Talous

Verkkokauppa kasvaa edelleen, mutta ym­pä­ris­tö­ar­vot voivat tuoda kivijalalle uuden elämän - "Ehkä kers­ka­ku­lu­tuk­sen aika on pikkuhiljaa ohi"

Ragsin Eveliina Ojala on kiitollinen liikkeen kanta-asakkaille, jotka auttavat yritystä pysymään pystyssä. KUVA: Jarmo Kontiainen
Talous 5.1.2019 10:58
Iida Ahonen

Oululaisen Rags-vaateliikkeen myymälävastaava Eveliina Ojala uskoo, että kaupan menestys kumpuaa esimerkiksi siitä, että Rags myy useita merkkejä ainoana Oulussa. Asiakaspalvelun tasokkuudella liike kilpailee verkkokauppaa vastaan.

– Myös myyjien stailausosaaminen ja ekologiset merkit ovat valttejamme, Ojala sanoo.

Menestyksestä huolimatta verkon kasvu huolestuttaa yritystä hieman, koska sillä ei toistaiseksi ole omaa verkkokauppaa. Asiakkaat sanovat joskus suoraan tilaavansa liikkeessä sovittamansa tuotteen verkosta. Rags seuraa verkon hintakehitystä tarkasti.

Verkkokauppa luultavasti kasvaa tulevanakin vuonna kuten se on tehnyt jo monena menneenä.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Lasse Mitronen arvioi kasvuksi noin 10–15 prosenttia. Tällä hetkellä verkkokaupan arvo Suomessa on noin 5 miljardia euroa, kun koko kaupan arvo on noin 40 miljardia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja puolestaan odottaa verkkokaupalle keskimäärin 10 prosentin vuosikasvua vuoteen 2023 saakka.

– Kasvu jatkunee samanlaisena kuin tähänkin mennessä. Myös vuosi 2018 näyttää olleen vahvan kasvun aikaa. Verkon kasvu voisi silti olla kovempaakin.

Kasvava ympäristötietoisuus voi olla tulevaisuudessa kivijalkakaupan valtti.

– Ihmisiä mietityttävät verkkokaupan palautukset ja pakkausmateriaalit sekä tuotteiden hiilijalanjälki, kun esimerkiksi muovijätteestä puhutaan nyt niin paljon. Ehkä kerskakulutuksen aika on pikkuhiljaa ohi, Lasse Mitronen väläyttää.

Verkko- ja kivijalkakauppa tarvitsevat toisiaan. Verkossa ei edelleenkään saa henkilökohtaista asiakaspalvelua eikä siellä voi sovittaa tuotteita kuten kivijalkakaupoissa.

Suomidesignia myyvä oululaisliike Kure ei ole juuri menettänyt asiakkaita verkkoon pitkälti oman verkkokauppansa ansiosta.

– Se tukee kivijalkaa, ja samojen brändien tuotteet saa kaupasta ja netistä samaan hintaan. Asiakkaat saattavat sovittaa liikkeessä ja ostaa verkossa, kertoo Hannu Laukkanen, yksi Kuren yrittäjistä.

Myymälästään Kure on pyrkinyt tekemään mahdollisimman näyttävän, jotta siellä käyminen olisi elämys.

