Ulkomaat

Mus­li­mi­nais­ten huivi on toiminut politiikan välineenä jo vuosisatojen ajan – osa ara­bi­mais­ta­kin kieltää huivin käytön

Musliminaiset poistuivat Tanskan parlamenttitalosta niqabeissa eli kasvohunnuissa toukokuun viimeisenä päivänä, jolloin enemmistö kansanedustajista kannatti niqabin ja burkan käytön kieltämistä julkisella paikalla. KUVA: Mads Claus Rasmussen
Ulkomaat 1.7.2018 9:00
Ida Kannisto

Kasvot peittävästä hunnusta on tullut islamin uskon kiistelty symboli. Yhtenevää näkemystä erimielisyyksiä aiheuttavan huivin käytöstä ei ole edes arabiyhteisössä.

Kasvoja verhoava huivi estää musliminaisten pääsyn ravintoloihin, baareihin ja erilaisiin julkisiin tiloihin ympäri maailmaa. Moni Euroopan maa rajoittaa kasvojen peittämistä julkisilla paikoilla. Viimeiseksi kiellon asetti toukokuussa Tanska.

Huivin käyttö ei kuitenkaan ole mustavalkoista edes monimuotoisessa arabimaailmassa. Huivilla pelattava politiikka peilaa monia muita, laajempia yhteiskunnallisia ilmiöitä.

Kesäkuun puolivälissä Britanniassa asuva musliminainen kertoi yleisradioyhtiö BBC:lle, että huivin käyttäminen on helpompaa Lontoossa kuin Kairossa, jossa huivi voi olla jopa merkki alaluokkaisuudesta ja estää pääsyn korkeatasoisiin ravintoloihin. BBC:n mukaan huivin käyttö on Egyptin yläluokan keskuudessa vähentynyt.

Ei uusi ilmiö

Lähi-idän instituutin tutkijavierailijan ja väitöskirjassaan Egyptiä tutkineen Liina Mustosen mukaan kyseessä ei ole uusi ja ennenäkemätön ilmiö.

– Hunnulla on käyty politiikkaa jo kolonialismin aikana 1900-luvun alussa, jolloin Egypti oli Britannian siirtomaavallan alaisena. Tämä ei ole uusi kehitys, vaan se etenee ennemmin aaltoilemalla.

Huivin käyttö ei ole Egyptissä kielletty missään julkisessa tilassa. Sen sijaan sitä voivat rajoittaa kaupalliset toimijat, kuten ravintolat. Ilmiö ei ole yksinkertainen.

Harvinainen ja äärimmäinen, pääasiassa Afganistanissa, Pakistanissa ja Pohjois-Intiassa käytetty musliminaisten kangasasuste, joka peittää koko vartalon. Silmien kohdalla on verkkoa.

Mustonen kyseenalaistaa, että vähentynyt huivin käyttö olisi suorasukaisesti merkki Egyptin muuttumisesta länsimaisemmaksi.

– Mitä länsimaisilla arvoilla tarkoitetaan? Jos länsimaisilla arvoilla ajatellaan esimerkiksi sananvapautta, Egypti ei ole tällä hetkellä menossa vapaamman yhteiskunnan suuntaan. Monet toimittajat, tutkijat ja aktivistit istuvat vankilassa, koska hallitus ei anna mahdollisuutta kritiikille. Ihmisoikeuskysymysten näkökulmasta asusteet ovat toissijaisia.

Egyptissä 1950-luvulla bikinjä

Egyptissä on historian aikana ollut aikaisemminkin ajanjaksoja, jolloin naiset ovat käyttäneet huivia vähemmän. Vielä 1950-luvulla egyptiläisissä kuvissa näkyy naisia bikineissä.

Huivin käyttäminen alkoi yleistyä uudelleen 1970-luvulla Anwar Sadatin aikana, jolloin hallinto teki yhteistyötä muslimiveljesten ja muiden uskonnollisten ryhmien kanssa.

Mustosen mukaan jonkun näkökulmasta voi olla niin, että huivia on helpompi pitää yläluokan paikoissa Lontoossa. Hän kuitenkin huomauttaa, että jo aikaisemminkin osa baareista ja ravintoloista on estänyt sisäänpääsyn huivipäisiltä naisilta.

Tällä hetkellä Egyptissä ongelmat ovat kuitenkin paljon huivikiistaa suurempia. Mustonen vieraili itse Egyptissä vajaa kuukausi sitten. Viikon sisällä maassa oli paljon ikäviä tapahtumia, jotka eivät liittyneet niinkään huiviin, vaan ihmisoikeuksiin.

