Oulu

Punainen baana Linnanmaalle valmistui, viimeiset osuudet pääl­lys­tet­tiin Alppilassa – "Joitain vii­meis­te­ly­töi­tä on vielä jäljellä"

Viiden kilometrin mittainen pyöräilybaana valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan. Liikenneinsinööri Harri Vaarala arvioi, että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran. KUVA: Jarmo Kontiainen
Oulu 10.10.2019 6:07 | Päivitetty 10.10.2019 11:35
Mirko Siikaluoma

Oulun torinrannasta Linnanmaalle vievä pyöräilybaana saatiin lopullisesti valmiiksi lokakuun ensimmäisellä viikolla. Viimeiset osat pyöräilybaanan punaista asfaltointia avautuivat liikenteelle Alppilan Kaarnatiellä.

– Joitain viimeistelytöitä on vielä jäljellä, mutta nyt pyöräilijät pääsevät ajamaan koko matkan Torinrannasta Linnanmaalle asti, hankkeen suunnittelusta vastannut Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo.

Valmistunut pyöräilybaana on koko mitaltaan viisi kilometriä ja se kulkee torinrannasta Tuiran ja Alppilan kautta Linnanmaalle. Hanke valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan, Vaarala arvioi että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran.

KUVA: Iida-Karoliina Tornberg

Viimeisenä valmistuneen Alppilan Kaarnatien tieosuudella yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tiehen ajoratamuutoksia. Pyöräilijöiden täytyi kulkea osuudella töiden ajan kiertotietä pitkin.

Pyöräilybaana helpottaa paitsi Linnanmaalle ja takaisin kulkevien opiskelijoiden, mutta myös kaupungin pohjoispuolelta keskustassa töissä käyvien kulkemista pyörällä, Vaarala korostaa.

– Linnanmaan Baanan tavoitteena on ollut, että jalankulku- ja pyöräväylän yhteenlaskettu leveys olisi 5,6 metriä. Jossain paikoissa, kuten alikulkujen ja siltaosuuksien kohdalla tähän tavoiteleveyteen ei olla päästy, Vaarala kuvailee.

Punaisen pyöräilybaanan viimeiset osat valmistuivat lokakuun ensimmäisellä viikolla Alppilan Kaarnatiellä, jossa yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tien ajoratojen muuttamista. KUVA: Jarmo Kontiainen

Oulun kaupunki on saanut positiivista palautetta pyöräilybaanan toiminnasta ainakin pitempään käytössä olleiden pätkien osalta. Pyöräilijät ovat suhtautuneet ymmärtäväisesti myös rakennustöistä johtuviin kiertoteihin ja muutoksiin.

– Pyöräilijät ovat ymmärtäneet, että tätä tehdään heidän edukseen ja vähän kärsittyään päästään nauttimaan, Vaarala kiittelee.

Oulun kaupungin ensi vuoden investointisuunnitelmaan on merkitty Raksilasta Mäntylän suuntaan menevän pääpyöräilyreitin rakentaminen. Mäntybaana 1:ksi nimetty pyöräreitti kulkisi nykyistä pääpyörätietä Kainuuntieltä tieltä Leevi Madetojan kadun suuntaisesti kohti Poikkimaantietä.

– Mäntylän pyöräbaanan kustannusarvio on noin 1,8 miljoonan paikkeilla. Rakennustöitä ei ole vielä kilpailutettu. Baanan pitäisi valmistua ensi kesän aikana tai viimeistään vuoden 2021 puolella, Vaarala toteaa.

Mäntybaana 1 yhdistyy keskustassa jo toteutettuun Maikkubaana 1:een ja sitä jatketaan myöhemmin Kaakkurin keskukseen saakka.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (81)

Onpas taas ahdasmielistä keskustelua. Autoilijoilta ei ole pois pyöräbaana eikä moottoritienremontti pois pyöräilijöiltä. Oulukin on sen verran harvaan asuttu pitäjä, mutta kyllähän se harmittaa, kun joku toinen on yhtäaikaa samassa risteyksessä. Tuskin kellään on niin kiire, etteikö 10 sekuntia hidastaisi ja kommunikoisi toisen tienkäyttäjän kanssa. Kiire kyllä loppuu myös kolarin seurauksena ja lopputulemana voi sanoa, että ajoin oikein vaikka toinen tienkäyttäjä loukkaantuisi vakavasti tai menehtyisi. Malttia pimenevään syksyyn kaikille ei meitä Oululaisia liikenteessä liikaa ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiehtova juttu miten mikä tahansa pyöräilyyn liittyvä saa Kalevan kommentoijat raivoihinsa.

Ei nämä erilaiset pyöräilyinfran parannustoimet vaikuta teidän elämään käytännössä mitenkään.

