Oulu

Pyöräilimme poliisin kanssa läpi tulevan Linnanmaan baanan – missä ovat reitin pahimmat vaaranpaikat?

Kaleva pyöräili tulevan baanan läpi ylikonstaapeli Matti Kiljusen kanssa. Kuvassa Pohjantien alikulkutyömaa Niittyaron ja Syynimaan kohdalla. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 3.7.2018 7:59
Maiju Ylipiessa

Maisemat ovat kauniit, mutta tuuli kova – varsin tyypilliset oululaiset pyöräilyolosuhteet siis.

Olemme lähdössä pyöräilemään läpi tulevaa pyöräilybaanaa Oulun keskustasta Linnanmaalle ylikonstaapeli Matti Kiljusen kanssa, joka on lupautunut mukaan arvioimaan reitin liikenneturvallisuutta ja mahdollisia vaaranpaikkoja.

Oulun poliisilaitoksen liikenneyksikön ylikonstaapeli kuvailee itseään satunnaiseksi pyöräilijäksi. Yleisesti ottaen hän pitää Oulun pyöräilyturvallisuutta hyvänä: siihen nähden kuinka paljon täällä pyöräillään, poliisille ilmoitettuja onnettomuuksia on suhteellisen vähän.

Linnanmaan baana muodostaa yhtenäisen pyöräreitin torinrannasta yliopistolle. Ensimmäinen kahden kilometrin pätkä Linnanmaan päässä valmistuu jo elokuussa, keskusta-Alppila-väli todennäköisesti ensi vuonna.

Reitti kaartaa ensin torinrannasta Linnansaaren, Raatin, Kuusisaaren ja Toivoniemen kautta Tuiraan, jossa kevyen liikenteen väylä risteää Koskitien kanssa. Pyörätien jatkeella pyöräilijän pitää väistää molemmista suunnista tulevia autoja, mutta aina pyöräilijät eivät sääntöä muista – tai tottele.

– Se on tyypillisin pyörän ja auton törmäykseen johtava tilanne, jossa pyöräilijä on syyllinen onnettomuuteen. Yllättävän vähän niitä kuitenkin sattuu, Kiljunen sanoo.

Oulun poliisilaitoksen liikenneyksikön ylikonstaapeli Matti Kiljunen kuvailee itseään satunnaiseksi pyöräilijäksi. KUVA: Jukka Leinonen

Tässä risteyksessä pyöräilijää saattaa hämmentää myös se, että vain toisella puolella pyörätienjatketta on kolmio – mutta pohjoisen suunnasta suojatielle tullaankin kadulta, ja pyörätie jatkuu vasta vähän matkan päässä pohjoisempana.

Kolmio velvoittaa kaikkia ajoneuvoja väistämään risteävällä tiellä kulkevia, mikä koskee myös polkupyörää. Nyt autoja ei tule, joten pääsemme ylittämään tien liukkaasti nousematta pyörän selästä.

Baanan keskustasta Alppilaan ulottuvan tieosuuden tarkempi suunnittelu on nyt käynnistymässä. Sen vilkkaimmat risteykset ovat Koskitien ja Valtatien ylitykset, joiden tarkoista järjestelyistä ei ole vielä tehty päätöksiä.

– Kaikki kadut puntaroidaan tapauskohtaisesti. Valtatie on autojen pääväylä, joten luultavasti pyöräilijöille tulee väistämisvelvollisuus, arvelee Oulun kaupungin projekti-insinööri Jukka Aitto-oja.

Matka jatkuu Tuirasta Alppilaan. Saavumme Kaarnatien ja Tervahovintien risteykseen, joka on Matti Kiljusen mukaan reitin vaarallisin.

– Tässä on sattunut tältä reitiltä eniten poliisille ilmoitettuja kevyen liikenteen loukkaantumisia. Ei kuitenkaan hirveästi.

Tervahovintien ja Kaarnatien risteys. KUVA: Jukka Leinonen

Toukokuussa risteykseen on tullut yksi Oulun uusista ylpeyksistä, supersuojatie. Kuinka suuri vaikutus näillä uutuuksilla nyt sitten poliisin näkökulmasta on?

– Samalla laillahan siinä risteävät autot ja kevyt liikenne, mutta tuohan se selkeyttä, kun jalankulkijat ja pyöräilijät eivät uusien kaistajärjestelyjen ansiosta kulje sikin sokin, Kiljunen arvioi.

Palautetta supersuojateistä ei ainakaan poliisille ole vielä tullut, ei hyvää eikä huonoa.

