjantie ja Kemin tie ei kuulunut Helsingin virkamiesten ja Bernerin ministeriön hallitusohjelmaan, onneksi Oulun johto ja kauppakamari, Sipilän suhteilla sai senkin lopulta vireille, kohta tie valmis, siltaa rakennetaan vielä uutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi olisi väärin, että valtion kalustoyhtiö vuokraisi vaunujaan eteenpäin? Nytkin VR seisottaa vaunujaan tyhjän panttina ympäri Suomen ratapihoja, kun se on hävinnyt kilpailutukset maantieliikenteelle. Fenniarail tekee jotain paremmin tai halvemmalla, kun metsäteollisuus on alkanut käyttämään sen palveluita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomi on investoinut miljardeja euroja rautateihin. Ne pitää saada tehokkaampaan käyttöön! Ruuhkahuippuja täytyy voida helpottaa venäläisillä vaunuilla. Puuta tulee metsästä radanvarteen silloin kun tiet kantavat, sanoipa virkamies mitä tahansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fenniarail viidellä dieselveturilla ei pysty kilpailemaan kenenkään kanssa. Kemijärvi -Oulu rataosuus on sähköistetty, järjetöntä saastuttaa savuavilla dieselvetureilla. Toivottavasti Antin hallitus ottaa ilmastosopimukset huomioon ja kieltää saastuttamisen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

rautatie menee Elijärvenkaivokselta Tornioon ja takas tietty, mutta, kaivoksen kromikivi n.2,5 miljoonaatonnia vuodessa, ajetaan jatkuvalla rekkarallilla, kyllä tiisselin käry haisoo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No minkäs teet kun kumipyörillä se tavara kulkee halvemmalla kuin teräspyörillä. Joku voisi selvittää että miksi näin on, kuka vetää välistä ja kuinka paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerro missä vaunuja on tyhjän panttina? Romutukseen ovat menossa varmaan. Elä puhu sellaista mistä et mitään tiedä. Venäläiset veturit eivät saa liikkua Suomen rataverkolla. Ainoastaan rajan ylitys paikkojen ratapihoilla vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antti Rinteen hallituksen linja oikea, jokainen hankkikoon oman kalustonsa ja tulkoon sitten kilpailuun vasta mukaan.
Porvarihallitus olisi antanut veronmaksajien rahoilla ostetut valtion omistamat junat kilpailijoiden käyttöön, eli infrastruktuuri lahjaksi lähes ilmaiseksi ja voitot yksityiselle sektorille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisit varmasti yksityistämässä kaikki, Englannissa yksityistettiin, mikään ei toimi rautateillä ja nyt siellä muutenkin menee lopullisesti sekaisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko huomannut mitä kilapilu sai aikaan linja-atuliikenteessä? Hinnat laskivat ja busseja tuli paljon lisää? Hinnat laskivat myös rautateillä, koska VR:n oli pakko reagoida. Kukaan ei ole suunnittelemassa rautateiden yksityistämistä kuten Englannissa, mutta kilpailun tehostamiseksi valtion kannattaisi perustaa kalustoyhtiö. SIIS valtiollinen kalustoyhtiö, jolta halukkaat voivat vuokrata vaunuja ja vetureita. Englannissa yksityistettiin, Suomessa ainoastaan tarjottaisiin kalustoa myös yksityisille, kuten Fenniarailille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole kyllä kanssasi samaa uudistusta havainnoinut? Minä havaitsin että ns.runkolinjoille tuli kilpailua mutta vanhat hyvin toimineet velvoitelinjat ovat loppuneet. Sama kävi myös taksiliikenteelle, syrjäkylille ei saa enää taksia kun kaikki ovat kaupungissa tienaamassa. Eli vihkoon meni molemmat mielestäni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Aivan ehdottoman oikein. Suomessa sallittava VAIN Suomessa tehtyjen vaunjen käyttö. Sehän toisi kovasti töitä kun Kajanissa rakennettaisiin vaunuja. Vaan tässäkin kapitalistin pitäisi päästä puoli-ilmaiseksi rahoihin käsiksi. Valtion tukiaisia kyllä ollaan vinkumassa mutta itse ei haluta mitään siitä maksaa. Kyllä jämpti on näin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sosialisti ei ilmeisesti ymmärrä että mitä halvemmalla saadaan raaka aine tehtaalle niin se vaikuttaa myönteisesti myös lopputuotteen hintaa ja päästöihin positiivisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teollisuuden on saatava tuotteensa toimitusvarmasti ja edullisesti maailmalle. Se tuo Suomeen paljon enemmän työpaikkoja kuin vaunujen rakentaminen. Ulkomaiset laivat, lentokoneet ja rekat saavat kuljettaa lastia myös Suomessa. Miksi junat ovat poikkeus?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (33)

Uutisvirta

18:38
Ulkoministeri Haavisto al-Holin jupakasta: Ylin virkamiesjohto on vakuuttanut, ettei mitään lainvastaista ole tapahtunut
18:31
Ulla-Kirsikka Vainio äänestettiin Rovaniemen uudeksi kaupunginjohtajaksi
18:00
Reportaasi vuosien takaa: Kuusrock villitsi Oulussa 1970-luvulla – vau, mikä meno! Kaikki hytkyvät, kädet nousevat, rautaista menoa. Tilaajille
18:00
"Siellä missä on kylmimmät ympäristöt, on lämpimiä ihmisiä" – Anna Koivukangas löytää veistoksen lumen sisältä ja rapsuttelee sen esiin Tilaajille
17:36
Vasemmistoliitto jatkaa samoilla ministereillä – "Perussuomalaisilla ei ole mitään muuta sanottavaa, mistään"
17:25
Posti hukkasi lehden koko 31 000 kappaleen painoksen – Uusi Rovaniemi jäi jakamatta
16:49
Talvinen taivas tarjoaa tiirailtavaa – helmiäispilviä, tähdenlentoja ja kirkkaana loistava Venus
138
Katri Kulmuni nousee valtiovarainministeriksi – "Haluamme saada pääministeri- ja valtiovarainministeri-akselin toimimaan"
77
Jopa 100 000 työntekijää aloitti lakon, Pohjois-Suomesta mukana useita isoja työnantajia – Teollisuusliiton Aalto ei niele puheita suhdanteiden heikkenemisestä
65
SDP:n yllätysveto: Eronnut Sirpa Paatero palaa kuntaministeriksi – omistajaohjaus siirtyy Tytti Tuppuraiselle, Antti Rinteestä varapuhemies
46
Katri Kulmuni: Hallituspuolueiden edustajien Twitter-miekkailun pitää loppua
32
Linnanmaan uuden pääpaloaseman rakentaminen alkaa ensi kesänä – Raksilaan uusi paloasema vuonna 2023
25
Lähes 2 000 taloutta oli ilman sähköä Oulussa sunnuntai-iltana
24
Analyysi: Kulmunille vihdoin hallituksen kakkosnyrkki – nyt on uuden sukupolven punamullalla näytön paikka

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

9.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image