Oulu

Veneväylien ruoppaus alkoi Oulussa, syväväylä vuorossa syyskuussa – "suuri merkitys sekä Oululle että koko Pohjois-Suomelle"

Mikko Rahja huoltoveneen hytissä saapumassa lautalle. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 15.8.2018 6:14
Susanna Kemppainen

Oulun kaupungin pienveneväylillä aloitettiin tiistaina kunnossapitoruoppaus. Väyliltä poistetaan veden pohjaan kertynyttä maa-ainesta tarvittavan vesisyvyyden turvaamiseksi.

Veneväyliä ruopataan Oulujoen suistossa, Rajahaudassa, Taskisenperällä, Kiiminkijoella, Kurtinhaudassa ja Martinniemessä.

– Esimerkiksi kauppatorille ja venesatamiin tulevilla väylillä sekä Pikisaaren edustalla on useita vuosien saatossa mataloituneita kohtia. Niitä on ruopattu viimeksi noin 30 vuotta sitten, pääurakoitsijana toimivan R-Towing Oy:n toimitusjohtaja Pekka Rahja kuvailee.

Hänen mukaansa myös esimerkiksi Kiiminkijoella Haukiputaalla, Kurtinhaudassa ja Hartaanselällä on varsin paljon ruoppaamista.

– Kiiminkijoki on pikku hiljaa mataloitunut voimakkaastikin. Se näkyy kalustossakin, veneiden koko on aikojen saatossa pienentynyt.

Veneväylät ruopataan ruoppauslautassa kiinni olevan kauharuoppaajan avulla. Se kaivaa veden pohjasta proomun kyytiin maamassaa, joka kuljetetaan ja läjitetään Oritkariin Oulun sataman alueelle läjitysaltaaseen.

Työstä voi aiheutua haittaa vesiliikenteelle. Rahjan mukaan proomujen ohjailukyky on rajoitettu, minkä vuoksi veneilijöitä pyydetään hiljentämään vauhtia ruoppauslautan kohdalla. Kapeilla paikoilla puolestaan hinaajaproomu-yhdistelmää tulisi väistää.

Oritkarin satamassa puolestaan ryhdytään syyskuussa ruoppaamaan syväväylää, jonka kokonaispituus on 77 kilometriä ja joka yhtyy Kemin väylään. Väylä kulkee 22 kilometriä Oulusta vanhaa linjaa pitkin ja loput 55 kilometriä sijoitetaan uudelle reitille.

Syväväylä on 12,5 metriä syvä, kun nykyisin väylän maksimisyvyys on 10 metriä. 2,5 metrin lisäys merkitsee sitä, että kaksi kertaa nykyistä suuremmilla laivoilla on jatkossa mahdollisuus seilata Oritkarin satamaan.

– Syväväylällä on suuri merkitys sekä Oululle että koko Pohjois-Suomelle. Yritykset pystyvät kuljettamaan entistä halvemmalla tavaraa alueelta ja tuomaan tänne raaka-aineita, Oulun Sataman operatiivinen ja tekninen päällikkö Risto Niva kuvailee.

Lue lisää 15.08.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (25)

Tuosta voi olla myös eri mieltä. Yleisen ohjeen mukaan nimet pitäisi kirjoittaa perusmuodossa, ei perusmuodolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa toimii kaikki hienosti joten voi todeta että isolla paikkakunnalla menee erittäin hyvin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruoppaamisesta Kiiminkijoella taitaa tulla aika pitkäkestoinen, sillä maa-ainesten kuljettaminen täydellä proomulla Oritkarin tyhjennyspaikalle ja ajo takaisin on aina useita tunteja kestoltaan. Proomun tyhjennys läheisimpiin meren syvänteisiin olisi nopeuttanut työtä valtavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitähän tämä asia sinulle kuuluu kun et näytä ymmärtävän mistään mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuleeko meille vihdoinkin Viking Line tai Ekkeröö? Pääsee pohjoinen Suomi reissuun ja viinan hakuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noista kumpikaan varustamo ei tarvi ruoppausta päästäkseen laivoillaan Ouluun, vesijättömaan luvattuun kaupunkiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jaa että pitäisi rahamiesten päästä isoilla veneillä elvistelemään likemmäs kotitanhuvia, niin naapuritkin näkee. Kuinka paljon vaippoja ja hoitajia vanhuksille olisi saatu tälläkin rahalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No mutta eihän sinne laitakariin meneviä väyliä ole kukaan menossa tonkimaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johan on aikakin.
2m syväyksen omaavalla veneellä on jo vuosia ajeltu torinrantaan pohjaa kyntäen.
Laskuveden aikoihin ei ole ollut mitään mahdollisuutta päästä torille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pääsihän tuo hailuotolaivakin torille vaikkei ollu vettä kölin alla
aja vauhdilla jos se nousis torille,
ei siihen pääse pienenpikään alus torille asti
meinasitko ihan toripolliisin viereen ajaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa! Useamman kerran oltukin pohjasta kiinni väylällä, jolle kartta näyttää riittävää vettä ja vedenkorkeuskaan ei ole mitenkään poikkeuksellinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos siitä kun ruoppasivat Sujenröörin. Helpottaa monen kulkua ja on turvallisempaakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun Syväväylän ruoppaus oli sipilän törkeä pyllistys pohjoissuomalaisille ja erityisesti merilapille. Kemin syväsataman vastaava ruoppaus oli jo paljon oulua ennen ruoppaustarvelistalla.
Sipilä käytti röyhkeyttään ja siirsi Kemin väylän kunnostusrahat ouluun.
Aiemmin sipilä siirsi röyhkeästl kemi-oulutiehen myönnetyt 130 miljoonaa kempeleen toiseen ramppiin ja oulun ohitustuen ramppien/siltojen korjaukseen. Kemi-oulutie odottaa yhä rahoja aloittaa korjaustyö iin ohittamiseksi, se on ensimmäinen asia, joka parantaa nopeimmin tilannetta. Toinen vaihe on tehdä koko kemi-oulu väli nelikaistaiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (25)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöstä alkaen Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen, pöllyävän lumen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

200 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalaisprofessorin väitös; Suomi olisi voinut välttää talvisodan

Jopas on herra Stephen Kotkinilla s.17.2.1959 puheet ja tutkimustulokset. Suomi oli itsenäinen maa, joten miksi Stalin h... Lue lisää...
Sotamies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image