– Yleensähän silloin kaikki on hyvin, kun ei tule palautetta, Kiljunen toteaa.

Liikennevalo-ohjauskaan ei ratkaise kaikkia tilanteita. Kaarnatietä keskustaan päin ajava paku on kääntymässä oikealle kohti Toppilaa. Kevyelle liikenteelle palaa vihreä valo, mutta auto kääntyy silti pyöräilijän eteen.

Auton ja polkupyörän välisissä onnettomuuksissa, joissa auton kuljettaja on syyllinen, yleisimpiä ovat juuri sellaiset, joissa auto on ollut kääntymässä oikealle.

– Autoilijoilla oikealle kääntyminen on hankalin paikka. Pään pitäisi pyöriä kuin hyrrä, Kiljunen kuvailee.

Ylikonstaapeli Matti Kiljunen peräänkuuluttaa tarkkaavaisuutta. KUVA: Jukka Leinonen

Puhtain paperein eivät tästä risteyksestä selviä pyöräilijätkään. Eräs ei malta odottaa vihreää, vaan polkaisee punaisten valojen palaessa tyhjän kaistan poikki jo liikenteenjakajalle asti odottelemaan. Autoliikenteen tauotessa toiseltakin kaistalta pyöräilijä polkaisee punaisia päin ja jatkaa matkaansa keskustan suuntaan.

– Tässäkin on tehty hieno systeemi, mutta kaikkien pitäisi myös noudattaa niitä liikennesääntöjä, Kiljunen huokaa.

Jatkamme Tervahovintien risteyksestä kohti Linnanmaata. Vähän matkan päässä on toinen riskipaikka, kun pyörätie risteää Niittyaron urheilukentälle kaartavan Kaarnatien kanssa: autot tulevat pyöräilijän näkökulmasta takaoikealta ja pyörät autoilijalle takavasemmalta. Tähän risteykseen on baanan myötä tulossa muutos, kun autoista tulee väistämisvelvollisia.

KUVA: Anne Leppänen ja Marika Säkkinen

Moottoritien alikulusta ei pääsekään läpi, sillä baanan rakennus on täällä jo täydessä käynnissä. Poljemme kiertoreittiä tien toiselle puolelle, jossa on tekeillä baanan ainoa kokonaan uusi tieosuus, muutaman sadan metrin pätkä heti moottoritien kyljessä.

Baana tulee päättymään Linnanmaantien alikulkuun kampuksen reunamille. Oulun ammattikorkean tulevan muuton jälkeen Linnanmaan kampuksella opiskelee ja työskentelee syksystä 2020 alkaen noin 20 000 henkeä.

Pyöräbaana tulee supersuojatien tapaan erottamaan pyöräilijät jalankulkijoista.

Pyöräilijöille tulee molempiin suuntiin, kaistat jotka päällystetään supersuojateistä tutulla punertavalla sävyllä koko pituudeltaan. Reittiä myös levennetään ja valaistusta parannetaan. Miltä kuulostaa poliisin korvaan?

– Kaikki on hyväksi, missä erotellaan eri liikennemuodot omille väylilleen. Onnettomuuden vaara on silloin paljon pienempi, Matti Kiljunen tiivistää.

Talvi tuo pyöräbaanalle lisähaastetta, kun lumi ja jää peittävät tiemaalaukset. Silloin pitää vain muistaa seurata liikennemerkkejä entistä tarkemmin.

Sopu sijaa antaa, vanha sanonta kuuluu. Liikenteessä se taitaa kuitenkin mennä toisin päin: sija sopua antaa.

Lue myös: Oulun pääreiteille uudet opasteet ensi kesänä

Linnanmaan baana

Keskustasta Linnanmaalle ulottuva pyöräilyn laatukäytävä valmistuu vuonna 2019. 

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan noin 2 km pitkä yhteysväli Linnanmaantien ja Tervahovintien välille. Sen rakennustyöt ovat alkaneet ja valmistuvat elokuussa. 

Toisen vaiheen tarkempi suunnittelu on nyt käynnistymässä, ja valmistunee tämän vuoden puolella. Tervahovintieltä Torinrantaan ulottuva osuus on noin 3 kilometriä pitkä, ja se rakennetaan ensi vuonna. 

Pyöräily ja jalankulku erotetaan toisistaan ja pyöräväylän osuus päällystetään punaisella asfaltilla. Samalla väylää levennetään ja valaistusta parannetaan. 

