Oulu

Vakava työtapaturma Höyhtyällä – sora-auto kaatui, kuljettaja jäi puristuksiin ruh­jou­tu­nee­seen hyttiin

Sora-auto kaatui Höyhtyällä torstaiaamuna. KUVA: Pekka Peura
Oulu 13.9.2018 8:51
Heikki Uusitalo

Oulun Höyhtyän kaupunginosassa sattui torstaina aamulla vakava työtapaturma.

Onnettomuudessa yksi henkilö loukkaantui. Hänet kuljetettiin hoitoon Oulun yliopistolliseen sairaalaan. 

Onnettomuudessa soraa kuljettanut kuorma-auto kaatui kyljelleen, kun autosta kipattiin lastia pois rakennustyömaalla.

Onnettomuudessa soraa kuljettanut kuorma-auto kaatui kyljelleen. KUVA: SK / Lukijan kuva

Auton hytti osui rytäkässä vaihtolavaan. Hytti ruhjoutui vaihtolavaa vasten, ja kuljettaja jäi puristuksiin hyttiin. 

Pelastuslaitoksen henkilöstö sai irroitettua loukkaantuneen henkilön hytistä. Ensihoitohenkilöstö kuljetti hänet jatkohoitoon.

Pelastuslaitoksen tietojen mukaan muita henkilöitä ei ollut vaarassa.

Onnettomuus sattui Nokikanantiellä rivitaloalueen pihalla.

Poliisi tutkii onnettomuutta. Hälytys tapauksesta tuli hieman ennen aamukahdeksaa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (30)

Tässä tilanteessa hiekkaa kipattaessa vain toisen puolen hiekat valui pois. Toiselle laidalle jäi hiekat kokonaisuudessaan. Joten painopiste oli väärin joten kaatuminen oli vääjäämätöntä. Toivottavasti kuljettajalle ei käynyt kovin huonosti!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Virhe siinä että kipattu ajoneuvo linkussa, jos kipataan suorassa perävaunu ei kaadu vetäjän päälle, pahimmassa jutussa etukipinsylinteri halkaisee ohjaamon! Kunhan saataisiin tännekkin ne mitat, että olis kasettipuoliperävaunu jossa takaosa kippaa ja etuosa kasetoidaan, ei tarvii kuskin ulkoa käydä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sivusta seuranneena, kyseinen pihatyömaa on ylipäätään semmoinen puuhastelukenttä, että ei yllätä yhtään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on puoliperävaunu. Sen kanssa pitää olla huolella muuten kaatuu huomaamatta. Ei kestä yhtään olla kallellaan kun kippaa. Normi kuormurin kanssa ei ole ongelmia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myös sen puoliperävaunun vetoauto on kaatunut, mutta onneksi ei huomaamatta ja apua osattiin hälyttää nopeasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En tiennykkää että ridem ja rippeli akselille saa laitettua paripyörät!? Vai olisko sittenkin puolikas??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuo on 2-akselinen puoliperävaunu + 3-akselinen vetoauto. Ylemmässä alustakuvassa näkyy takimmaisina kaksi suoraa perävaunun akselia jarrukelloineen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Auto kun voi olla kohdallaan vielä kippauksen alkaessa, mutta ei enää sen jatkuessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olenkin ihmetellyt, että milloin tulee raja vastaan kuormien painorajojen noston suhteen. Painojen nosto tulee aiheuttamaan enenevässä määrin onnettomuuksia. Sora-autojen painorajoja on voitu suurentaa viimevuosiana julmetusti. Liekkö kyseisen piha-alueen pohjat tehty liian heikosti painorajaan nähden. Teiden painumiset, halkeilut ja huono kunto yksistään lisää niitä, milloin missäkin on rekka nurin ja varsinkin puutavararekka. Onko tässä mitään järkeä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei painorajojen nostolla ole mitään tekemistä tuollaisen onnettomuuden kanssa. Ihan muista syistä kaatuvat. Sitäpaitsi... Painorajojen noston yhteydessä akseleiden määrää lisättiin, joten tiehen kohdistuva rasitus ei ole sen suurempi kuin aikaisemminkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"tiehen kohdistuva rasitus ei ole sen suurempi kuin aikaisemminkaan"
Ainoastaan silloin, kun lisätyillä akseleilla on myös kääntyviä pyöriä. Muutoin peräkkäiset akselit vääntävät pinnat kiertoliittymistä rikki alta aikayksikön. Vähän vinkkiä saa kun katsoo mustia kumijälkiä, joita raskaasta kalustosta noihin aina jää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkoitit varmaan, että piste-kuormitus neliölle ei lisääntynyt, kun akseleita lisättiin... mutta, kyllä se kokonais-paino autossa lisääntyi aikaslailla ja kokonais-kuormitus maahan sitä kautta entistä suurempi. Kovalla maallahan ei kilojen lisäykset tunnu tietty, mutta jos vähääkään pehmeämpää alustaa, niin johan tulee vaikeuksia painavammalla autolla..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän sen näkee Itä-Suomen ja Kainuun teillä, että kuormien kasvu on tuhonnut tiet. Käykääpä ajelemassa vaikkapa asuntovaunun kanssa, niin huomaatte mitä vauhtia voitte ajella, alle viittäkymppiä esim. Suomussalmi-Hossa välillä ja samanlaisia pottupeltoja ovat Lieksan suunnan tiet. Ja ne ovat muuttuneet viimeisen kahden vuoden aikana, siis sen jälkeen kun yhdistelmien painorajoaja nostettiin älyttömiksi. Aiva hullua touhua, sanon minä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (30)