– Muun muassa Amal Fathy, naisten kokemaa seksuaalista väkivaltaa vastaan taisteleva aktivisti, jakoi Facebookiin videon, jossa hän kritisoi Egyptin hallintoa siitä, ettei se tee mitään seksuaalisen väkivallan vähentämiseksi. Hänet haettiin yöllä kotoa vankilaan.

Osa rajoittaa, osa velvoittaa

Huiviin liittyvät käytännöt ovat usein vahvasti poliittisia. Iranissa huivi oli vielä 1970-luvulla usein kielletty, mutta vallankumouksen jälkeen sen käyttö tuli pakolliseksi. Rajoitteita huivin käyttöön on myös muun muassa Tunisiassa ja Marokossa.

– Huivi pitää aina nähdä vallitsevan valtapolitiikan näkökulmasta, Mustonen sanoo.

– Säännöt liittyvät hallinnon ideaaliin. Huivin kieltämisellä saatetaan luoda vaikka maallista imagoa kansainvälisessä politiikassa.

Arabimaailmasta ei myöskään voi puhua yhtenäisenä alueena, vaan muslimienemmistöiset maat ovat keskenään varsin erilaisia.

Ulkoministeriön mukaan vuonna 2014 Qatarin noin kahdesta miljoonasta asukkaasta 88 prosenttia oli vierastyöläisiä, joilla ei ole maan kansalaisuutta. Siksi esimerkiksi Qatarissa huivin käyttö voi olla paikallisten keino erottua ulkomaalaisista.

Arabimaailma ulottuu Pohjois-Afrikasta Lähi-itään. Persianlahden arabimaissa, kuten Saudi-Arabiassa ja Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa, huivilla ja hunnuttautumisella on hyvin erilainen merkitys kuin esimerkiksi Tunisiassa.

Monimuotoinen arabimaailma

Mielipiteet siitä, tuleeko naisten peittää kasvonsa eivät kuitenkaan välttämättä ole maakohtaisia.

Mustosen mukaan on enemmän kyse siitä, miten kukin henkilökohtaisesti kokee asian. Joillekin huivi on kulttuurinen asia, toisille uskonnollinen ja osalle osa perinnettä. Se voi olla osoitus myös poliittisesta näkökannasta.

– Tutkimus osoittaa, että Ranskassa naiset ovat kokeneet, että kielloilla heidät yritetään sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle. Silloin huivista varmasti tulee poliittinen asia.

Albanialainen musliminainen poseerasi kameralle kansainvälisenä hijab-päivänä vuonna 2017. Hän kutsui kuvaan myös toisen naisen, joka pukeutui huiviin osoittaakseen tukea sitä käyttäville.

Huivi on muuttunut poliittisen kampanjan aiheeksi myös sosiaalisessa mediassa, jossa erilaiset ryhmät ajavat niin naisten oikeutta huiviin kuin huivittomuuteenkin.

Iranissa useat naiset taistelevat vuonna 1979 asetettua huivipakkoa vastaan, mikä on Mustosen mukaan saanut aikaan valtavan kampanjan. Keskustelua käydään muun muassa Twitterissä My Stealthy Freedom -tunnisteen alla.

Kampanjan pani alulle vuonna 2014 iranilainen toimittaja ja kirjailija Masih Alinejad, jonka perustaman nettisivun mukaan moni ihminen Iranissa on sitä mieltä, että huivin käytön pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen valinta. Kampanjan Facebook-sivu toimii alustana, jonne iranilaiset naiset voivat jakaa itsestään kuvia ilman huivia. Alinejad asuu tällä hetkellä Yhdysvalloissa.

Niin ikään Facebookissa toimivalla, huivirajoituksia vastustavalla Surviving hijabilla on samankaltaisia tarkoituksia. Kampanja sai alkunsa Egyptissä. Surviving hijab -ryhmään kuuluu yli puoli miljoonaa jäsentä, joista kaikki eivät käytä huivia, mutta haluavat osoittaa tukensa kampanjalle ja seurata keskustelua.

"Ranskassa kiellot ovat tuoneet naisille kokemuksen siitä, että heidät yritetään työntää yhteiskunnan ulkopuolelle. Silloin huivista varmasti tulee poliittinen asia."

Liina Mustonen tutkija

Huntupolitiikka Euroopassa

Euroopan mailla on erilaisia sääntöjä kasvot peittävien burkan ja niqabin käytöstä.

Tanska: Kiellettyä julkisella paikalla. Päätös syntyi toukokuussa, kiellon on määrä tulla voimaan elokuussa.

