Oulu

Poliisi: Melko kovalla vauhdilla va­lo­ris­teyk­seen ajanut pyöräilijä törmäsi kääntyvän auton kanssa, vietiin sai­raa­la­hoi­toon

Oulu 12.4.2019 7:25
Antti Pasanen

Pyörällä liikkunut nuori mies loukkaantui lievästi torstaina iltapäivällä törmäyksessä henkilöauton kanssa Tervahovintien ja Kaarnatien risteyksessä Alppilassa, kertoo poliisi.

Pyöräilijä oli lähestynyt poliisin mukaan kohtuullisen kovalla nopeudella valo-ohjattua risteystä. Hänelle paloi vihreä. Samaan aikaan risteykseen tuli niin ikään vihreällä valolla Kaarnatieltä Tervahovintielle kääntymässä ollut autoilija. 

Suojatiellä pyöräilijä osui auton lokasuojan kohdalle lentäen sen keulan ylitse kadulle. Hän loukkasi päätään ja jalkojaan. Sairaankuljetus vei miehen jatkohoitoon. 

Onnettomuutta tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Poliisin mukaan kääntyvä autoilija oli lähtökohtaisesti väistämisvelvollinen, mutta pyöräilijä oli tullut suhteellisen kovaa vauhtia risteykseen. Osapuolten ajonopeuksilla voi olla tilanteen selvittelyssä merkitystä, eli onko pyöräilijän ollut mahdollista tulla autoilijan havaitsemaksi, poliisin johtokeskuksesta todetaan.

Onnettomuuden selvittely ja osapuolten kuulemiset ovat vielä kesken.

Liikenneonnettomuus sattui torstaina kello 16.10 aikaan. Alkoholilla ei ollut osuutta tapahtumiin.

Auto ja pyörä vaurioituivat törmäyksessä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (167)

Tämä kommentoija lakilukija on melko totaalisen kujalla liikennesäännöistä ja liikenteestä yleensäkin.
Lukekaa tuon kommentteja ja jos noilla ohjeilla toimittaisiin, niin onnettomuuksia olisi joka risteyksessä jatkuvasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kainalossako pyöröilijällä se kääntyvä auto oli,
kun sen kanssa törmäsi
johonkin

nykypyöräilijöitähän eivät koske mitkään säännöt....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta kommentoit eivät pyöräilijät todellakaan tajua liikennesäännöistä mitään. Tässäkin tapauksessa ajoi autoilijan päälle.
Nämä pyöräilijää puolustavat ovat itsekin pyöräilijöitä ja huomaa kyllä ettei mitään hajua ole miten liikenteessä käyttäydytään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo vauhdila pyörällä poukkoilevat välillä aivan käsittämättömällä tavalla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti ei tule vastaan tälläistä tilannetta itselle, sitä kun yrittää parhaansa mukaan tähyillä autoilijana ettei kukaan oman elämänsä oikeussankari tykitä spandeksipöksyissä alle. Molemmat kun varoo niin sillon yleensä vähemmän sattuu, jos pelkästään toinen varoo niin sillon käy hups paljon useemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alkaa olla taas se aika vuodesta, että saa varoa Spandexeja liikenteessä. Polkevat kuin raivohullut ja katsovat vain omaa kierroslukumittariaan pyöräillessä. Näistä ei ole pelkästään vaaraa autoille vaan myös lapsille ja jalankulkijoille pyöräteillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olikohan pyörällä valot?
Spandex asusteiset pyöräilijät ovat yleisesti kovaa vauhtia suhaavat jotka
Väistelevät ja läheltä piti tilanteita on jalka/pyörätiellä useita. Pitäiskö baanalle laittaa nopeusrajoitus?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei minulla vaikuta kyllä spandexit vauhtiin, mutta pyrstö ei kipeydy pidemmillä matkoilla. Ideana on pehmuste haaroissa ja kapeat lahkeet, jotka eivät sotkeudu ketjuihin. Ihmetyttää, miksi pyöräilyhousut herättävät niin voimakkaita tunteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä seudulla asuvana ja siksi tuon risteyksen päivittäisenä käyttäjänä olen pannut merkille, että yliopistolta päin tulevat pyöräilijät laskevat alamäkeen melko reipasta vauhtia. Ajellaan sitten pysähtymättä päin punaisia. Sama koskee myös jalankulkevia - päin punaisia vain ja autoilijat jarruttelee ja väistelee!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräkaistat eivät ole kilparatoja, joissa saa mennä niin kovaa kuin tykkää.

