Pohjois-Suomi

Polttoainetta 100 litraa tunnissa ja noin 4000 katsojaa – Tractor Pullingin SM-sarjan viides osakilpailu pidettiin Tyrnävällä

Ilomantsilainen Tuomo Nissinen osallistuu Hyrriäisellä Farm Sport 6000 -luokkaan, jossa koneen muokkaaminen on rajattu minimiin. – Syöttöpumppuja voi muutella ja laittaa erikokoisia turboja. KUVA: Janne Körkkö
Pohjois-Suomi 20.7.2019 21:58
Emmi Tilvis

Hurjasti tupruttavan moottorin ja vauhtiin ampaisevan traktorin seuraaminen saavat katsojan veren adrenaliinitason nousemaan. Tyrnävän Moottoriurheilijoiden puheenjohtaja Heikki Patala kuitenkin vakuuttaa, ettei jännitys traktorin ratissa nouse liian suureksi.

– Kun laittaa kypärän ja vyöt päälle, niin jännitys loppuu.

Aurinkoinen sää ja olematon sateen uhka vetivät lauantaina yhteensä noin 4 000 henkilöä Tractor Pulling -kisoihin Tyrnävälle.

Lakeuden Traktoriurheilijoiden puheenjohtaja Heikki Patala kertoo, ettei kisoja pysty pitämään sateella, minkä vuoksi varma aurinko saa ihmiset paikalle.

Kahdeksan osakilpailua ympäri Suomen

Traktoriveto on moottoriurheilulaji, jossa traktori vetää jarruvaunua eli lavettia radalla mahdollisimman pitkän matkan. Osallistuvilla ajoneuvoilla on kaksi mahdollisuutta yrittää vetää lavettia täysvedon verran, eli yli 100 metriä. 100 metriä vetäneet ajoneuvot jatkavat toiselle kierrokselle, jossa pisimpään vetäneelle on tarjolla 20 pistettä.

Suomen mestaruus selvitetään yhteensä kahdeksassa osakilpailussa, joista saadut pisteet ratkaisevat kunkin sarjan voittajan.

Katso kuvagalleria: Noin 4000 katsojaa seurasi Tractor Pullingin SM-osakilpailua Tyrnävällä

– Toki kisan voi jättää välistä, mutta silloin jäävät pisteetkin saamatta, sanoo peräti kolmella ajoneuvolla kilpaileva ilomantsilainen Tuomo Nissinen.

Nissisen kiinnostus lajiin syttyi vuonna 2008, jolloin hän harjoitteli ajamista Nurmeksessa. Kaksi vuotta tämän jälkeen ajoi jo läpi Suomen mestaruussarjan.

Harrastuksen pariin saa uppoamaan useammankin kesäviikonlopun.

– Mökki on 42 kilometrin päässä kotoa, mutta olen käynyt siellä kerran tänä kesänä, Nissinen kertoo.

Toisaalta kesämökilläkin tekeminen saattaa välillä lipsahtaa ruohonleikkurin rassaamisen puolelle.

– Ei tiedä, osaako sitä enää olla ilman näitä romuja.

Nissinen ajaa työkseen kaivinkonetta, mutta siitä huolimatta hän viihtyy vapaa-ajallakin koneiden parissa.

– Siinä unohtuu se työ, kun laittaa kypärän päähän ja lähtee radalle.

Polttoaineen kulutus jopa sata litraa tunnissa

Traktorivedossa moottorista otetaan irti kaikki mikä lähtee.

Traktori ampaisee vauhtiin SM-sarjan osakilpailussa Tyrnävällä.

Tuomo Nissisen mukaan koneiden tehot ovat melkein kymmenkertaisia tavallisiin työkoneisiin verrattuna. Moottorin kierrokset eivät kuitenkaan saa nousta yli kolmentuhannen.

Polttoaineen kulutus on noin 100 litraa tunnissa, kun se normaalisti pyörii kymmenen litran molemmin puolin.

Moottoreiden rakentaminen vaatii asiantuntemusta, mutta lajiin sisältyy myös aimo annos kokeellisuutta.

– Tänäänkin on nähty, ettei kone ole toiminut, vaikka taustalla olisi monien vuosikymmenien ajo- ja rakennuskokemus, sanoo Nissinen.

Edellisessä kisassa Kauhajoella Nissisen oma Fiat ei toiminut kunnolla, mutta nyt Tyrnävällä se toimi taas kuin unelma.

Näiden kisojen välissä Nissinen on ollut lomailemassa, eikä näin ollen ehtinyt tehdä mitään muutoksia.

Joissain modified-luokissa traktorit kootaan miltei pala palalta.

– Moottori voi olla ihan mitä vaan panssariautosta lentokoneeseen, ja niin ne ovatkin, sanoo Heikki Patala, joka osallistui maksimissaan 950-kiloisten ajokkien Modified-sarjaan.

Moottoreiden ympärillä on turvavaijerit, jotka pitävät moottorin kasassa, vaikka se hajoaisi.

