Oulu

Punainen baana Linnanmaalle valmistui, viimeiset osuudet pääl­lys­tet­tiin Alppilassa – "Joitain vii­meis­te­ly­töi­tä on vielä jäljellä"

Viiden kilometrin mittainen pyöräilybaana valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan. Liikenneinsinööri Harri Vaarala arvioi, että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 10.10.2019 6:07 | Päivitetty 10.10.2019 11:35
Mirko Siikaluoma

Oulun torinrannasta Linnanmaalle vievä pyöräilybaana saatiin lopullisesti valmiiksi lokakuun ensimmäisellä viikolla. Viimeiset osat pyöräilybaanan punaista asfaltointia avautuivat liikenteelle Alppilan Kaarnatiellä.

– Joitain viimeistelytöitä on vielä jäljellä, mutta nyt pyöräilijät pääsevät ajamaan koko matkan Torinrannasta Linnanmaalle asti, hankkeen suunnittelusta vastannut Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo.

Valmistunut pyöräilybaana on koko mitaltaan viisi kilometriä ja se kulkee torinrannasta Tuiran ja Alppilan kautta Linnanmaalle. Hanke valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan, Vaarala arvioi että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran.

KUVA: Iida-Karoliina Tornberg

Viimeisenä valmistuneen Alppilan Kaarnatien tieosuudella yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tiehen ajoratamuutoksia. Pyöräilijöiden täytyi kulkea osuudella töiden ajan kiertotietä pitkin.

Pyöräilybaana helpottaa paitsi Linnanmaalle ja takaisin kulkevien opiskelijoiden, mutta myös kaupungin pohjoispuolelta keskustassa töissä käyvien kulkemista pyörällä, Vaarala korostaa.

– Linnanmaan Baanan tavoitteena on ollut, että jalankulku- ja pyöräväylän yhteenlaskettu leveys olisi 5,6 metriä. Jossain paikoissa, kuten alikulkujen ja siltaosuuksien kohdalla tähän tavoiteleveyteen ei olla päästy, Vaarala kuvailee.

Punaisen pyöräilybaanan viimeiset osat valmistuivat lokakuun ensimmäisellä viikolla Alppilan Kaarnatiellä, jossa yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tien ajoratojen muuttamista. KUVA: Jarmo Kontiainen

Oulun kaupunki on saanut positiivista palautetta pyöräilybaanan toiminnasta ainakin pitempään käytössä olleiden pätkien osalta. Pyöräilijät ovat suhtautuneet ymmärtäväisesti myös rakennustöistä johtuviin kiertoteihin ja muutoksiin.

– Pyöräilijät ovat ymmärtäneet, että tätä tehdään heidän edukseen ja vähän kärsittyään päästään nauttimaan, Vaarala kiittelee.

Oulun kaupungin ensi vuoden investointisuunnitelmaan on merkitty Raksilasta Mäntylän suuntaan menevän pääpyöräilyreitin rakentaminen. Mäntybaana 1:ksi nimetty pyöräreitti kulkisi nykyistä pääpyörätietä Kainuuntieltä tieltä Leevi Madetojan kadun suuntaisesti kohti Poikkimaantietä.

– Mäntylän pyöräbaanan kustannusarvio on noin 1,8 miljoonan paikkeilla. Rakennustöitä ei ole vielä kilpailutettu. Baanan pitäisi valmistua ensi kesän aikana tai viimeistään vuoden 2021 puolella, Vaarala toteaa.