Oulussa pyöräilykulttuuri on kyllä aika omahyväistä. Jalkakäytävillä ( huom. siis jalkakäytävillä) ajellaan surutta, vaikka ajorata vieressä olisi tyhjä, Keskustan kapeilla jalkakäytävillä, kuten Kauppurienkadulla, ajetaan yksisuuntaisella kadulla vielä vastavirtaan. Jalankulkijana en väistä vaikka miten kilkuttaisivat. Pyöräilijät saisivat opetella perussääntöjä keskustassakin ajaessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lohdutonta huomata, miten monelle tässä asiassa on tärkeintä etuajo-oikeudet, nopeusrajoitukset ja muu täysin toisarvoinen.

Ainoa mikä tästäkin tapauksesta tarvitsee ymmärtää ja muistaa on se, että isomman ajoneuvon alle ei milloinkaan kannata ajaa. Siinä käy aina huonosti.

Paljonko se sairaalassa luut murskana maatessa lohduttaa, että oli oikeassa ja vastapuolen vakuutus maksaa kulut? Eikä paraneminenkaan nopeudu yhtään, vaikka vastapuoli saisi miten isot sakot.

Olisi tuonkin pyöräilijän kannattanut vähän kääntää päätään, niin olisi nähnyt että autoilijan pököpää ei älyä väistää vaan tulee eteen. Tilanteesta olisi selvinnyt jarruttamalla, ja olisi voinut jatkaa matkaansa ehjin nahoin. Ja vaikka puida nyrkkiä mennessään. Sekin onnistuu helposti kun on kaikki luut ehjinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On jo sen verran kehittynyt itsesuojeluvaisto, etten pidä aina kiinni oikeuksistani. Se voi harmittaa muutaman viikon, mutta siitä voi päästä yli puhumalla ja pahimmassa tapauksessa ryhmäterapiassa. Tuli tuossa mieleen nämä kaupunkipyörät, onko niissä esinevakuutusta kaupungin puolelta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pyöräilijäkin on velvollinen noudattamaan varovaisuutta vaikka on kuinka oikeassa. Ja jos ei ole varovainen, luita murtuu. Ja Oulussa monet pyöräilijät luulevat olevansa kuninkaita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyöräilijällä lienee ollut 50km/h nopeusrajoitus, viereisen ajoradan mukaan. Mitähän tarkoittaa "melko kovalla vauhdilla"? Veikkaan että se on ollut kuitenkin alle 50km/h.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyseessä on alamäki, joten veikkaan pyöräilijän nopeudeksi reilut 50 km/h.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyörätiet on suunniteltu max 30km/h nopeuksia varten. Loput omalla vastuulla tai viereisen ajoradan nopeusrajoituksen mukaan.

Pyöräilijänä saa väistellä kaikkia ketkä ei osaa liikennesääntöjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvin moni tuntuu kannattavan ns. isomman ja vahvimman oikeutta. Se ei nykyaikana oikein ole hyväksyttyä muuallakaan yhteiskunnassa niin miksi olisi liikenteessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos auto on ollut pysähdyksissä ja suojatiellä niin pyöräilijä on syyllinen koska ajoi auton päälle. Tätä asiaa ei ymmärretä yleensä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (167)

Uutisvirta

69
Oulun säästölistalta karsittiin muutamia kohtia: Erikoisluokat, kaupunkipyörät ja Tuiran talviuintipaikka säilyvät
44
Moni poliisi harkitsee alan vaihtamista, sillä kiire, väkivalta ja henkilöstövajaus kuormittavat – Oulun poliisilaitoksen työsuojeluvaltuutettu Tero Väyrynen toivoo pikaisia toimenpiteitä
37
Epäilyt kasvavat: Koronavirus voi ehkä sairastuttaa jo kerran oireettomaksi todetun uudelleen
28
Kuusamo satsaa miljoona euroa maastopyöräilyyn – Rukalle rakennetaan useita uusia reittejä
25
OYSin B-osan rakentamisesta allekirjoitettiin urakkasopimukset – ensimmäiset uudet tilat otetaan käyttöön vuosina 2022 ja 2023
24
Mielenosoitus keskeytti Hietasaaren hakkuutyömaan hakkuut jälleen torstaiaamuna, hakkuutyömaa valmistuu ensi viikolla
22
Koronaviruksen Italiasta saanut sairastui Suomessa ja hakeutui hoitoon – "Meni kuin Strömsössä", sanoo HUS:n ylilääkäri

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image