Hanke toteutetaan valtion ja kuntien yhteisellä MALPE-rahoituksella. 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (169)

On kummallista, että pyöräilijöitä haukutaan aina siihen tyyliin, että he eivät osaa liikennesääntöjä. Itseni voitte jättää tuosta ryhmästä pois. Ajan autoa, moottoripyörää, polkupyörää sekä traktoria joskus ystävälle avuksi. Kaikilla näillä kulkuvälineillä liikkuessani minulla on ongelmia autoilijoiden kanssa. En silti väitä että kaikki eivät osaa sääntöjä, vaan osa on niin säännöistä välittämättömiä, että ihan puistattaa. Esimerkiksi parkkipaikalla ajamisen sääntöjä ei osata tai haluta osata. Esimerkkinä Limingantullin Prisman parkkipaikka, siellä ajetaan ihan Arinalaisten omien sääntöjen mukaan. Ja risteys käyttäytyminen, huh huh... Kyllä naamat ovat tarpeen, pyöräily ja kävely pitäisi erottaa Oulussa kokonaan autoilusta, jotta se olisi turvallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todella kannatettava reitti ja suunnitelma, joka auttaa opiskelijoita, joilla ei ole autoa. Keskustasta tällä reitillä polkee 15 - 20 minuutissa Linnanmaalle. Hieno homma!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikennesääntöjen kannalta olisi selkeintä, etteivät pyöräilybaanat olisi kevyenliikenteenväyliä. Sen sijaan ne olisivat teitä, joilla moottoriajoneuvolla ajo on kielletty. Pyöräilijöille punainen keskiosa. Reunoille valkoisen sulkuviivan taakse vähintään metrin levyiset harmaat pientareet jalankulkijoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä noista uusista systeemeistä ole paljon apuja. Yhtä sekamelskaa kun on enemmän pyöriä liikkeellä. Kuvakin sen osoittaa - ajetaan vastaantulevalla pyöräkaistalla! Pitäisiköhän nuo polkupyörän kuvat kääntää 90 astetta osoittamaan ajosuuntaa? ;Menisikö paremmin jakeluun.Keskustassa ajellaan yksisuuntaista katua autoja vastaan. Esimerkkejä näkee joka ikinen päivä autoillessa. Pitäisikö pyöräilijöiden suorittaa joku pyöräpassi, kuten esim. tulityökortti, turvallisuuskortti, hygieniapassi, anniskelupassi jne... Hinta jotain 50 egee. Paikkailtais samalla valtion ja kuntien/kaupunkien kassaa vastineeksi kevyenliikenteen väylien rakentamisesta ja ylläpidosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossa ei ole vastaantulijaa
Autoilijat ajaa vastaantulijan kaistalla vaikka on auto tulemassa
aina leveäkaistatiellä,rekkaa esim ei voi ohittaa koskaan siinä jos
auto tulee vastaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä rekankin voi ohittaa leveäkaistatiellä niin, ettei ylitä keskiviivaa.

Tuleeko ketään vastaan, vaikka suoralla ei vastaantulijaa näy? Todennäköisesti tulee, mutta etäisyyttää voi olla niin paljon että ohituksen voi tehdä turvallisesti. Joskus suora voi olla niin pitkä että vaikka valot näkyy, niin hyvin ehtii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki on keskittynyt rakentamaan uusia kevyenliikenteenväyliä ja supersuojateita. Sinänsä hyvä, mutta pitäisi lähteä korjaamaan rikki menneitä kevyenliikenteenväyliä - uutta asfalttia kun näyttää riitävän vain autoteiden korjaamiseen. Kaupungissa on kilometreittäin huonokuntoista kevyenliikenteenväylää, joiden railoja, kuoppia tai töyssyjä ei vaan korjata, vaikka palautetta antaa. Ei se kauheasti lämmitä, että tulee baanaa ja supersuojatietä, jos muuten 10 kilometrin matkalla yli 100 töyssyä, kuoppaa, halkaeamaa tai railoa, jotka löyvät pyöräilijää ns. käsille ja perseelle asti. Uutta asfalttia riitti mm. Teuvo Pakkalan kadun autotielle, mutta ei rupupskassa kunnossa olevalle pyörätielle.