Joten miksi riehutte kommenteissa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika turhaa rahan tuhlausta. Sinne ei yhtään enempää ole menossa pyörällä oli baanoja tai tavallisia pyöräteitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaarallinen risteys, Tuiran hyvinvointipalvelu Kangastie 16 ja punainen Paana vierestä.
Hyvinvoinnin pihasta kulkee autoja,pyöräilijöitä, rollaattorilla kulkevia, kevelijöitä.
Pihasta kun tulee paanalle on "sopivasti" näköesteitä. Vahinko voi sattua kenelle vain, myös paanalla
kovaa vauhtia ajaville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun lukee juupas eipäs keskustelua ensin ihmetyttää tuo minä ensin, mutta kun npyöräily on lisääntynyt se porukka on myös lisääntynyt joilla ei oo käsitystä liikenteessä liikkumisestaa, niin ymmärtää miksi läheltä piti tilanteita ja vahinkoja sattuu.
Saa nähä meneekö kaikkien väylien hiekotukseen varatut eurot noiden punaisten väylien hiekotukseen ja lumiauraukset kans.
Me väärillä suunnilla asuvat saamme tyytyä siihen , että tehdään ko keretään vastaukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaaduin maalatulla pyörätiellä aamulla kun se oli sateesta märkä. Olkaa varovaisia jos pyörätien pinta on märkä. En aja pyörällä enään sateella maalatuilla pyöräteillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulujoen ylittävän sillan jälkeen tuleva nousu tiukkine kaarteineen voi olla monen ulosajon paikka kunhan lämpötila putoaa pakkasen puolelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilla liikkujat Oulussa poltettu maan rakoon. Osassa kaupunkia suojatietä 20 metrin välein. Kaarnatieltä vaikeuksia kääntyä vasemmalle jatkuvan pyöröletkan takia muutama vuosi sitten tehtiin Tervahovintielle alikulkutunneli miksi naamaa ei viety sen kautta. Järjetöntä rahan polttamista

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ennenkin osattu pyöräillä ilman näitä punaisia paanoja,tosi kallista touhua,eikö olisi ollut näillekin rahoille tärkeämpiäkin kohteita??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki käyttää vuodessa lähes 1,5 miljardia rahaa.

Miksi pyöräinfra ei saa olla yksi rahankäyttökohde? Se, että sinä et pyöräile, vaan ajat 300 metrinkin matkan autolla, ei ole syy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki hyvät ulkoilureitit kävellen/pyörällä/rullaluistimilla oli koko kesän tukossa näiden baanahankkeiden takia ja nyt kun baanat on valmiit kelit onkin sitten mitä on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko kuullut vuodenajoista?

Nämä toistuvat joka vuosi. Ei voi olla yllätys, että lokakuussa voi olla ankeita kelejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki on OK ja hyväksyttävää, kunhan ei vain jollekin muulle tule tästä etua, etuajo-oikeutta tai muuta hyötyä kuin Minulle!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väistämissäännöt on voimassa edelleen vaikka olisi minkä värinen tie. Tuo ei anna etuajo-oikeutta ja pyörä on ajoneuvo, sen mukaan pitää ajaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hirveä valitus kun kerrankin jotain laitetana isommin etenkin lapsille nuorille ja vanhuksille, jotka autolla eivät mihinkään pääse. Ja siinä sivussa joka ikiselle muullekin kuntalaiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (81)

Uutisvirta

15:25
Kokoomuksen Janne Heikkinen: Pääradan suunnittelu pitää laajentaa Ouluun asti, Limingan ja Oulun välille tarvitaan kaksoisraide
15:11
Stora Enson kunnossapitoyhtiön yt-neuvottelut päättyivät Oulussa – 24 työntekijää irtisanotaan
14:28
Pudasjärven lentokentän vuokraamisesta tehty päätös peruttiin – Suviseurat järjestetään alueella joka tapauksessa
13:40
Köllöttely sai riittää – ulkomailta sopimusta hamunnut Julius Junttila tuo ratkaisuvoimaa Kärppien hyökkäykseen jo torstain HIFK-ottelussa Tilaajille
13:37
Toimittajamme Etiopiassa: Niinistö vieraili paikallisessa koulussa – "Vaikka Suomi on kaukana, olemme ystäviä"
13:24
Rovaniemelle suunnitellulla miljardin euron Joulupukin valtiolla on pitkä matka tarusta todeksi – hankeyhtiöltä loppuivat rahat jo heti alussa, mutta toivoa on taas Tilaajille
13:08
Virolainen Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa – liikennealueeksi tulee koko maa
95
Pohjantiellä sattui kolmen auton peräänajokolari – onnettomuus ruuhkautti aamuliikennettä
43
Kärpät helpotti CHL-putoamisen tuskaa pelaajahankinnalla – Julius Junttila palaa oululaisjoukkueen riveihin
38
Apuja ei tullut Ranskastakaan, Kärpät Skellefteå-voitosta huolimatta ulos Mestarien liigan pudotuspeleistä – Manner: ”Emme pystyneet parempaan, joten emme jatkopaikkaa ansainneetkaan”
35
Näyttelijä Joose Mikkonen vastaa Merja Larivaaran syytöksiin työpaikkakiusaamisesta Oulun Teatterissa – "Puhelun soittaja hoiti luottamustehtäviään. Asiaa ei koskaan annettu anteeksi"
22
Uusi miljoonien eurojen kädenojennus Taidetestaajille – kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset halutaan jatkossakin mukaan testaamaan taidetta
18
Suomalaisten mielestä Euroopan unionissa on hyvä olla – eniten tavalliset kansalaiset arvostavat vapaata liikkuvuutta
18
Kaivosyhtiö Latitude 66 Cobalt jätti kolme varausilmoitusta laajoista alueista Pohjois-Suomessa – yhteenlaskettu pinta-ala 3700 neliökilometriä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image