Mäntybaana 1 yhdistyy keskustassa jo toteutettuun Maikkubaana 1:een ja sitä jatketaan myöhemmin Kaakkurin keskukseen saakka.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (82)

Hienoa, että tällaisia rakennetaan, olen ylpeä Oulu!! Liukkauskeskustelu on täysin perätöntä. Kokemukseni ja näkemäni mukaan ongelma on pyöräijijöissä itsessään, mikäli nurin mennään. Kuten aina, kun lämpötila, muu olosuhde vaatii, täytyy ottaa ne laput silmiltä ja sopeuttaa ajotapa tilanteen mukaiseksi!! Keskikesällä, aurinkoisella kuivalla kelillä olen saanut todistaa "koheltajien" nurinmenoja kolme eri kertaa. Ei jalankulkijoiden takaa voi yksinkertaisesti ajaa kuin reikäpää, samoin muiden pyöräilijöiden takaa ns. hiljaa hiipien. se on aina takaa tulevan vastuulla mikäli sattuu jotain. Nämä pyöräilyvaatteissa, kypärä päässä, juomapullo mukana olevat, jotka luulevat olevansa kilpapyörä "cool- imitsillä" matkassa olevat ja jotka pujottelevat vauhdikkaasti muiden seassa, ovat vastuuttomia!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onpas taas ahdasmielistä keskustelua. Autoilijoilta ei ole pois pyöräbaana eikä moottoritienremontti pois pyöräilijöiltä. Oulukin on sen verran harvaan asuttu pitäjä, mutta kyllähän se harmittaa, kun joku toinen on yhtäaikaa samassa risteyksessä. Tuskin kellään on niin kiire, etteikö 10 sekuntia hidastaisi ja kommunikoisi toisen tienkäyttäjän kanssa. Kiire kyllä loppuu myös kolarin seurauksena ja lopputulemana voi sanoa, että ajoin oikein vaikka toinen tienkäyttäjä loukkaantuisi vakavasti tai menehtyisi. Malttia pimenevään syksyyn kaikille ei meitä Oululaisia liikenteessä liikaa ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiehtova juttu miten mikä tahansa pyöräilyyn liittyvä saa Kalevan kommentoijat raivoihinsa.

Ei nämä erilaiset pyöräilyinfran parannustoimet vaikuta teidän elämään käytännössä mitenkään.

Joten miksi riehutte kommenteissa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika turhaa rahan tuhlausta. Sinne ei yhtään enempää ole menossa pyörällä oli baanoja tai tavallisia pyöräteitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaarallinen risteys, Tuiran hyvinvointipalvelu Kangastie 16 ja punainen Paana vierestä.
Hyvinvoinnin pihasta kulkee autoja,pyöräilijöitä, rollaattorilla kulkevia, kevelijöitä.
Pihasta kun tulee paanalle on "sopivasti" näköesteitä. Vahinko voi sattua kenelle vain, myös paanalla
kovaa vauhtia ajaville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun lukee juupas eipäs keskustelua ensin ihmetyttää tuo minä ensin, mutta kun npyöräily on lisääntynyt se porukka on myös lisääntynyt joilla ei oo käsitystä liikenteessä liikkumisestaa, niin ymmärtää miksi läheltä piti tilanteita ja vahinkoja sattuu.
Saa nähä meneekö kaikkien väylien hiekotukseen varatut eurot noiden punaisten väylien hiekotukseen ja lumiauraukset kans.
Me väärillä suunnilla asuvat saamme tyytyä siihen , että tehdään ko keretään vastaukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaaduin maalatulla pyörätiellä aamulla kun se oli sateesta märkä. Olkaa varovaisia jos pyörätien pinta on märkä. En aja pyörällä enään sateella maalatuilla pyöräteillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulujoen ylittävän sillan jälkeen tuleva nousu tiukkine kaarteineen voi olla monen ulosajon paikka kunhan lämpötila putoaa pakkasen puolelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilla liikkujat Oulussa poltettu maan rakoon. Osassa kaupunkia suojatietä 20 metrin välein. Kaarnatieltä vaikeuksia kääntyä vasemmalle jatkuvan pyöröletkan takia muutama vuosi sitten tehtiin Tervahovintielle alikulkutunneli miksi naamaa ei viety sen kautta. Järjetöntä rahan polttamista

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ennenkin osattu pyöräillä ilman näitä punaisia paanoja,tosi kallista touhua,eikö olisi ollut näillekin rahoille tärkeämpiäkin kohteita??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki käyttää vuodessa lähes 1,5 miljardia rahaa.

