Talous

SK: Ku­va­kaap­pauk­set elekt­ro­niik­ka­ket­ju­jen sivuilta paljastivat: Osa Black Friday -tarjouksista oli sil­män­lu­met­ta, tar­jous­pyyk­ki­ko­ne maksoi enemmän kuin aiemmin

Kaikki Black Friday -tarjoukset eivät näytä olleen tarjouksia ensinkään, kertoo Suomen Kuvalehden tekemä selvittely, jossa hyödynnettiin ruutukaappauksia. Arkistokuva ei liity tapauksiin. KUVA: Pekka Peura
Talous 27.11.2018 10:24
Jarkko Harjumaa

Uutta televisiota, tietokonetta tai pyykkikonetta himoinnut kuluttaja eli viime perjantaina jälleen unelmaansa: Black Friday lohkaisi tuotteiden hinnasta tuntuvan siivun pois.

Tai ainakin olisi pitänyt lohkaista. Näin ei kuitenkaan Suomen Kuvalehden mukaan aina tapahtunut.

SK:n tekemä syynäys paljastaa, että mustana perjantaina esimerkiksi joidenkin Gigantin ja Powerin tuotteiden normaalihinnat olivat nousseet. Myös ainakin yhden Veikon Koneen television hinta oli noussut.

Esimerkiksi Gigantti myi LG:n pesukonetta kympin normaalia kalliimmalla "tarjoushinnalla".

Hintaerot paljastuivat Suomen Kuvalehden ottamista ruutukaappauksista.

Useammassa Gigantin myymässä pyykkikoneessa oli epäselvyyksiä, mutta räikein hintavaihtelu koski Asusin pelikannettavaa. Gigantti asetti kannettavan hinnaksi perjantaina 23. marraskuuta 2 999 euroa. Liikkeen verkkosivujen mukaan koneen normaalihinta oli 3 219 euroa, vaikka noin kuukautta aiemmin sitä myytiin peräti yli 400 euroa halvemmalla: 2 799 eurolla.

Hintaepäselvyydet eivät jääneet Powerissakaan pelkkiin pesukoneisiin. Verkkosivuilta löytyi useampi televisio, joiden hinta oli noussut sadalla eurolla viikon takaisesta.

Veikon Koneesta löytyneen television normaalihinnaksi kerrottiin aiemmin 1 099 euroa, mutta Black Fridayna normaalihinta oli noussut sadalla eurolla.

Suomen Kuvalehden haastatteleman Gigantin kaupallisen johtajan Jarno Sainion mukaan kampanjatuotteet saavat normaalihintansa niin paljon etukäteen, että kova kilpailu saattaa muuttaa hintoja. Sainio tukeutuu asiakkaan oikeuteen palauttaa ostettu tuote.

– Meidän mielestä on reilua, että meillä on 50 päivän palautusoikeus. Haaste on aina tämä kampanjoiden rakentamisen aika, Sainio sanoo lehdelle.

Power on Gigantin kanssa samoilla linjoilla: kampanjat suunnitellaan jopa viikkoja etukäteen, joten normaalihinnoissa voi ilmetä eroja.

Veikon Koneen tuotepäällikkö Juha Matilainen korostaa, että Suomen Kuvalehden löytämän television normaalihintaa ei ole korotettu tarkoituksella.

– Tämä ala on äärettömän nopeatempoinen. En usko, että kukaan niitä hintoja tarkoituksella nostaa. Hinnat vain saattavat vaihtua päivätasolla useamman kerran, Matilainen kertoo.

Gigantin Sainion mukaan hintoihin tyytymätön asiakas voi turvautua palautusoikeuteen.

– Jos ensi viikolla on jotain halvemmalla, niin tuotteen voi aina palauttaa, saada rahat takaisin ja ostaa sitten halvemmalla, Sainio sanoo Suomen Kuvalehdelle.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Saija Kivimäen ilmoitukset elektroniikkaliikkeiden toimista Black Fridayn aikana ovat lisääntyneet. Hän korostaa, että yleensä kuluttajat eivät kuitenkaan epäile yrityksen keinotelleen hintoja ylöspäin.

Kivimäki muistuttaa, että elinkeinoharjoittajat saavat tehdä muutoksia tuotteidensa hintoihin. Hintojen keinotekoinen korottaminen tarjouskampanjoiden kynnyksellä on kiellettyä.

