Oulu

Punainen pyöräbaana jatkuu Raksilasta Mäntylään – kaupunki hakee 1,8 miljoonan euron hankkeeseen valtion avustusta

Mäntylän baana yhdistyy keskustassa jo toteutettuun Maikkunbaanan pätkään. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 17.9.2019 17:56
Antti Ervasti

Kaupungin punaiset polkupyörävaltatiet saavat ensi ja seuraavana vuonna jatkoa Mäntylän suuntaan, mihin haetaan valtion avustusta.

Viime vuosina kaupunkikuvaa kaunistaneet punaiset polkupyöräreitit jatkuvat tulevina parina vuonna Mäntylään kurottavalla Mäntybaanalla.

Mäntybaana 1:ksi nimetty pyöräreitti on Raksilasta Mäntylään ulottuva 2,5 kilometrin mittainen polkupyöräbaana. Se rakennetaan nykyisen pääpyörätielle, jonka katsotaan olevan laatutasoltaan puutteellinen.

Uusi baana yhdistyy keskustassa jo toteutettuun Maikkubaana 1:een, ja sen arvioidaan kokoavan pyöräilijöitä keskustasta ja lähikaupunginosista viiden kilometrin säteellä.

Mäntybaanaa aiotaan jatkaa myöhempinä vuosina Kaakkurin keskukseen saakka.

Oulun kaupungin yhdyskuntalautakunta päätti tiistaina hakea rahoitusta Mäntybaana 1:lle liikenne- ja viestintävirastolta.

Hankkeen kustannukset ensi vuodelle ovat 1,5 miljoonaa euroa, mihin haetaan valtiolta avustusta 287 500 euroa kaupungin osuuden ollessa 1 212 500 euroa. Vuodelle 2021 kustannuksia jäisi 300 000 euroa, johon valtiolta haetaan 57 500:ta euroa.

Jo toteutetun Linnanmaan baanan kaveriksi kaavaillaan useita eri baanoja. KUVA: Ella Jokinen

Kaikkiaan kahden vuoden hanke tullee maksamaan 1,8 miljoonaa euroa.

Kaupunki haki ja sai viime vuonna valtion rahoitusta vastaavanlaiseen baanahankkeeseen, tänä vuonna toteutettuun Keskusta–Linnanmaa -välin pyöräbaanaan.

– Jos rahoitusta ei tule, sitten ollaan ilman. Uskon hankkeen silti toteutuvan. Koetamme saada kaikki olemassa olevat rahoituskanavat käytettyä hyväksi, kaupungin liikenneinsinööri Erkki Martikainen sanoo.

Mäntybaanaa kuvaillaan nopeaksi ja laadukkaaksi, mikä tarkoittaa, että väylällä on tavallista kevyen liikenteen väylää enemmän tilaa. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden puoliskot on selvästi erotettu toisistaan siten, että pyöräkaista on punainen.

Kaupungin pyöräbaanojen punaista väriäkin on kahdenlaista: keskustassa väri on kirkkaampi, mutta Linnanmaalle johtava väylä hillitympi punainen. Mäntybaanan sävy tulee olemaan jälkimmäistä.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (111)

Mäntylään oli postiljoonintielle spräyätty merkit pientareelle, tonttien ja ajotien väliin. Mitenhän ne tuohon väliin meinaavat mahduttaa. Oli metrin levyinen kaista merkattu. Menevät läheltä tonttien aitoja. Tulee monet kolarit kun alkavat kadulla asuvat peruuttaa aamulla autoja pyörätielle.
Ei tuolle pätkälle kannatta tuommosta kapeaa rakentaa. Ei mahdu

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno homma kun hankkeen rahoittamiseen käytettävät peltipoliisit asentaa Oulun energia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuulemani mukaan baanaa jatketaan Ruskotunturin huimaaviin korkeuksiin tunturia kiertävänä serpentiininä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä asia, sillä Lintulammentien/Madetojan kadun kevyen liikenteen määrä on kasvanut vuosi vuodelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hölmöläisten hommaa kylvää velkarahaa maalattuihin pyöräteihin.😁

Peruspalvelut on laitettava kuntoon.
Tavallinen pyörätie kelpaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki voisi määrätä oman lain. Sähköpyörät autojen sekaan! Vain manuaalikuskit pyöräteille. Henkeensä saa varoa. Ennen varoiteltiin lapsia autoista nyt pyöristä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tehkää myös sähköpotkulaudoille siniseksi maalatut tiet kun rahaa näkyy olevan. Voiko enää turhempaa hanketta olla, tälläkö sitä pyritään Euroopan kulttuuripääkaupunkiksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän tämä voi olla totta, samaan aikaan kaupunki hakee säästöjä, kyllä on pärjätty ilman punaisia pyöräteitäkin.
Suunnatkaa ne rahat vaikka vanhustyöhön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On pöljää rakentaa näitä baanoja nykyisessä taloustilanteessa siinä mittakaavassa mitä nyt on tehty. Toivottavasti valtio ei anna latiakaan rahaa tähän hankkeeseen. Miksi muuten rahaa ei haeta suoraan Euroopan Unionilta?
Muutaman satasen tai korkeintaan tuhatlappusen verran rahaa nielevä laituriremontti Varjakansaaressa saa odottaa tekijäänsä kun ei ole muka rahaa ja nyt sitä rahaa halutaan laittaa näihin baanoihin miljoonia. Laituri on ollut vuosia käyttökiellossa huonon kuntonsa vuoksi niin eikö tuo olisi sama jo viedä pois koko laituri.
Eikö kuitenkin olemassa olevia rakenteita pitäisi pitää kunnossa ennen kuin aletaan tekemään uusia, joita sitten mahdollisesti ei voidakkaan pitää kunnossa kun sitä rahaakaan ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järjetöntä rahan käyttöä. Ihan kuin kaupungilla olisi ylimääräistä rahaa, vaikka tilanne on täysin päinvastainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on hyvä pyytää rahaa kun sen jakajina häärii cityvihreät ym samanhenkiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä on ollut kävellä ja ajaa baanaa, kiitos Erkille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan loistava hanke! Oululaisena voisi vaikka osallistua "kolehtiin" näitten pyöräteiden/jalakulkuväylien rakentamisessa!! Onse nii hieno juttu!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (111)

Uutisvirta

14:15
Perjantaina luvassa myrskyä isossa osassa Suomea – sää viilenee selvästi ensi viikolla
14:11
Kaako Kakolla on ollut vaisu alku NHL:ssä – arki iski vasten jääkiekkoilijatähden kasvoja
14:09
Tältä näyttää Lontoon läheltä löydetty kuolemanrekka - 25-vuotiasta kuljettajaa epäillään murhista
14:02
Näin oikeusministeri Henriksson torjuisi ylivelkaantumista: Lapsille säästöpossuja, nuorille vähintään toisen asteen koulutus ja pienyrittäjille toinen mahdollisuus
13:37
Oulun kaupungin tahto toteutui – Kärpät lopetti haaparantalaisen Nuuskakairan tukun mainosten esittämisen Raksilan jäähallissa
13:32
Tuulivoimayhtiöiltä kova arvio: Yli puolet Suomen sähköstä mahdollista tuottaa tuulella vuonna 2030 – Suomeen on tehty lyhyessä ajassa lähes 1,5 miljardin tuulivoimainvestoinnit
13:12
Britannian poliisi löysi 39 ruumista rekan kontista – kuljettaja on pidätetty ja poliisi on aloittanut murhatutkinnan
31
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
25
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
19
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
16
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta
15
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt
14
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

120 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image