Talous

Media: Tuomioistuin määräsi Volkswagenin maksamaan auton alkuperäisen han­kin­ta­hin­nan omistajalle, taustalla pääs­tö­ma­ni­pu­loin­ti

Saksalainen Volkswagen joutui ikävän julkisuuden kohteeksi vuonna 2015, kun paljastui, että se on manipuloinut dieselautojen päästötestejä. KUVA: RAJAT GUPTA / EPA
Talous 27.11.2018 19:09
Anna Leinonen

Ausburgilainen tuomioistuin on määrännyt autonvalmistaja Volkswagenin maksamaan kuusi vuotta vanhan Golf TDI:n omistajalle auton hankintahinnan eli noin 30 000 euroa, kertoo Deutsche Welle

Oikeus viittasi päätöksessään vuonna 2015 paljastuneeseen skandaaliin, jossa ilmeni, että Volkswagen oli manipuloinut diesel-autojensa päästömittauksien tuloksia. Oikeuden mukaan autonvalmistajan toiminta on moraalitonta, sillä huijaava ohjelmisto asennettiin miljooniin ajoneuvoihin.

Viime viikolla annettu tuomio poikkeaa useista muista Volkswagenin päästöhuijaukseen liittyvistä oikeuden päätöksistä. Aiempien oikeuden päätösten perusteella Volkswagen on joutunut palauttamaan auton omistajille vain osan auton alkuperäisistä hinnoista. Päätöksissä on huomioitu se, että ajoneuvojen arvo on alentunut.

Volkswagen ei ole tyytyväinen oikeuden päätökseen. Se aikoo valittaa päätöksestä korkeampaan oikeusasteeseen. Yhtiö huomauttaa, että asiakkaat eivät ole kärsineet ja autot ovat olleet turvallisia ja ajokelpoisia.

Yhdysvalloissa ja Kanadassa Volkswagen on maksanut asiakkaille korvauksia miljardien dollarien edestä.

Asiasta kertoi Suomessa ensin Kauppalehti.

MAINOS

Kommentoi

Ennakkotapaus. Nyt pitäisi korvata jokaiselle Volkkarin moottorin omistajalle ostohinta takaisin.
Kyllä muuten on kärsitty henkisestikin, naapurin nähden ei kehtaa volkkarilla ajaa. Auto... Romu siis on hinattava talliin pimeällä ettei kukaan näe. Sairaslomaa ei saa vaikka kuinka ahdistaa. Kellekään autoa ei saa myytyä kun toiset on lukenut lehteä. Paalaimeen ei kelpaa kun pitäisi maksaa kierrätyskeskus ja ongelmajätteet poistettava. koko auto pitäisi purkaa, mutta kun ei ole rahaa ostaa sopivia työkaluja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksan autoteollisuus taistelee promille luvuistaan päästömittauksissaan.
Merkel samalla ajelee lentokoneella ja päästelee surutta kerosiinit mereen.
Sitten taivastellaan kun meri ja ilmasto on niin saastunutta taas

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa päästörajoitukset olla liian vaikeita alitettaviksi polttomoottoriautoille. Tyyppihyväksyntämittaukset jäljittelevät todellista ajoa, minkä vuoksi liikenteessä tapahtuvat päästöt ovat aina hieman suuremmat kuin viralliset mittaustulokset. Älytöntä dieselautojen demonisointia. Sähkö- ja hybridiautot yleistynevät entisestään. Päästökeskusteluissa ei tarkoituksellisesti mainita juuri lainkaan raakaöljyn riittävyyttä. Se tulee ennen pitkää loppumaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten se manipulointi auton käyttöä haittaa? Eikö niillä väärillä tuloksilla ole vaan saatu hyväksyntä "leimat" mittauksissa, jotka taitaa olla jo suunnilleen kaikille valmistajille liian hankalat läpäistä, kun noita kikkailujahan on tehneet monet muutkin, ja loput ei ole jääneet kiinni, vielä.

Se toki sitten haittaa, jos tuo "vika" "korjataan" ja koneesta häviää tehot tai tulee jotain muuta häiriötä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikille volkkarin omistajille pitäisi maksaa rahat takaisin,vw on heikkolaatuinen auto joka on luotu kestämään korkeintaan 100 000 km.
Tuossa tuo golffi seisoo pihalla liikenteestä poistettuna.Sitä on hinattu ympäri lääniä vian tullessa.Moottori syö öljyä suhteettoman paljon,sähkövikoja,ovilukot reistaavat,egr on tukossa,epc,moottorihäiriö,abs valo palaa tälläkertaa ja mitä lie muuta hajonnut....paaliin lähtee mokoma murheenkryyni,ei ikinä enää VAG-konsernin resuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovin kammoksuttu nyky diesel mahtaapi olla päästöilleen hengitys ilmaa, no ei ihan, mutta nämä ko. päästömanipuloinnit on röyhkeintä huijjausta kuluttajan kannalta. Ostopäätöksessä voi olla juurikin päästöt ja kun huijatuksi tulee , niin kaupan peruutus on minimi. Päästömanipulointia lienee myös nopeusmittareiden ali näyttö. Navigaatorin nopeusnäytöstä olen matkanopeuden valinnut ja todellakin pannut merkille , jotta 80kh/m rajoituksella liikenne mataa 75km/h. 100kmh todellinen nopeus on 95km/h. Anteeksi jos ohitan todellisella nopeudella virheellisellä näytöllä olevan..! Diesel moottori lienee kuitenkin on ainoa oikea vääntöä ja voimaa tuottava voimanlähde.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bensiini auton vääntö tuppaa loppua mäen tullessa. Bensalla pensselit pestään, mutta Dieselillä voima luodaan. Korostan nyky dieselien voimaa ja vääntöä ilman mustaa putkesta tulevaa, jota aiemmin syöttöpumpumpulla ohjattiin voiman tarpeeseen. Nyky dieselit on oikeasti ainoita oikean voiman luojia kohtuu päästöin, joka typerästi kyseen alaistetaan juurikin päästöhuijjauksin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Yhdysvalloissa ja Kanadassa Volkswagen on maksanut asiakkaille korvauksia miljardien dollarien edestä."

Joissakin maissa kuluttajansuoja toimii. Meillä suojellaan yrityksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuluttajansuojan ovat tähän maahan perustaneet vasemmistopiirit ja sitä hoitaa vasemmiston väki mutta silti... Suomessa ei voisi kuvitellakaan moista tapahtuvan. Aina kuluttaja maksaa. Nytkin taatusti kaikkien VAG-autojen arvot on käytännössä romahtaneet mutta ollaan kuin ei mitään olsi tapahtunut... Skoda Octavia edelleen ykkönen myynneissä! Kertoo kyllä viestiä siitä että asiakas Suomessa on vain helposti manipuloitava lypsylehmä. Tai siis noh, anteeksipyyntö lehmille eihän ne ole niin helposti manipuloitavia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Järjetön veropolitiikka

Väittääkö aloittaja että sosiaaliturvan taso on nyt alempi kuin ennen? Olisiko edes jotain lukuja tai muita todisteita e... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

11.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image