– Avotraktorissa pitää olla turvakaari ja keulintaraudat, jotka pysäyttävät traktorin nousun takakenoon, kertoo Nissinen.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (144)

Onhan tuo toki kova kulutus. Viikonloppuna oli Maarianhaminassa Poker Run venekilpailu. Mukana mm. Nor-Tech 43 nimeltään Danger Zone. Tehoa 1250 hv/kone eli yhteensä 2500 hv. Kulutus kisavauhdissa 400 litraa tunnissa. Seisoin vieressä kun kippari laittoi koneet käyntiin. Meinasi mennä löysät housuun... Mukana oli myös Skater 388 katti, joka on tällähetkellä Euroopan nopein vene. Hintaa 1,2 miljoonaa ja kyseinen laitos oli juuri ostettu uutena Suomeen. Nousukautta eletään sanoisin. Mutta oli miten oli niin hienoja oli poikien lelut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskekaapa viisaat ja valittajat paljonko menee polttoainetta vuodessa kyseisessä lajissa. Kilpailuja on kahdeksan (8)kpl. jossa ajetaan kaksi (2) lähtöä matka n 100m. usein alle sen. Siis vuodessa vedetään parhaimmillaan kuusitoista (16 ) lähtöä. Yhdessä vedossa menee aikaa n. puoli minuuttia - 1 minuutti. Paljonko menee? Pelastuuko maailma jos missään ei harrastettaisi mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä luulisi, että ihmisen ajattelu kehittyisi iän karttuessa, mutta jos lähtötaso on kovin alhainen niin voi olla että lapsen tasosta pääsee vain murrosikäiseksi saakka. Vaikka jo kymmenet vuodet on tietty kiistatta elinympäristömme tuhoutumisen suurimmat riskitekijät niin silti aikuisetkaan ihmiset eivät näytä sitä vieläkään tajuavan. Nykynuoretkin, jopa hyvin nuoret peruskoulaisetkin ovat ohittaneet osan aikuisten tietomäärästä. He tulevat hämmästelemään nykykäytäntöjä lähitulevaisuudessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsalaisen Greta- tytön kaltaiset valveutunet lapset joutuvat kädestä pitäen opastamaan näitä Tractor Pulling ja vastaavanlaista väkeä oikealle tielle vieläkin. Hävettää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä, mutta kun autolla dieselautolla ajelee, niin on se niiiin saastuttavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin mitenkä ne F1:t ja muut hommelit..nehän ajaa vissiin sähköllä, kun ketään ei kiinnosta niihin puuttua.Entä meikit ja hiusvärit..jäkäjäkä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näissä tapahtumissa tuskin uusi liikenneministerimme käy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenkäs ne päästöt ovat näissä turhaakin turhemmissa peleissä. Nämä sais heti kieltää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En ole ikinä noissa kisoissa käynyt mutta kommenttien perusteella aion ensi kesänä mennä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itsekin tykkään päristimistä, moottoreista ja härveleistä mutta tämä laji ei kyllä avaudu, voisko joku sivistää mitä tästä saa irti?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten pitkään näitä ympäristölle ja ihmisille tuhoisia moottoripäristelyitä vielä voi harrastella?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti mahdollisimman nopeasti saadaan fossiiliset polttoaineet loppumaan, jotta sen jälkeen maailma pelastuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taantumuksellisuudessaan yksi käsittämättömimmistä ihmisen keksimistä touhuista. Ei mitään järkeä, vain tuhoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Polttoaineen kulutus on noin 100 litraa tunnissa, kun se normaalisti pyörii kymmenen litran molemmin puolin."

Näin sitä ilmastoasiat saadaan muutettua - valitettavasti vain yhä huonommaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (144)

Uutisvirta

119
Nopea sähköpyörä kulkee mopon vauhtia ja sen kuljettaminen ei käy ilman korttia – Pohjois-Pohjanmaalla niin sanotut S-pedelecit ovat vielä harvinaisia
82
Fennovoiman paperit viipyvät yhä – STUK on saanut vasta pienen osan Pyhäjoen voimalan rakentamislupaan vaadittavasta aineistosta
50
92 miljoonan euron Eurojackpot-voitto meni Siilinjärvelle – voitosta tuli 50 miljonääriä
49
Suomi yrittää vaikuttaa Brasiliaan naudanlihan kautta – S-ryhmässä ja Lidlissä brasilialaislihaa myydään vain nimeksi
40
"Jokin tässä meillä falskaa" – lomamatka Kroatiaan avasi silmät: Suomi on pudonnut kelkasta, kun arvioidaan eri maiden siisteyttä
37
Oulun teatterin esitys myöhästyi – syynä myöhässä ollut lentokone, näyttelijä ei ehtinyt ajoisssa paikalle
29
Tihkusade ei vienyt virettä ilmakitaroista Oulussa – vuoden 2019 voittaja on yhdysvaltalainen The Marquis

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

155 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Mistä sinä tiedät että joku itse peukuttaa juttuaan? Lue lisää...
eräs vaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image