Miksi pyöräinfra ei saa olla yksi rahankäyttökohde? Se, että sinä et pyöräile, vaan ajat 300 metrinkin matkan autolla, ei ole syy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki hyvät ulkoilureitit kävellen/pyörällä/rullaluistimilla oli koko kesän tukossa näiden baanahankkeiden takia ja nyt kun baanat on valmiit kelit onkin sitten mitä on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko kuullut vuodenajoista?

Nämä toistuvat joka vuosi. Ei voi olla yllätys, että lokakuussa voi olla ankeita kelejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki on OK ja hyväksyttävää, kunhan ei vain jollekin muulle tule tästä etua, etuajo-oikeutta tai muuta hyötyä kuin Minulle!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väistämissäännöt on voimassa edelleen vaikka olisi minkä värinen tie. Tuo ei anna etuajo-oikeutta ja pyörä on ajoneuvo, sen mukaan pitää ajaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (82)

Uutisvirta

9:32
Ministeri Matti Ahde siunataan haudan lepoon, eduskunnassa ja valtioneuvostossa suruliputus
8:59
Mies jäi kiinni rattijuopumuksesta kaksi kertaa puolentoista tunnin sisällä Oulussa – poliisi pysäytti myös muita päihtyneitä kuljettajia viikonloppuyönä
8:10
Kiinassa koronavirukseen kuolleita on jo yli 40, tartunnan saaneita lähes 1300 – Wuhaniin lennätetty 450 Kiinan armeijan lääkintähenkilöä
8:00
Kokoomus hakee nyt pehmeämpää imagoa – puoluesihteeri on kypäräpäinen pappi vain, koska harrastaa ratsastusta Tilaajille
8:00
Vihreiden puoluesihteeri sai tulikasteensa lakkauttaessaan Vihreän Langan: "Lehdestä säästyneitä varoja ei laiteta someen" Tilaajille
8:00
Vasemmistoliiton uusi puoluesihteeri luuli pääsevänsä vetämään henkeä – joutuikin heti tositoimiin hallituskriisin takia Tilaajille
8:00
Perussuomalaisten puoluesihteeri vertaa tehtäväänsä siivoojan työhön: "Parhaimmillaan sitä ei huomaa, kun hommat toimivat" Tilaajille
15
Suomalaisille ilmanpuhdistimille ryöpsähti kova kysyntä Kiinassa – jättivaltioon tilattu satoja laitteita torjumaan koronaviruksen leviämistä
14
Oulussa aletaan jakaa paketteja sähköavusteisella konttipyörällä Armadillolla – pyörä vie alle kolmasosan jakeluauton vaatimasta tilasta
6
Kauppakortteli Pekurin ylimpään kerrokseen tulee uusi ravintola – ovet avataan maaliskuussa
4
Koronaepidemian lähde löytyy kiinalaistorien "tautihautomosta" – ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet villieläinkaupan riskeistä pitkään
4
Ivalossa olevien kiinalaisturistien näytteissä ei ole koronavirustartuntaa – THL: Yksittäiset tartuntatapaukset Suomessakin mahdollisia
4
Wuhanin koronavirus rantautui Eurooppaan: Ranskassa vahvistettu kaksi tartuntaa, Ruotsissa peruttu kiinalaisten ryhmien matka Norrbotteniin
3
Oulun yliopistoon hankittiin itseohjautuva auto, ja se on ensimmäinen askel uuden koulutusohjelman käynnistämisessä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Lukijakuvat

Katsotuin tänään

Koivut talvella
lukija

Uusin lukijakuva

Makuja

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

100 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Puhutko avoimesti raha-asioistasi?

Vähävaraiset ja pienituloiset eivät halua keskustella rahaan liittyvistä asioista. Lue lisää...
TOSI ON

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image