Talous

Päästöhuijaus on maksanut Volkswa­ge­nil­le jo 30 miljardia – yhtiön entiselle johdolle uusia syytteitä

Pelkästään Saksassa Volkswagen on maksanut sakkoja jo 1,8 miljardin euron edestä. KUVA: RAINER JENSEN / EPA
Talous 15.4.2019 20:33 | Päivitetty 15.4.2019 20:36
STT

Autojätti Volkswagenia riepotellut "dieselgate"-päästöskandaali nousi maanantaina jälleen otsikoihin, kun Saksan viranomaiset nostivat petossyytteet yhtiön entistä toimitusjohtajaa Martin Winterkornia ja neljää muuta yhtiön johtoportaaseen kuulunutta vastaan.

Yhtiön entisiä napamiehiä syytetään petoksen lisäksi muun muassa kilpailulainsäädännön rikkomisesta. Winterkornin ohella muiden syytettyjen henkilöllisyyttä ei julkistettu, eikä toistaiseksi ole tiedossa, onko heidän joukossaan Volkswagenin nykyisiä työntekijöitä.

Johtajien lisäksi syyttäjät kertoivat yhä selvittävänsä yhteensä 36 muun epäillyn osuutta päästöhuijaukseen.

Winterkornin asianajajan Felix Dörrin mukaan syyttäjä ei ole jättänyt puolustukselle juuri lainkaan aikaa tutustua aineistoon ennen syytteiden nostamista.

Dieselgate maksoi miljardikaupalla

Volkswagen korosti lausunnossaan, että yhtiötä koskeva tutkinta lopetettiin viime vuonna Volkswagenin maksettua jättisakot. Uusia syytteitä yhtiö ei halunnut kommentoida.

Sijoittajia uudet syytökset eivät juuri hetkauttaneet, sillä Volkswagenin kurssi oli iltapäivällä paikallista aikaa hienoisessa nousussa Frankfurtin pörssissä.

Winterkornia vastaan nostettiin syytteet myös Yhdysvalloissa viime vuonna. Syyttäjien mukaan Winterkorn tiesi yhtiön päästöhuijauksesta jo vuoden 2014 toukokuussa ja päätti silti jatkaa sitä.

Yhdysvaltain syyttäjien mukaan kesällä 2015 Winterkorn myös toimi puheenjohtajana yrityksen päämajassa Saksassa järjestetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sitä, kuinka yritys huijaa Yhdysvaltain viranomaisia päästöissä. Syyttäjien mukaan kokouksen jälkeen Winterkorn valtuutti yrityksen jatkamaan valehtelua.

Winterkorn erosi autojätin palveluksesta muutama päivä päästöhuijausskandaalin paljastumisen jälkeen syyskuussa 2015. Volkswagen myönsi tuolloin huijanneensa dieselautojensa päästömittauksissa. Päästömanipulointi koski maailmanlaajuisesti noin yhtätoista miljoonaa autoa.

Päästöhuijausskandaalin jälkipyykin pesemisen on arveltu aiheuttaneen Volkswagenille 29 miljardin euron kulut. Yksin Saksassa se on maksanut sakkoja jo 1,8 miljardin euron edestä.

MAINOS

Kommentoi

Autoteollisuus on yksi valtavimmista maapallon saastuttajista. Superkupla, joka räjähtää käsiin. Autoja tuotetaan tolkuttomia määriä ja niitä tuhotaan uusina lähes suoraan tuotantolinjoilta, kun kauppa ei käy. Maapallo pursuaa jo käytettyjä autoja, eikä muutaman vuoden ikäisellä ole enään käytännössä mitään arvoa. Peltiä ja muita metalleja äärimmäisen vähän, mutta muovia ja muita tekoaineita sitäkin enempi. Sähköautojen ympäristöuhkaa ei ole vielä haluttu edes paljastaa. Mega-kulttuuri kehitystä parhaimmillaan. Ennen piti odottaa kuukausia voidakseen ostaa auton. Taitaa olla vieläkin "itäisissä" maissa. Toisilla on talleissaan auto joka perheenjäsenelle vauvasta mummoon, mutta toisilla ei ole edes riisikuppia joka aamupalaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

30 miljardia otetaan tuotteiden hinnassa huomioon, ennemmin tai myöhemmin. Eli asiakkaathan ne maksaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonko Suomen ja suomalaisten osuus sakoista on?