Keinotekoisen korottamisen todistaminen on kuitenkin vaikeaa.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (89)

Ei oo kumma jos immeiset alkaa tillailla ulkomailta tavarat,kun suomen kauppiaa on hinnoitellut ittensä liian kalliiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, tätä amerikkalaisten hömppää tungetaan ovista ja ikkunoista. Pitäisköhän meillä taas suomalaistua ja olla ihan vaan tavallisia Suomalaisia, se vaan on paras vaihtoehto meille. Se ei tarkoita silti mitään taantumusta, vaan sitä että ollaan Suomalaisia kansainvälisessä maailmassa, ilman että kumarrellaan amerikkaa ja otetaan sieltä kaikkia joutavia tapoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä minun uneni tiesi! Turha juosta hullujen "alennusten perässä", kun edullisemmin saa kaikessa rauhassa. Joskohan nyt oppivat!?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vapun jälkeen yksi vuoden hauskimmista päivistä. Itse ostin pullon viiniä ja pari olutta. You tubessa on paljon videoita jenkkien ostoshulinasta ja todella huvittavaa katottavaa. Kaaosta, käsirysyä, ovet lähtee saranoilta, tuotteita vedetään toisten käsistä, Poliisi käyttää pippurisumutetta..Voi HUH HUH. Kalliimmissa tuotteissa pieniä alennuksia muut lähes normaalihinnat tai kalliimpia. Yleensä se että loppunut(koko ketju, yksi tuote) jne. Silmänkääntötemppuinen alehysteria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myyjällä on oikeus asettaa omistamalleen tuotteelle hinta. Ostajalla on oikeus ottaa tai jättää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haloo...
Kuinka joku saattoi mennä halpaan?
Jos tapahtuman nimi on Black Friday, luulisi jokaisen ymmärtävän, että huijauksesta on kyse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lentolipuissa alennus oli todellinen. Norskin liput Oulusta Hesan kautta Marokkoon -30 %.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näistä tuontivillityksistä kannattaa pysyä erossa ostaa vain tarvitessaan. Vuodessa on ainakin 51 muutakin perjantaita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No olipa todellinen "yllätys"! Mutta ei tämä ihmislampaiden typeryyttä hillitse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin tällä power liikkeellä on ollut samansuuntaisia ongelmia ennenkin. On ollut alennusmyynnissä pesukoneita jotka on "loppunu " ja myyty kalliimpaa mallia kalliimmalla hinnalla...oikeata pesukoneita oli kuitenki varastossa olemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perjantaina oli itse asiassa älä osta mitään - päivä. Ei nykyään ole tarpeellista kaikenlaista tavaraa haalia itselleen kun kaikilla on jo kaikki tarpeellinen. Luonto kiittää kun kulutetaan vähemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En hallitse kieliä,mutta luulin että kyseessä olisi ollut mustaperjantai !
Kaupat toimivat sen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauppojen tulos käännetään voitolliseksi tuon päivän aikana eli punaisesta mustaksi ja siitä nimi Black Friday.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin myynnissä olevan tekniikan hinta nousee? Kyllä se hinta pitäisi olla laskusuuntainen, kun uusille tuotteille tarvitaan tilaa... Itse ostin vain vaatteita kaupasta, jossa kaikki oli -20% ja oikeat hinnat oli tiedossa hyvissä ajoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauppias saa laittaa tuotteelle sellaisen hinnan kuin haluaa. Eri asia ovat sitten nämä ketjujen rengit, niistä en varmaa tiedä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäpä en ostanu bläk fraiteista yhtään mittään ku ei ole ostotarvista millekkään rojulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silmänlumetta kuin hallituspuolueitten lupaukset viime vaaleissa. Samaa luvassa ensi keväänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (89)

Uutisvirta

77
Oulun jättiruuhkassa mateli niin paljon autoja peräkanaa, ettei liikennelaskuri erottanut niitä toisistaan – "Varmasti tuhansia autoja enemmän kuin tavallisesti"
76
Keskusta ei halua kieltää dieseliä – jyrkkää dieselpolttoaineen hinnannousua puolue ei pysty estämään
63
Usealle Oulun keskustan katuosuudelle saa jatkossa pysäköidä vain toiselle puolelle katua – taustalla katujen kapeus
62
Coca-Colan joulurekka villitsi oululaiset – tuhannet jonottivat ilmaista limsaa, liikenne ruuhkautui
46
Pohjantien liikenne takkusi tuntikausia etelään päin menevillä kaistoilla – "Koin tänään pahimmat ruuhkat Oulussa ikinä"
41
Uutissuomalainen: Oikeusministeri selvityttää lapsiasiavaltuutetun taksikulut - oululaistaustainen Tuomas Kurttila perustelee taksin käyttöään sujuvuudella ja työhyvinvoinnilla
33
Yhdyskuntalautakunta päätti: Oululaisten jätemaksuihin kolmen prosentin korotus

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Järjetön veropolitiikka

Väittääkö aloittaja että sosiaaliturvan taso on nyt alempi kuin ennen? Olisiko edes jotain lukuja tai muita todisteita e... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

11.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image