Lue lisää 05.01.2019 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Lasse Mitronen, ketkä Suomessa ovat "kerskakuluttaneet"? Suomalaisia syyllistetään muutenkin turhaan "ylisuuresta" hiilijalanjäljestä. Tämä on kylmä, harvaanasuttu maa, jossa auto- ja lentomatkustaminen on monelle työn vuoksi pakollista. Luonnollisesti näissä olosuhteissa henkilöä kohti syntyy enemmän päästöjä kuin maassa, jossa keskilämpötila on läpi vuoden useita asteita korkeampi, välimatkat lyhyemmät ja julkinen liikenne toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parit huippu farkut ja takki tarttui mukaan Ragsista kuluneella viikolla. Itseasiasiassa edullisemmin kuin mistään verkosta. Hyvät oli alet. Kaupan päälle hyvä ja ammattimainen palvelu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostan netistä, ulkomaisista verkkokaupoista. Saan alle puoleen hintaan saman tuotteen verrattuna kivijalka liike tai suomalainen verkkokauppa. Se vaan on tyhmää maksaa liikaa ! Ja parasta, voin ostaa silloin kun haluan, ei tarvitse hikoilla missään liikkeissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan saadaan kuljetuksen päästöt minimiin ja virtuaalitodellisuus kuntoon tuotteiden sovituksessa niin ei sinänsä tarvitse kivijalkaa, ei toisaalta kyllä vaatteitakaan kun kotoa on turha lähteä mihinkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En voi käsittää,että jotkut ostavat ex-jääkiekkoilijan keksimän brändin tuotteita...ennen kaikkea, kun sääntönä näyttää olevan, että kaikki pikkuvekarat ovat menneet halpaan. Jäähallilla katson noita lammaslaumoja, joilla kaikilla saman merkin vaatteita.
Lisäksi laatu ei ole kummonen. Mutta kun jääkiekkoilijat mainostavat, niin tottahan toki tavallinen pulliainenkin tulee perässä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai että kerskakulutus. Keskituloinen perhe "kerskakuluttaa" ihan taloudellisista syistä kierrättämällä vaatteet ja käyttämällä kaiken teknisen käyttöikänsä loppuun. Jokaista on hyvä syyllistää vaikka kylässä olisi vain kourallinen ihmisiä joilla on varaa hummata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaatteet on kyllä hienoja liikkeessä, mutta paidat esim liian kapeita vähänkin enemmän treenaavalle. Koot loppuvat yleensä xl, joka ei mahdu hartioista päälle tai sitten rinnasta kiinni. Ennen xl kyllä mahtui, vaikka saman kokonen olin, liekö mallit kaventuneet. Jos on xxl, niin hartioist ehkä menee, mutta muualta hirveä teltta. Sama ilmiö kengissä, lesti nykyisin pitkä ja kapea, kantapää leveä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se hinta tai palvelu ole aina se ratkaiseva asia. Elämän hektisyys se on, mikä ajaa nettikaupoille. Ei ehdi ja iso työ lähteä johonkin keskustaan etsimään jotain. Kotoa käsin on helpompaa, voit selailla saman aikaisesti montaa kauppaa aukioloajoista välittämättä eikä varsinkaan parkkimaksuja tarvitse miettiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannatan ehdottomasti verkkokauppoja. Kivijalka myymälöitä ei tarvitse ja ne ovat jo vanhanaikaisia kauppoja. Ympäristöllisesti kivijalka myymälöitä kuuluisi verottaa kovemmin. Kaupunkista pois kivijalka myymälät ja näin kaupunkista saadaan viihtyisämpi asukkaille jossa autoliikenne vähenee samanaikaisesti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mäkään en ehtiny kerskakulutusaaltoon mukaan! Just kävin arinasta ostamasa tarjouslenkkiä ja maitopurkin. Siitä täsä nyt vois kerskua?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei varmaan tarvitse palauttaa jos se on omasta mielestä epäekologista. Se on asiakkaan valinta, ei kaupan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä laitan pystyyn kalastustarvikeliikkeen ja myyn pelkästään langattomia verkkoja!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtava idea. Mä tuun naapuriin myymään simmejä sun verkkohin ja muistikortteja vanhuksille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

23
Yli neljä miljoonaa ihmistä on paennut Venezuelasta – Suomeen on tullut tänä vuonna vasta yhdeksän turvapaikkahakemusta
23
OAJ huolissaan: Lisääntyneet yo-uusinnat lisäävät opettajien töitä, vaikka rahoitusta on vähennetty
23
Yhdysvallat antoi takavarikkomääräyksen iranilaistankkerista – Gibraltarin kanta asiaan yhä epäselvä
20
Oulun Radisson-hotellin työmaalta tehtiin mahdollisesti Pohjois-Suomen vanhimpiin kuuluva laivalöytö – Hahtiperän hylyksi nimetty laiva voi olla jopa 1600-luvulta
20
Alaikäisten seksikaupasta syytetyn Jeffrey Epsteinin kuolinsyy selvisi – Lakimiehet haluavat tutkia asiaa edelleen
20
Nelostien onnettomuus Oulun Haarakankaan kohdalla oli nokkakolari – pohjoisen suunnasta tullut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle
17
Maailmalla yritetään horjuttaa oikeusvaltiota – Korkeimman oikeuden uutta presidenttiä Tatu Leppästä viime aikojen ilmiöt mietityttävät

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta huomenna, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Kyllä maailma on paljon parempi paikka, kun meitä demareita on. Lue lisää...
Äärettömän hyvältä ä...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image