Joukkokanne tuo voimaa saada oikeutta - sitä alkuperäisesti tarkoitettua oikeudenmukaisuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaiset muuta osuutta saa kuin maksumiehinä. Meillähän on autot muutenkin reippaasti kalliimpia kuin yhteisillä EU-markkinoilla. Joten pikkulisä hintaan ei taatusti tunnu missään! VAG tuotteet myy hyvin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei tuossa ole mitään huolestuttavaa. Rahoitus on hoidettu "rothschild" pankkiiriren arvottomalla fiat rahalla. Työntekijät lienevät saaneet kutakuinkin palkkansa, joten kaikki on hyvin. Pannaan vain volkkari nurin. Kaukoidästä tulee tuplaten lähes yhtä hyviä pirssejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

30 miljardia joista ei taida auton ostaneet (ainakaan Suomessa) kostua sentin senttiä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Esimerkiksi siten että kyseiset autot menettävät arvonsa ja myös siten että uuden VAG-tuotteen hinnassa on tietty osa niistä 30 miljardista - laskuhan täytyy maksaa jotenkin ei se raha tule tyhjästä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Päästöhuijausskandaalin jälkipyykin pesemisen on arveltu aiheuttaneen Volkswagenille 29 miljardin euron kulut."
Hirmuisia lukuja ja seurauksia huijauksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos 2018 valmistivat 11 miljoonaa autoa niin niiden hintaan ei tarvitse laittaa kuin 2700 euroa lisää eikä sitä huomaa kukaan! Ainakaan Suomessa jossa asiakkaat ostaa statusta eikä tuotetta. Mitä kalliimpi sen parempi...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksittäisille henkilöille luetut syytteet eivät tietenkään hetkauta omistajia, koska kuten jutussa sanotaan "yhtiötä koskeva tutkinta lopetettiin viime vuonna yhtiön maksettua jättisakot".

Sen sijaan sijoittajilla saattaa hyvinkin olla syytekirjelmän aihetta heidän omaisuutensa arvoa syöneeseen huijaukseen syyllistyneille. Klonkswagenin osakkeen arvohan ei ole hölmöilyn paljastumisen jälkeen palannut lähellekään lähtötasoa ajalla, jolloin kaiken luultiin olevan hyvin ja yrityksen tuottavan sen mukaisesti.

Daimlerin kanssa oli jo valmis sopimus BlueTec urearuiskutuksen ja SRC katalysaattorin lisensioimisesta myös Volkkarille, mutta joku järjen jättiläinen laskelmoi, että 300 € autoa kohden on liian kallis ilmanpuhdistin Volkkariin asennettavaksi. Winterkornilta ja muilta korneilta voisi kysyä tässä vaiheessa, että miten niinkuin omasta mielestä meni?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä näitä muka-tietäjiä tulee! Tuo on valetta. Ensiksi: Onhan VW käyttänyt AdBlueta jo - eikä se ole Daimlerin, laittakaapa hakuun esim. VDA ja AdBlue... Brandlistissä on 196 nimeä ja VAINyksi niistä on Daimler...

Toisekseen, osakkeiden arvo määäräytyy aina markkkinoiden mukaan, ei oikeusistuimien päätösten eikä kuten ex-Neuvostoliitossa leivän hinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22.11.
Kärppien voittoputki venyi jo yhdeksään – Lukko hallitsi peliä, mutta Kärpät onnistui maalinteossa
22.11.
Kärpät otti vierasvoiton Lukosta - katso ottelukooste
22.11.
Kuvagalleria: Lumo toi iloa ja valoa marraskuiseen pimeyteen, tältä valofestivaalin teokset näyttävät
22.11.
Kaksi suomalaista mäkihypyn maailmancupin kauden avauskilpailuun – Eetu Nousiainen ja Andreas Alamommo selvittivät tiensä karsinnasta kilpailuun
22.11.
Junttilan tehoilta takasi Kärpille yhdeksännen perättäisen voiton – Rybarille kauden kolmas nollapeli
22.11.
Kalevan entinen päätoimittaja Markku Mantila palaa Vaasaan Ilkka-Pohjalaisen päätoimittajaksi – "En olisi muuten tullutkaan näihin hommiin, jos en luottaisi tulevaan"
22.11.
Kärpät tekee 0-2 maalin Lukkoa vastaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

202 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kaikissa tilanteissa, nyt ja tulevaisuudessa, AY-liike rakentaa Suomea paremmaksi ja toimii suomalaisten yhteiseksi hyvä... Lue lisää...
Yhdessä enemmän

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.11.

Fingerpori

23.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image