Oulu

Tarjoilija istuu pöytään ja koskettaa – Oulun Amarillossa tar­joi­li­jois­ta tuli en­ter­tai­ne­rei­ta

Oulu 10.8.2018 8:14
Marianna Langenoja
Entertainer Silja Lähteenmäki istahti Henriikka Halosen ja Inka Anolinin pöytään. KUVA: Jarmo Kontiainen

Istuiko Amarillon tarjoilija viereesi ottamaan vastaan tilaustasi? Kysyikö hän kuulumisiasi tai järjestikö seurueellesi jonkin yllätyksen, kuten pienen drinkinvalmistuskurssin?

Oulun Amarillossa tarjoilijat ovat olleet entertainereita jo vuodenpäivät. Ensimmäiset puoli vuotta konsepti vielä haki muotoaan, mutta vuoropäällikkö Silja Lähteenmäen mukaan nyt se on jo vakiintunut osaksi toimintaa.

Käytännössä toiminta tarkoittaa sitä, että tarjoilija tekee muutakin kuin tarjoilee. Hän kuuntelee, auttaa, kertoo vitsejä ja pyrkii saamaan vieraat viihtymään. Konseptin tarkoituksena on ilahduttaa sekä tarjota yllätyksiä ja elämyksiä. Vakioasiakkaille voidaan tuoda pöytään pyytämättä vaikka kannu alkoholitonta sangriaa ja syntymäpäiväsankari saa ilmaisen jälkiruoan.

Toisinaan entertainerin palvelu tarkoittaa vain silmiin katsomista, koskettamista tai kuulumisten kysymistä.

– Kaikki entertainerit palvelevat omalla persoonallaan. Joillekin on luonnollista vaikka istua asiakkaan pöytään. Tehtävänämme on myös lukea asiakasta. Usein jo asiakkaan tervehdyksestä kuulee, onko hän juttutuulella, Silja Lähteenmäki sanoo.

Lue lisää 10.08.2018 Kalevasta.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (244)

Hyvä tietää tämä! Kiitos kun ilmoititte. Tiedämme pysyä pois Amarillosta. Tarjoilijan tehtävä on tehdä tarjoilijan työtään. Luotettavasti, nopeasti, tehokkaasti ja kohteliaasti. Ei mitään apinatemppuja!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pakkiruokailu oli mun mieleen !
Muonavääpelin enterteinattu ruokailu:
”Haukkaa, pure, niele; näytä onko suu tyhjä...!”

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ollut otsikon paikassa minkään näköistä viihdyttelyä. Jouduttiin odottamaan ainakin 10min ennen kuin pöytään tuli tarjoilija vaikka kaksi muuta tarjoilijaa kulkivat ohi aiemmin. Otti sitten tilauksemme ja ruokaa odotettiin noin 20-25 minuuttia kuivin suin kun juomia ei kuulunut.
Sipsejä tuotiin hiukan ennen ruokaa.
Juomia ei tullut vielä ruokienkaan kanssa vaan jouduimme niitä pyytämään ruokien tultua.
Hohhoijaa. Liekkö siinä vitsit tai koskettelukaan olisi kuivaan kurkkuun auttaneet. Tuskin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt loppu amarillossa käynti. Haluan syödä rauhassa. Tarjoilija on tarjoilija. Johan on mennyt ihan höpöksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku voi tykätä, mut mä en ikinä tykkää kun vieras tulee iholle. Ystävällinen palvelu riittää ja itse olen vieraille ja tutuille ystävällinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No saaha se naistaritaijoila tulla vaikka polovelle istumaa kertomaan niitä vitsejä, kuha maksaa omat juomat. Mutta EI miestarioliliat! Mutta ainii, niihä strippiklupillaki oli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi kiva idea. Voisiko tarjoilijalle kertoa anonyymisti huolistaan jonkin verran. Hän olisi silloin vaitiolovelvollinen, vaikka ei tietäisi asiakkaan nimeä tai muutoin tunnistaisi hänet. Neuvoa ei tarvitsisi, vain kuunnella ja tukea. Parempi nimike olisi ollut eskortti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siitähän se kate ja palvelu paranee ja tuo tulosta, edelleen saa odottaa tilausta pitempään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokeilkaapa ensin saada annokset pöytään edes puolessa tunnissa tilauksen tekemisestä lukien, mieluummin varttitunnissa. Yleensä menee tunti vaikka ei montaa asiakasta ole. Amarillo on ilmeisesti onnistunut löytämään maan hitaimmat kokit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

S-ryhmän ketjupäällikkö tms. perusteli Ylen haastattelussa uudistusta muistaakseni jotenkin siten, että jatkossa halutaan tarjota muutakin kuin "tylsää peruspalvelua". Kun nyt onnistuisivat Amarillon (etenkin Oulun) ruokapuolella ensin edes siinä "tylsässä peruspalvelussa". Vaikka vuodet, naamat ja ravintolapäälliköt vaihtuvat, niin valtaosin sama teennäinen ja ylimielinen toiminta näyttää jatkuvan. Tämä ei ravintola-alalla toki ole mitenkään harvinaista. Ikuisena optimistina tulee nykyään kerran pari vuodessa käytyä kokeilemassa onko mikään muuttunut. Ruoasta ja sen laadusta en ko. ketjun osalta edes viitsi kommentoida mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hooters josta saa boonusta. Asuste tulisi muuttaa vielä paljastavammaksi. Ruoan takia tuolla tuskin kukaan käy💩

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En halua tarjoilijaa istumaan viereeni .Riittää kun ottaa tilauksen vastaan ja jättää minut rauhaan.Toivottavasti tämä ilmiö ei leviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomalaisella on reviiri! Jos tarjoilija alkaa tunkea pöytään, lähden ovesta ulos justiinsa. Pois siitä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en ainakaan ravintolaan tule kertomaan tarjoilijalle todellakaan sitä miten menee, no smaal talkkina menee mutta kyllä sen tilauksen voi ottaa ihan seisten ja pysytään asia linjalla. Jos olemme ystävä porukalla niin ei tarvita siihen tarjoilijaa muuhun kuin siihen mitä yleesäkkin eli ottamaan tilaukset ja tuomaan sovitut tilaukset pöytään, ehkä jopa laskun voi tuoda lopuksi:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (244)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Tämä keskustelu on samaa tasoa kuin litteämaan kanssa oli. Juupas. Eipäs. Juupas... Onneksi tämä on keskustelupalsta, ... Lue lisää...
Littana vai lättänä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image