Sitten, autoilijat - useat teistä moittii, että pyöräilijät eivät tunne sääntöjä tai noudata niitä. Ette tekään näytä, niin reteesti ajelette kolmion takaa päälle, esim. liikenneympyröissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Esitän, että Oulu ei pariin vuoteen rakenna uutta kevyen liikenteen väylää, vaan remontoi olemassa olevaa. Esim. Ruskonniitty-Alakyläntie -väli on katastrofi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä. Oulun pikkuruisia liikenneympyröissä saa kyllä polkupyöräilijänä olla tarkkana. Oikealta ja vasemmalta koetetaan ajaa päälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotain tälläistä pyöräilijänä olen toivonut.
Oulu on edelläkävijä tässäkin asiassa.
Oulu on ihmisen kokoinen kaupunki.
Pyörällä mennään vauhdilla ydinkeskustasta Linnanmaalle noin 15 minuutissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenhän jotkut vääntää rautalangasta oikein ongelmia tästäkin.
Tämä on jotain ainutlaatuista ja turvallisuus lisääntyy.
Samoja reittejä on ajettu, mutta nyt on kaikki kunnossa ja merkintä on Suomen paras.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo ei turvallisuutta lisää yhtään, kun tiedetään minkälaisia kohnoja tuollakin on liikenteessä.
Oulussa on vielä paljon opittavaa miten pyöräreitit tulee järjestää ja opastaa, tämä on Oulussa vielä lapsen kengissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten niin Oulu on edelläkävijä tässä asiassa? Helsingissä yli viisi baanaa ja Kaupunki pyörät, Kuopioon suunitellaan kaupunki pyöriä ja varmaan baanakin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenkähän "supersuojatie" on huomioitu tieliikennelaissa? En ole tähän mennessä löytänyt siitä minkäänlaista mainintaa. Valistakaapa hereillä olleet.

Sikäli kun tieliikennelaki ei tunne "supersuojatietä", ei sillä saa olla tieliikenteessä minkäänlaista painoarvoa.

Lienee Oululaisten höyrypäiden keksintöä koko juttu?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se supersuojatie mitenkään muuta tieliikennelakia. Hoksauttaa vaan paremmin kevyttäliikennettä ja toivottavasti myös autoilijoita. Tosin ei siitä talvella ole mitään hyötyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimi "supersuojatie" on kyllä harhaanjohtava. Ihan tulee se käsitys että väistämisvelvollisuus on aina jollakulla muulla, kuin mulla, vaikka eihän se niin mene.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja ei se Oululaisten keksintö ole Helsinki oli en simmäinen missä Supepsuojatie ja pyöräbaana otettiin käyttöön. Supersuojatiellä pyöräilijälle vaihtuu mahdollisimman nopeasti vihreä valo ja tie kivetykset on otettu pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno asia tuo pyöräreitti, se täytyy käyvä testaan kun se valmistuu. Mutta saakohan pysäkkien kohalla ajjaa autokaistalla sen kohalla, kun onnikkaan menijät seisoo porukalla siinä pysäkin eessä liikkumatta niinku kuivuneet puun oksat?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (169)

Uutisvirta

75
Mielikuvat, populismi ja politiikan ääripäät puhuttivat keskustalaisessa kesäillassa – Sipilä: "Maailmankirjat ovat eri asennossa kuin neljä vuotta sitten"
52
Pääministeri Rinne uskoo, että sivu suun menneet johtopaikat edesauttavat Jutta Urpilaisen pääsyä komissaariksi
50
Puheenaihe: Tarvitaanko Suomeen kaivosvero?
30
Törkeästä veropetoksesta epäilty mies pakeni nuuskalastin kanssa, oli ajaa tullimiesten päälle Tervolassa – poliisi tutkii asiaa murhan yrityksenä
28
Vuodetut asiakirjat luovat karun kuvan sopimuksettoman brexitin vaikutuksista – Britanniaa saattaa uhata pula polttoaineesta, ruuasta ja lääkkeistä
18
Sammaltien muuttaminen yleiskaavassa työpaikka-alueeksi huolettaa asukkaita – "Uusia rakennuslupia voi nykytilanteessa saada, mutta hakijaa informoidaan yleiskaavasta, ympäröivästä alueesta ja siihen liittyvistä riskeistä"
14
Lapsen ei tarvitse opettaa itseään, muistuttaa Opetushallitus – opetusneuvos teroittaa opettajien roolia: "Kaiken pitää olla suunniteltua"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: 
Maan pohjois- ja länsiosassa etelätuuli on voimakasta aamulla ja aamupäivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Hoitajien palkkoja pitää leikata

Tuollaisia juttuja tulee, kun tietyt ihmisrymät ei käytä kondomia Lue lisää...
Skeptikko

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image