Uutisvirta

20:22
Pitkä elämä täynnä valokuvia ja tarinoita – Caj Bremer melkein itki nähdessään kuvansa ensimmäisen kerran hyvällä paperilla
20:21
Koripallon suurin lupaus loukkaantui Obaman silmien edessä – urheiluvälinejätti Nike lupasi selvittää tuotteensa pettämisen
19:26
Professori: Eduskunta ehtii käsitellä sote-uudistuksen lähiviikkoina, jos tahtoa löytyy – Yksi muutos voi kuitenkin vaatia poliitikoilta joustoa
19:08
Ministeri Annika Saarikko: " Olen toiveikas, sote-uudistuksen läpivienti on mahdollista vaalikaudella"
19:02
Suomen hiihtomaajoukkueen huoltopäällikkö Aki Hukka on väsymätön suksimestari, jonka rekassa on satoja pareja suksia Tilaajille
18:57
Krista Kiuru: Sote-valiokunta käy lausunnon kimppuun maanantaina – riippuu hallituksesta riittääkö aika
18:30
Brittiteini Shamima Begum liittyi Isisiin neljä vuotta sitten – nyt perhe yrittää saada Begumin vauvan Britanniaan Tilaajille
120
Uusi ennuste: Oulun seudun väestönkasvu taittuu ja muuttotappio iskee, Oulussa on parikymmenen vuoden päästä lähes 218 000 asukasta
55
Tutkijan mukaan eläin jää ruoantuotannossa näkymättömäksi – "Monet lapset ja aikuisetkin ovat tietämättömiä maidon- ja lihatuotannon todellisuudesta"
35
Autoilijat rysäyttäneet jo vuosia portaisiin Autorannan tuntumassa, jalankulkijoiden reitti hämää – "Miksei portaissa ole mitään estettä?"
33
Maailman suurin perinteinen purjelaiva vierailee Raahessa heinäkuussa – aluksen pituus 118 metriä
30
Media vaikuttaa siihen, miten yleisö suhtautuu kaivostoimintaan, kertoo Oulussa tarkastettava väitöskirja – "Ei edes haluttu kuunnella kriittisiä puheenvuoroja"
28
Halla-aho: Enemmistö suomalaisista ei halua maksaa ilmastotalkoista sitä hintaa, mitä muut puolueet vaativat
25
SK: Ministeri Berner ei ilmoittanut virkamieseettiselle neuvottelukunnalle siirtymisaikeistaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi yöllä ja aamulla Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa jäätävän vesisateen, lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi. Ajokeli on huono Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia jäätävän vesisateen, lumisateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia jalkakäytävät ovat aamuyöstä alkaen erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

262 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vaalit kuin karnevaalit – jakojuhlat ennen paastoa

Ennen eläkemaksut eivät siis vaikuttaneet mihinkään? Urhoolliset yrittäjät ovat tilittäneet 18% eläkemaksuja jo vuodesta... Lue lisää...
No lol

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image