Ranska: Kiellettyä. Ranska kielsi kasvot peittävien huntujen käytön julkisilla paikoilla ensimmäisenä Euroopan maana vuonna 2011.

Itävalta: Kiellettyä julkisissa tiloissa, kuten kouluissa.

Belgia: Kiellettyä julkisilla paikoilla.

Espanja: Ei kansallista lakia, mutta Barcelonassa kiellettyä julkisilla paikoilla. Kieltoja on myös pienemmissä Katalonian kaupungeissa.

Italia: Paikallisia kieltoja.

Bulgaria: Kiellettyä julkisella paikalla.

Saksa: Ei kansallista lakia, mutta paikallisia kieltoja useissa osavaltioissa. Liittokansleri Angela Merkel on todennut, että kasvot peittävät asusteet olisi syytä kieltää.

Britannia: Ei kansallista lakia, mutta koulut saavat päättää pukeutumiskoodinsa itse.

Turkki: Kiellettyä valtion instituuteissa. Viime vuosina Turkki on keventänyt linjaansa esimerkiksi yliopistoissa ja valtion instituutioissa. Nykyään muun muassa poliisit voivat käyttää huivia.

Alankomaat: Osittain kiellettyä, esimerkiksi kouluissa, sairaaloissa ja julkisessa liikenteessä.

MAINOS

Kommentoi

Huivikielto myös Suomeen. Sorron väline, jota katsotaan sormien välistä, koska muka naisten oma valinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huivi päässä ei saa töitä kuin kotoutumista tukeviin organisaatioihin ja julkisiin projekteihin. Valinta on myös naisen omalla vastuulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

toisaalta kun ajattelee näkyy vähenmän ja sehän on monesti hyvä vaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Naisilla ei ole hääppöiset ihmisoikeudet osassa arabimaista. Meillä Suomessa naiset ovat tasa-arvoisia ja ei kyllä tarvitse tuollaista sortoa tuoda tänne meidän maaperälle. He jotka naisten sortoa ylläpitävät, niin heillä ei ole kaikki hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vasemmistonuorten puheenjohtaja Hanna-Mari Zidanin mukaan musliminaisten huivi ei ole osoitus naisten sorrosta, koska naiset pitävät sitä vapaaehtoisesti. Sen sijaan pörssiyhtiöiden hallituksissa on liian vähän naisia ja tämä on osoitus naisten sorrosta.

Että sellaista kulttuurirelativismia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tällaisilla jutuilla yritetään vaikuttaa mielipiteseen, että huivinkäytö olisi muka naisen oma ja vapauttava asia. Vaikka asia on täysin päinvastoin !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

20:23
Saudi-Arabia haluaa viedä öljynsä maailman merille – kuningaskunta edistää salaista aiettaan Jemenin sisällissodan varjolla
19:50
Viedäänkö suomalaista sianlihaa kohta Venäjän läpi junalla Kiinaan? – Vientisopimus sisältää nyt myös jäähdytetyn lihan viennin ja lisää on tulossa
19:42
Suomen mitalitili ei auennut agilityn MM-kisojen avauspäivänä – maksikoirien joukkuekilpailun viides sija paras suomalaissijoitus
19:22
Kokoomus arvosteli ankarasti hallitusta keskituloisten verotuksen kiristämisestä, Rinne vieritti vastuun edelliselle hallitukselle
19:04
Viidessä eri osoitteessa toimiva poliisi aikoo taas muuttaa Oulussa – Ylitarkastaja uuden poliisitalon hinta-arviosta: "Se poikkesi siitä, mihin olimme varautuneet" Tilaajille
18:07
Rajavartiolaitoksen uudeksi päälliköksi esitetään Pasi Kostamovaaraa – nimitys tarkoitus tehdä perjantaina
18:00
”Suru on myös kaunis tunne” – Tytär-tanssiteoksessa Kaisa Rundelin ja Taina Ala-Ketola käsittelevät suhdettaan isään, joka oli läsnä, mutta poissa Tilaajille
85
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
60
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
57
Rehnin madonluvut poikivat heti rajun ehdotuksen keskustan riveistä: Massiivinen 50 miljardin euron velkaelvytyspaketti – Kärnä valmis harkitsemaan valtion omaisuuden myyntejä uudestaan
47
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys
45
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
45
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
34
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Juttutupa täynnä hankalia ihmisiä

Kaikki jotka ei ole samaa mieltä on joidenkin mielestä hankalia? Lue lisää...
Kritiikkiä tarvitaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image